EU vill standardisera laddare och laddkablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tyckar att EU borde sätta ner foten när det gäller vilka kablar vi får trycka i våra grafikkort också.

En USB-C kabel skulle ju klara 480 Watt, kanske vi borde anamma USB-C där med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Exakt, hade EU kommit på detta för något decennium sedan så kanske vi hade varit fast med micro-USB än i dag.

Jo sant, men det borde ju kunna vara en process för att införa nya standarder om behov uppstår i framtiden

Permalänk
Medlem

Apples ursprungliga egenlösningar (Apple-SSD, Lightning) berodde ju på att standardiseringen inte kunde leverera (senare M.2, USB-C).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Av min egen erfarenhet så har lightning varit bättre då det varit mer hållbart och aldrig gått av, ända minuset jag skulle ge lightning är dammet som lättare byggs upp i de kontakterna.
Sen har Apple även givit oss magsafe för trådlös laddning vilket är smidigt och nödvändigt om telefonens port skulle gå sönder av någon anledning.
Som det är nu när usb-c kontakten bryts av halvt och barnen böjer tillbaka den är att det kan bli kortslutning inuti kontakten och även bli brandrisk och jag hade hellre tagit en helt trasig avbruten kontakt som sitter fast i ipaden som du beskriver alla dagar i veckan och där barnen då behövt be om hjälp för att kunna fortsätta att ladda enheten.

Tänk om eu hade sagt så om kontakterna på moderkortet från början också, då hade vi suttit kvar på ide diskar och isa för instickskort.
Så är det bättre med bara en kontakt verkligen? Ingen utveckling värd att gå till pci->agp->pci-e eller sata->u2->m2?

Tänk om vi inte hade haft reglerad marknad av 230 volts uttag? Då skulle vi alla sitta med 3-5 olika versioner hemma och en hel garderob med sladdar... säkerligen skulle det finnas risker att vissa kontakter är snarlika och kunde utgöra brandrisker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

En USB-C kabel skulle ju klara 480 Watt, kanske vi borde anamma USB-C där med?

Två stycken för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Risken är fastlåsning i en standard. Teknikutvecklingen kan hämnas om man tvingas ha något gammalt som inte är bra.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns för och nackdelar med allt. Jag tycker det är väldigt störande att ha en väldigt massa laddare och kablar i väskan bara för att tillverkare inte kan ha samma laddare. Vettigt folk borde undvika dritt som har sin egen kontakt bara för att de kan, men det gör de ej. Vissa kontakter som DC-kontakter så kan de passa, men de kan ha fel spänning.

Såklart det finns problem med att endast låsa in sig till usb c, frågan är dock hur det skulle lösas.

Risken för en inlåsning är alltid stor, samtidigt får alltid fördelar vägas mot nackdelar, då ihop med hur standarden hanteras/styrs. Det senare är av stor vikt!

EU's sätt att hantera standard är hitintills det bästa sätt som jag i mitt liv sett hur standarder hanteras, uppriktigt nästan perfekt!

Tror att ni tänker lite i formen av en lag som kommer att sitta i all evighet, vilket är raka motsatsen mot hur EU hanterar det som vi redan har som standard.

Vi har redan flera standard direktiv som dom flesta branscher följer idag det kan som exempel vara Tryckkärls direktivet eller EMC Direktivet där alla ingår i det som vi allmänt kallar CE-Märkning.

Dom direktiven revideras i ett spann av 5 till 10-år, då enligt behov och hur marknaden och teknik har förändrats.

Något som då normalt betyder att branschen det rör även har en rimlig tid på sig att införa förändringar, där man först meddelar förändringen genom ett nytt förändrat direktivet och ger en skarp datum några år fram i tiden, alltså en övergångsperiod.

Så alla standarder som EU inför är "inte" huggna i sten, dom är mer levande, förändras med marknaden och dess behov.

Edit:
Okej!
Får uppdatera med att Apple sen 2015 varit medlem av USB-IF. och även ANSI... För ANSI verkar det oklart när Apple blev medlem...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Nej.

Vilket utmärkt sätt att krossa innovation.
Europa är så långt efter USA så det är nästan konmiskt. Det finns en andledning till att topplistan på världens rikaste personer alla är verksamma i USA i tech industrin.

Regleringar och lagar dödar innovation och skaparlust.

Avreglera istället. MInska byråkratin.

EU har aldrig infört en standard som krossar innovation...

Det är inte en lag i den meningen att direktivet kommer att gälla i all evighet.
Föreslår att du läser på lite om CE-Märkning hos SIS.
Om det dödar innovation och skaparlust, då kan man nog med säkerhet säga att den skapelsen och/eller innovationen inte ens borde ha kommit till ide stadiet.

Att den personen eller personerna ändå aldrig skulle lyckas tillföra något positivt till mänskligheten, tyvärr...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Nej.

Vilket utmärkt sätt att krossa innovation.
Europa är så långt efter USA så det är nästan konmiskt. Det finns en andledning till att topplistan på världens rikaste personer alla är verksamma i USA i tech industrin.

Regleringar och lagar dödar innovation och skaparlust.

Avreglera istället. MInska byråkratin.

Är knappast USB-C fel, USB-standarden har närmare 99% av hela världens marknad förutom till äpplets gamla tegelstenar..
Vet inte hur gammal du är, men vi hade nog ett 20-tal olika laddare till telefoner, datorer etc i mina yngre dagar , idag har alla samma laddare och kabel.. Aldrig fan i helvete att vi ska tillbaka till den skiten..
Finns en orsak jag har en kabelhärva som tar upp halva garderoben, pga all gammal skit..

HDMI-standarden är frivillig, USB-c och micro-USB var krav från EU vilken har hämnat innovationen mest?
Den smått värdelösa skräp standarden Hdmi som är 22år gammal eller micro-USB som var standar i 7år tills USB-c introducerades, som inte ens är hälften så gammal som HDMI?

Skrivet av voro12:

Exakt, hade EU kommit på detta för något decennium sedan så kanske vi hade varit fast med micro-USB än i dag.

Är minnet kort eller satt du i blöjor? Micro-USB var också en EU standard, som t.o.m det ruttna äpplet skrev under.

HDMI-standarden är 22år gammal och fortfarande lika värdelös utan EUs inblandning vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Gå på rakapparater och eltandborstar härnäst. Tänker kanske inte främst på laddningen, skulle nog inte vilja ha usb c i en tandborste, utan på att det är svårt eller nästan omöjligt att byta batteri. Jag har en rakapparat som väntar på att slängas, och vi slängde i dagarna 2 tandborstar pga batteriernas status. Sedan visade det sig att de två nya vi köpte hade NiMH-batterier så de fick gå i retur direkt, för ett par med lithiumbatterier som verkar hålla bättre.

Absolut jag har 6 olika laddare i badrumsskåpet för olika Philips produkter som samtliga hade kunnat använda samma laddare om de inte gjort en mindre modifiering på kontakten så de inte passar till varandra.
Jag har lovat mig själv att inte köpa något ny apparat till badrummet som inte har USB-C laddnind.

Permalänk
Medlem

På tiden att dom tittar på rakapparater, eltandborstar och andra kategorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Lightning är inte bättre. Har haft hand om runt 500 Ipads genom åren på jobbet och jodå lightning bryts av i kontakten oxå och den skiten fastnar i kontakten. Jävligt skönt nu när det bara är en kontakt när man köper nytt oavsett vad för device.

Har hanterat kanske 400 appleenheter under senaste 7 åren och kan inte påminna mig om att jag någonsin sett en lightningkontakt gå av. Gå sönder i kabeln ovanför kontakten däremot...

Däremot är ju skiftet inte klockrent för de av oss som kopplar in ipads i andra saker. Istället för att ha lightning-><annan kontakt> adaptrar behöver vi nu dubbla uppsättningar eftersom vi har dubbla standarder i drift. Räknar med att våra ipads lever 4-7 år och vi har alltså ett antal år kvar

Det är såklart av godo i förlängningen men just nu är standardakiftet bara drygt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ramlösa:

Är knappast USB-C fel, USB-standarden har närmare 99% av hela världens marknad förutom till äpplets gamla tegelstenar..
Vet inte hur gammal du är, men vi hade nog ett 20-tal olika laddare till telefoner, datorer etc i mina yngre dagar , idag har alla samma laddare och kabel.. Aldrig fan i helvete att vi ska tillbaka till den skiten..
Finns en orsak jag har en kabelhärva som tar upp halva garderoben, pga all gammal skit..

HDMI-standarden är frivillig, USB-c och micro-USB var krav från EU vilken har hämnat innovationen mest?
Den smått värdelösa skräp standarden Hdmi som är 22år gammal eller micro-USB som var standar i 7år tills USB-c introducerades, som inte ens är hälften så gammal som HDMI?

Är minnet kort eller satt du i blöjor? Micro-USB var också en EU standard, som t.o.m det ruttna äpplet skrev under.

HDMI-standarden är 22år gammal och fortfarande lika värdelös utan EUs inblandning vad jag vet.

Om dina äpple-referens avser Apple i Cupertino, CA kan det vara bra att känna till: de var först i världen med att erbjuda en enhet med USB-C: 12" MBA våren 2015. Om det är något annat äpple-företag, nevermind.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bra, speciellt apple med sina sketna jäkla lightning kablar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Jag tycker EU borde lagstifta om att det bara får finnas ett operativsystem, nämligen Windows. På det sättet blir allt enklare för medborgarna.

Var försiktig med vad du önskar, Chat Control 2.0 kan fortfarande låsa in folk att tvingas använda ett specifikt OS för att åldersverifiera dig för 0+ år (dvs du är en människa och inte en robot).

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem

Allt i våra liv borde standardiseras. Inga valmöjligheter.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Var försiktig med vad du önskar, Chat Control 2.0 kan fortfarande låsa in folk att tvingas använda ett specifikt OS för att åldersverifiera dig för 0+ år (dvs du är en människa och inte en robot).

du bör skilja på chat Control 2.0 och den nya åldersverifiera appen det håller på ta fram och som ska provas i Danmark och Tyskland, samt ett till land som var med. det är två skilda saker och ting. så skilj på dom två olika projekten tack....

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att någon standardisering sker.

Men tycker främst att det är mobila/trådlösa småprylar där det tidigare varit problem med en mängd olika laddningskontakter.
Typ som telefoner, kameror, handkontroller och dylikt.

Saker som extern strömadapter för stationära spelkonsoler (åtminstone Xbox 360 och Wii/Wii U hade det), nätverksswitchar och dylikt.
Saker som kräver strömförsörjning, men som man normalt inte springer runt med.
Där tycker jag inte att det varit problem med att de sakerna ofta använt någon "barrel jack", de runda kontakterna.

För viss utrustning kan PoE (Power over Ethernet) vara smidigt.
Exempelvis accesspunkter och nätverksanslutna kameror.

Så absolut att det blivit bättre med övergång mot USB C jämfört med hur det var förut att varje liten småpryl skulle ha sin egen standard, så är det bättre att de har USB C.
Men känns inte nödvändigt att ha det på allting elektriskt under 240W.

Permalänk
Skrivet av madcat1980:

Jag tycker EU borde lagstifta om att det bara får finnas ett operativsystem, nämligen Windows. På det sättet blir allt enklare för medborgarna.

där har du totalt fel, det blir inte enklare någon stans.
då kommer du få slänga din IOS mobil eller din Android mobil.
då får du hoppa tillbaka till din Windows mobil, den som dom gjorde med Nokia. som med floppa.
då kommer du inte kunna ta del av många stora appar/plattformar utan en webbläsare, alltså i app format går då bort.
det du önskar kommer göra saker och ting värre.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Skrivet av Brallan_86:

där har du totalt fel, det blir inte enklare någon stans.
då kommer du få slänga din IOS mobil eller din Android mobil.
då får du hoppa tillbaka till din Windows mobil, den som dom gjorde med Nokia. som med floppa.
då kommer du inte kunna ta del av många stora appar/plattformar utan en webbläsare, alltså i app format går då bort.
det du önskar kommer göra saker och ting värre.

Man kan ju hoppas att madcat var ironisk/sarkastisk.
Jag tror det.
Men vet inte säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Hoppas verkligen att detta var ironi...

Speciellt då det går stick i stäv med EU's grund.

EU:s fyra rättigheter är de fyra friheterna på den inre marknaden: fri rörlighet för varor, tjänster, personer och kapital.

Skapade i syfte att göra det enklare och tryggare för "alla" i EU, det må vara privatpersoner, organisationer eller företag.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Risken är fastlåsning i en standard. Teknikutvecklingen kan hämnas om man tvingas ha något gammalt som inte är bra.

Skrivet av voro12:

Här är en artikel från 2009
https://www.sweclockers.com/nyhet/9572-mobiltelefonladdare-pa...

Menar ni att teknikutvecklingen hämmades bara för att EU standardiserade micro-USB som laddkontakt för mobiltelefoner?

Det är för övrigt ganska intressant att läsa kommentarerna från 2009, det är tydligt att många då var riktigt trötta på att alla mobiler hade olika kontakter och laddare och att en gemensam laddstandard var mer än varmt välkommen.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Två stycken för att vara på den säkra sidan.

Tänk vad enkelt, men då behöver vi göra GPUer och nätaggregat som levererar och använder 48 volt, inte så svårt, finns ren för servrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Här är en artikel från 2009
https://www.sweclockers.com/nyhet/9572-mobiltelefonladdare-pa...

Menar ni att teknikutvecklingen hämmades bara för att EU standardiserade micro-USB som laddkontakt för mobiltelefoner?

Det är för övrigt ganska intressant att läsa kommentarerna från 2009, det är tydligt att många då var riktigt trötta på att alla mobiler hade olika kontakter och laddare och att en gemensam laddstandard var mer än varmt välkommen.

Verkligen intressant att läsa tråden till artikeln.

Man ser även direkt skillnaden på hur folk uppför sig, hur uppfattningar har ändrats m.m.

Helt otroligt hur mindre positiva människor är idag i förhållande till för 16-år sedan.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

du bör skilja på chat Control 2.0 och den nya åldersverifiera appen det håller på ta fram och som ska provas i Danmark och Tyskland, samt ett till land som var med. det är två skilda saker och ting. så skilj på dom två olika projekten tack....

Dom är ju sammanlänkade och kommer inte fungera separat, testet är väl egentligen i hur stor grad folk kommer låta sig kuvas, för själva idén är dum från start.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Apples ursprungliga egenlösningar (Apple-SSD, Lightning) berodde ju på att standardiseringen inte kunde leverera (senare M.2, USB-C).

Är man som Apple inte medlem i ett enda certifieringsorgan, då låter det även rätt krystat när någon skriver/säger att standardisering inte kunde leverera.

Det Apple har gjort är ett "aktivt" val, att inte vara en del i standardisering, att då uppfinna hjulet gång på gång. Slänga resurser på något man sen får backa från, när ens egna proprietära (inlåsta) lösning inte accepteras.
Samtidigt som man även rider på en del av dessa standarder...

Apple har aktivt valt att vara en outsider, varvid dom även får ta smällarna.
Knappast något att vara stolt för...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Allt i våra liv borde standardiseras. Inga valmöjligheter.

VA...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Det vore väl bäst med ett EU-anpassat Eurolinux?

Med inbyggd ChatControl 2.0 + 3.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Dom är ju sammanlänkade och kommer inte fungera separat, testet är väl egentligen i hur stor grad folk kommer låta sig kuvas, för själva idén är dum från start.

Tyvärr så har du typ 85%++ personer av "jag har rent mjöl i påsen, det slår bara mot kriminella!"-övertygelsen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är man som Apple inte medlem i ett enda certifieringsorgan, då låter det även rätt krystat när någon skriver/säger att standardisering inte kunde leverera.

Det Apple har gjort är ett "aktivt" val, att inte vara en del i standardisering, att då uppfinna hjulet gång på gång. Slänga resurser på något man sen får backa från, när ens egna proprietära (inlåsta) lösning inte accepteras.

Apple var ju med och tog fram USB-C samt var tidiga på att använda det, dock inte i sina telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tänk så fel det kan bli.
Men efter en snabb googling så kommer även du se vad som gick fel med ditt inlägg.