Vad spelar du för tillfället?

Permalänk
Medlem

Ghost of Yotei. Har bara spelat knappt två timmar än, men det känns väldigt lovande så här långt. Spelar på en bas PS5:a, så jag valde performance mode (60fps). Sen kör jag med japanskt tal och engelsk textning. En sak ang. textningen som jag skulle vilja ändra på är att det bara verkar vara engelska för hörselskadade som finns (gäller även svensk textning), d.v.s. att dom skriver ut saker som "screaming" o.s.v. Jag skulle gärna vilja kunna stänga av det, men har inte hittat nåt alternativ för det (jag kanske är blind).

Permalänk
Medlem

En ny runda i Divinity: Original Sin 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jamtland:

Borderlands 4 men varvar det med lite heroes of might and magic 3.

Är Borderlands 4 lika bra som 2:an?

Permalänk
Medlem

Blev nostalgisk och har i dagarna börjat spela Dawn of War remastern, minns inte så bra hur originalet var men det är kul att skjuta orks (har inte kommit särskilt långt än).

Permalänk
Medlem

Helldivers 2 och Diablo 4 liras nu i väntan på Battlefield 6.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem

Gradius Origins Collection. Det är 40-års jubileum för en av de bästa shoot-em up serier. Konami har samlat ihop 18 spel och dessutom släppt ett helt nytt. Salamander 3!!! 🍾😍👌

Dessutom rea på Steam nu:
https://store.steampowered.com/app/2897590/GRADIUS_ORIGINS/

Lirade själv mycket Nemesis 2 och Salamander på MSX. Det nya Salamander 3 är riktigt bra, kul att alla dessa kommit till PC nu också så man kan spela utan emulator

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Kör Wasteland 3... Är väl kanske en fjärdedel in i spelet om jag får gissa?
Spelade tvåan för tio år sen och ska erkänna jag minns kanske 20% av det spelet. Lite skämmigt då det ändå kändes som en upplevelse när jag spelade det!

I vilket fall: Fortfarande kul att spela ett spel som i mångt och mycket fångar stil och spelupplägg från gamla Fallout 1&2, men med lite modernare grafik och med mer fokus på en "squad" på upp till sex personer.
Som tvåan har det en lite primitiv "hembygge" vibe men funkar generellt helt ok - och känns mer polerat än föregångaren.
Bra spel som lyckas fånga settingen från gamla klassikerna och sätta en i centrum för en del kluriga val.
Om något så är jag kanske lite frustrerad över att det är många "shades of grey" och det är svårt att välja något som känns som "rätt val" i magen på ganska många quests. (alltid några som hamnar i kläm liksom?)
Både en styrka och en svaghet kanske... (Vill minnas tvåan var lite samma)

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Börjat om från början i Hitman sen PCVR versionen fick en overhaul.
Äntligen är Hitman bra igen 😊

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Conscript.
Kört ca 5 timmar och tycker det är riktigt bra!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Klev in i Disco Elysium för första gången igår, även om jag haft spelet i över fem år. Jag spelade visst i sju timmar i sträck. Världens knäppaste dialog, men ändå inte orimligt. Hajar att det blev årets spel 2019. Väl värt de 9,99 EUR det kostar på steam. Fet rekommendation!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Doom The Dark Ages - galet intensivt men roligt att slakta demoner och så himla snyggt

Marvels Spider-Man Remastered - Helt okej actionspel

Back 4 Blood - Spelar detta endast för att det påminner om ett snyggare och nyare Left 4 Dead

Doom Eternal - Roligt och snyggt

Visa signatur

————————————————
Ryzen 7 7800X3D / GIGABYTE B650E A ELITE X ICE RX / Powercolor Red Devil 9070 XT Spectral white / Crucial Pro DDR5 32GB 6000MHz - Philips Evnia 4K 32" OLED 240 Hz

Permalänk
Medlem

Balatro på samsungplattan - sen på bollen där men jääääädrar vilket time sink det är (positivt menat).

Till alla som ibland behöver döda en 15-30 minuter - blir inte bättre än så här.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Blir lite "Super Loco World" för mig

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Köpte mig en Switch 2 under förra veckan så blev att påbörja en ny genomspelning av Breath of the Wild.

Permalänk
Medlem

Nu är de Battlefield 6 för hela slanten!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Spelar Wild Bastards, då jag gillade Void Bastards för några år sen som utvecklades av samma studio. (Blue Manchu)
Men OBS att det här spelet har en annan vibe : föregångaren Void Bastards var mer stealth/survival och nästan lite skräckspel, lite som säg som en rogue-lite variant av System shock i serietidningsstil eller nått sånt. (...uuuungefär)

Wild bastards har lite liknande 2d-tecknad stil, men om något ännu mer förenklad/stiliserad/lågpoly (något jag inte är helt förtjust i personligen) och med med Sci-fi western tema mer gammeldags FPS shootemup känsla - striderna påminner faktiskt vagt lite om gamla Outlaws ibland...

Men här finns även en del extra djup på lite olika konstiga sätt:
- Man samlar på sig ett gäng "hjältar" på upp till 13 olika individer som man sen väljer ut upp till fyra stycken av, när man raidar planeter på resurser... Och de har väldigt olika abilities, och levlar upp separat, plus det finns flera system som gör att man behöver rotera mellan de olika hjältarna.
- På planeterna är det sen ett tur-baserat "sub-game" där man väljer var man ska gå på kartan, vilka baser man ska attackera och vilka resurser man ska plocka upp... Och man har begränsat med turns innan man blir jagad av ganska tuffa fiender, så krävs lite taktik att röra sig effektivt.
- Själva striderna sen är som sagt FPS på mellanstora arenor där man ska skjuta lite olika konstellationer av hyfsat varierande fiender, och det finns en del strategi att välja rätt hjälte till rätt sorts fiender mm. Ammo är obegränsad (till skillnad mot Void bastards - gör förvånansvärt stor skillnad i gameplay) men hälsa kan vara lite svårare att fylla på, så man kan inte rusha.

Överlag är det egentligen rätt primitivt rent tekniskt och AI och fiende movement osv är inget fancy men på något vis tillräckligt - gameplay loopen är intressant och omväxlande nog och settingen o storyn är helt OK, så jag lär köra klart det

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Megabonk

Över 50 spelat och nu släpptes precis en ny patch. Dags att leka med nya builds.

Lätt dom bästa 100 kronorna jag spenderat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Har redan klarat det, men i och med alla konstanta patchar som förbättrar spelupplevelsen (night vision ftw), så började jag spela hela kampanjen igen, med ett mål: att utforska allt.

Vid sidan av spelar jag Crysis Remastered, Dishonored, WRATH: Aeon of Ruin, Chorus och Wreckfest.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Outer Worlds – tänkte köra igenom det en gång till innan tvåan kommer. Jag minns att jag tyckte det var helt okej första gången, men nu när jag spelar det igen är det faktiskt mycket bättre än jag kom ihåg

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | LG 42C4 |

Permalänk
Medlem

Jag har fastnat för Gunner, HEAT, PC senaste tiden.

Steamlänk

Det är ett realistiskt stridsfordonsspel som utspelas i Fuldagapet 1985. Fungerar bra att spela som småbarnsförälder med sina korta missions och att det går att pausa 2 veckor utan att glömma för mycket. Kräver dock att man uppskattar att läsa en artikel om hur ett fordon fungerar då allas sikte etc fungerar lite olika. Det är inte en fullbordad simulator, men realism tar stort fokus. Som exempel

1. Skademodeller simulerar hur träffar skadar fordon och subsystem istället för att använda sig av hitpoints. Med otur kan en salva tungt maskingevär från en liten bepansrad bil skada optiken på din A1 Ambrams så resten av omgången får spelas med ett sikte motsvarande vad man hade under andra världskriget istället för laseravståndsmätning och automatiskt "lead" som du är van med.

2. Utvecklarna la ner tid på att spåra ner papperskopior på manualer för hur det termiska siktet på en västtysk IFV fungerade för att implementera det rätt i spelet.

Generellt undviker jag early access, men jag gjorde ett undantag här. Jag är inte besviken, och nya uppdateringar kommer regelbundet. Grafiken är "sådär" (Animationerna för hur infanteri springer ser ut att vara tagna ur ministry of silly walks), Pop-in i skyboxen och gräs kan vara distraherande, men effekterna för hur fordon brinner/exploderar efter träff är riktigt bra. Ljudmiljön är riktigt nice, med bra röster för besättning. Det går att höra hur bra man spelar på hur panikslagen din stridsvagnchef låter.

Singelplayer, ingen campaign än så länge. CO-OP och campaign står på listan av features för full release. Bara en lista med kortare scenarion, mellan 5 och 30 minuter är vad som finns än så länge. Jag har lirat runt runt 30 timmar, och har gjort kanske 50% av alla missions.

Gameplay video

Permalänk
Medlem

Deep Rock Galactic: Survivior

Fastna direkt, har inte fastnat för liknande spel annars. Är väl klar med spelet mer el mindre nu, men det blev +300 timmar för 9 euro. Så pris vs prestanda = oslagbart :>