AMD:s och Intels allians bär frukt

Permalänk
Melding Plague

AMD:s och Intels allians bär frukt

Företagen har kommit överens om fyra nya funktioner som ska ingå i alla x86-kretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter bra, får hoppas dessa saker fungerar som det är tänkt.

Permalänk
Medlem

Tur att vi får lite konkurrens mot x86 och inte bara inom x86.

Permalänk
Medlem

Detta låter spännande. Ska bli intressant att se hur detta samarbete utvecklas med tiden.

Visa signatur

Motherboard: Asrock x870E Taichi Lite | Processor: AMD Ryzen 9 9950X3D | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Citat:

ChkTag, slutligen, är en x86-version av något som har funnits på ARM-arkitekturen en tid: Minnes-märkning (memory tagging), en teknik som kan stoppa många vanliga mjukvarubuggar som leder till säkerhetsbrister, som buffertöverflöden och försök att läsa minne som redan har frigjorts.

Det här är bra! För de som inte hört talas om det innan kan jag rekommendera den här artikeln från Apple om hur de använder det:

https://security.apple.com/blog/memory-integrity-enforcement/

Begreppet används alldeles för mycket, men det här är en game changer i klass med NX-bitten, och jag hoppas verkligen att de får in det här ganska snabbt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

All samarbete är väl bra men såsom intel har legat o latat sig så tycker jag att man ska låta dom antingen dö ut eller låta dom dra upp ärmarna och skärpa sig…

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

All samarbete är väl bra men såsom intel har legat o latat sig så tycker jag att man ska låta dom antingen dö ut eller låta dom dra upp ärmarna och skärpa sig…

Sammanhanget för detta aktiva samarbete är väl att hela x86-sfären, med både Intel och AMD, är tynande och i förlängningen utrotningshotad.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

Skulle snarare säga "såsom Intel har försökt att döda konkurensen/AMD på alla möjliga sätt (även (för det mesta) på olagliga sätt), så tycker jag att man ska låta Intel dö istället".

Nu när de ligger efter och blöder pengar pga deras girighet, DÅ passar det dem att vilja samarbeta för att hålla sig relevant och förhindra just att dö ut.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Håller med

Skrivet av evil penguin:

Sammanhanget för detta aktiva samarbete är väl att hela x86-sfären, med både Intel och AMD, är tynande och i förlängningen utrotningshotad.

Håller med, dock så verkar det som om AMD
försöker hårdare, ”underdog” som dom varit historiskt så håller jag mer på dom 😉

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Medlem

Bra med samarbete där man tar specifikationerna vidare.

Hoppas de också har med cybersäkerhetsexperter som förhoppningsvis kan ta bort uppenbart dåliga lösningar redan innan de blir hacker-mål. Tekniker vill ju gärna ha snabba och tekniskt briljanta lösningar, men säkerhetsasspekten får inte underskattas. Vi har ju sett alltför många problem som måst patchas med sämre prestanda som följd.

Permalänk
Medlem

Intel kommer inte att dö, då de hör till essentiella företag för hård- och mjukvarosjälvständighet för USA. Men att "gå på knäna" (existera på statliga bidrag) är inte samma som att känna in "bra" pengar" själv och vara ekonomiskt oberoende av staten.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad som menas men jag antar att det är bra för mig som Linuxanvändare?

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z rauf 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Om Intel hade kunnat när det gick dåligt för AMD, så hade Intel hjälpt AMD på alla sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

Frågan är ju vem som egentligen latat sig här, AMD var ju den som gav upp att tillverka processorer kring 14nm medan Intel kämpade vidare. De kämpade inte så jättebra förvisso men de gav iaf inte upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Förstår inte riktigt vad som menas men jag antar att det är bra för mig som Linuxanvändare?

Det är jättebra, framförallt ur säkerhetsperspektiv. Se artikeln jag lade upp ovan - Apple nämner i förbigående att Google gör något liknande i Pixel-modellerna. Det innebär att det måste finnas en kodbas för att använda detta i Linux (Android-kerneln är baserad på Linux LTS-releaser, för den som inte visste det), så Linux borde kunna komma igång med att utnyttja taggingen ganska snabbt.

Skrivet av 0cool:

Frågan är ju vem som egentligen latat sig här, AMD var ju den som gav upp att tillverka processorer kring 14nm medan Intel kämpade vidare. De kämpade inte så jättebra förvisso men de gav iaf inte upp!

AMD "gav upp" (spann av sin egen tillverkning och sålde den till saudierna) för att de inte längre hade pengar att investera i den. Det var runt 2008, så de var väl på 40-45nm eller så då.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

AMD "gav upp" (spann av sin egen tillverkning och sålde den till saudierna) för att de inte längre hade pengar att investera i den. Det var runt 2008, så de var väl på 40-45nm eller så då.

Jovisst men AMD använde fortfarande GF (som mestadels var AMD's gamla fabriker) för CPUer tills första ryzen 2018, vilket var 14nm. Därefter har de gradvis bytt till nästan uteslutande TSMC.

Permalänk
Medlem

Utveckling är alltid bra. Och jag gillar att man håller en form av standard och inte börjar spreta med olika instruktionsett som man gjorde i början av 2000-talet.

Däremot känns det som att AMD börjar se över sina valmöjligheter då dom börjat utforska möjligheten att göra ARM processorer.

Det verkar ju som att ARM är en bättre form av processor än x86, så en övergång nångång vore väl önskvärt. Eller vet någon mer och ARM är inte alls bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är jättebra, framförallt ur säkerhetsperspektiv. Se artikeln jag lade upp ovan - Apple nämner i förbigående att Google gör något liknande i Pixel-modellerna. Det innebär att det måste finnas en kodbas för att använda detta i Linux (Android-kerneln är baserad på Linux LTS-releaser, för den som inte visste det), så Linux borde kunna komma igång med att utnyttja taggingen ganska snabbt.

Tack för svaret!

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z rauf 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Skulle snarare säga "såsom Intel har försökt att döda konkurensen/AMD på alla möjliga sätt (även (för det mesta) på olagliga sätt), så tycker jag att man ska låta Intel dö istället".

Nu när de ligger efter och blöder pengar pga deras girighet, DÅ passar det dem att vilja samarbeta för att hålla sig relevant och förhindra just att dö ut.

Sånt sker ofta. Apple bad Microsoft om hjälp en gång i tiden och det gav stor nytta.