Windows återställningsbugg åtgärdad med ny uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Windows återställningsbugg åtgärdad med ny uppdatering

Efter en rask buggfix fungerar åter USB-tangentbord och möss i WinRE.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och Microsoft undrar varför inte fler hoppar över till Windows 11? *rolling eyes*

Permalänk
Medlem

Mer saker som går sönder när Microsoft uppdaterar, localhost upphör att fungera: https://www.techpowerup.com/341976/microsoft-breaks-localhost...

Permalänk
Medlem

It's not a bug, it's a feature!

Skrivet av underd0g76:

Mer saker som går sönder när Microsoft uppdaterar, localhost upphör att fungera: https://www.techpowerup.com/341976/microsoft-breaks-localhost...

Precis som det står i artikeln? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det nämns även i Swec-artikeln men verkar vara ett missförstånd att det handlar om localhost.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows/release-health/stat...

Dvs, verkar handla om Windows inbyggda HTTP/2-serverkomponenter som buggar ur, helt oavsett localhost.

Och även vad gäller localhost endast då Windows egen HTTP/2-stack då alltså.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Varför skapar vi inte bara en tråd som heter veckans Windows-bug och pinnar den som som permanent Sweclock-artikel överst på startsidan?

Det här är ju en win11 bug, men jag kom att tänka på att nu kommer forumets win10-användare delas upp i en halva som bara får fler och fler säkerhetshål och en halva som bara får fler och fler buggar.

Permalänk

den uppdateringen installerades i onsdags för mig och har stängt av och startat flera gånger sen dess, inget har hänt för mig iaf.
men det kanske sker längre fram

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Windows RE funkar som det ska på dom maskiner som jag testat. Kanske har med viss hårdvara att göra?

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Skräll.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem

Jag måste då ha en otroligt tur med mina windows versioner. Har aldrig haft några problem med windows 11. Börjar nästan tro att det är ett "troll" bakom 99% av alla klagomål på windows 11, räker det kommer upp nån nyhet med nån som har problem med W11, Och helt plösligt har hel hög sweclockers använddare samma problem. Gäller inte bara just den här nyheten idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Jag måste då ha en otroligt tur med mina windows versioner. Har aldrig haft några problem med windows 11.

De allra flesta av problemen som får enorm uppmärksamhet är ju trots allt rätt nischade sett till vad de påverkar.

Så det är väl snarast statistiskt helt normalt att du inte haft några särskilda problem, och lite överdrivet hur mycket uppmärksamhet många av problemen får.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

MS Vibekodar windows numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det nämns även i Swec-artikeln men verkar vara ett missförstånd att det handlar om localhost.

Dvs, verkar handla om Windows inbyggda HTTP/2-serverkomponenter som buggar ur, helt oavsett localhost.

Tänk om så kallade tech-skribenter hade vetat vad faktagranskning är för nånting.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Förhandsvisningar i utforskaren har väl aldrig fungerat som de ska eller?

Permalänk
Skrivet av snorleffe:

Windows RE funkar som det ska på dom maskiner som jag testat. Kanske har med viss hårdvara att göra?

Funkar inte hos mig. Några dagar in på Windows 11 och saknar 10 redan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mangemani:

den uppdateringen installerades i onsdags för mig och har stängt av och startat flera gånger sen dess, inget har hänt för mig iaf.
men det kanske sker längre fram

Starta om/stänga av och använda datorn som vanligt bör funka, det är recovery-läget (Settings-appen > System > Recovery > Restart Now) som ska vara buggat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du har rätt, det stod lite i slutklämmen av SweC-artikeln. Måste läst väldigt slarvigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Det här är ju en win11 bug, men jag kom att tänka på att nu kommer forumets win10-användare delas upp i en halva som bara får fler och fler säkerhetshål och en halva som bara får fler och fler buggar.

Varför skulle Windows 10 få fler säkerhetshål? ESU finns i 1 år framöver för privatpersoner samt 3 år för företag, så många gör bästa i att bara sitta still i båten.

Sen finns det utgåvor av 10:an med betydligt längre support, så vi kan njuta av Windows 10 tills våra datorer stupar.

Själv kommer jag köra Windows 10 så längre Waterfox (Firefox ESR) supportar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varför skulle Windows 10 få fler säkerhetshål?

Jag skrev att hälften kommer att få mer säkerhetshål och hälften få mer buggar.
De som använder ESU får mer buggar.
De som inte gör någonting får mer säkerhetshål.
(ja, det finns folk som bara kommer att fortsätta med win10 utan uppdateringar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Varför skapar vi inte bara en tråd som heter veckans Windows-bug och pinnar den som som permanent Sweclock-artikel överst på startsidan?

Ett alternativ vore veckans OS-bug. Så synliggörs även Android, ios, Linux, Mac OS buggar. Och även att visa hur lång/kort tid det tar för en fix.

Visa signatur

Ryzen 5900X, HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16, ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1, WD Black SSD SN770 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Ett alternativ vore veckans OS-bug. Så synliggörs även Android, ios, Linux, Mac OS buggar. Och även att visa hur lång/kort tid det tar för en fix.

Kul idé, men det lär vara ett heltidsjobb för hela redaktionen:
https://www.cvedetails.com/top-50-products.php?year=2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

De allra flesta av problemen som får enorm uppmärksamhet är ju trots allt rätt nischade sett till vad de påverkar.

Så det är väl snarast statistiskt helt normalt att du inte haft några särskilda problem, och lite överdrivet hur mycket uppmärksamhet många av problemen får.

Det är också långt ifrån alla som drabbas, även om de så att säga befinner sig i skottlinjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Förhandsvisningar i utforskaren har väl aldrig fungerat som de ska eller?

Jodå, alldeles för bra.
Fruktansvärt irriterande med alla bilder, och text med totalt annan font och storlek som ploppar upp så fort man klickar på en fil... Jag skyndar mig att stänga av den "feature"-n.
Hade det varit en liten-liten ruta i ett hörn. Mm, okej. Men en del av utforskarfönstret, från topp till botten? Nej tack.

Tips och förslag på att få det bättre behöver jag inte, tack.
Jag stänger av det istället.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Xampp (localhost) slutade fungera redan före KB5066835 för mig. Sedan KB5066835 gick ej att installera trots massor av fixar som jag testade. Ominstallerade 25H2 och då installerades KB5066835 och efteråt fungerar ej Xampp. Problemet är att mysqld startar men stängs efter några sekunder.

Permalänk

Ingen mus och tangentbord? Pinsamt M$, om inte legacy fungerar förstås. Men ändå.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Bara ~100% drabbas i kritiskt läge.

Skrivet av anthra:

... nu kommer forumets win10-användare delas upp i en halva som bara får fler och fler säkerhetshål och en halva som bara får fler och fler buggar.

"säkerhets-ropa varg" eller (w11)grundläggande haverier då å då (ssd usb), hmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

"säkerhets-ropa varg"

Den andra sidan av detta är väl dock att just de som hållt fast vid något gammalt så länge det bara går (och lite till) kommer att reagera "det kommer ju ta jättelång tid för mig att byta ut allt gammalt jag är helt beroende av, hur tänkte ni nu?" när det väl brinner.

Just att upprätthålla något slags öppen väg framåt får väl anses vara en av grundprinciperna ur ett säkerhetsperspektiv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jodå, alldeles för bra.
Fruktansvärt irriterande med alla bilder, och text med totalt annan font och storlek som ploppar upp så fort man klickar på en fil... Jag skyndar mig att stänga av den "feature"-n.
Hade det varit en liten-liten ruta i ett hörn. Mm, okej. Men en del av utforskarfönstret, från topp till botten? Nej tack.

Tips och förslag på att få det bättre behöver jag inte, tack.
Jag stänger av det istället.

Själv tycker jag det hade varit intressant att få en förhandsvisning när man ständigt bläddrar mellan filer och inte har alla miljoner sifferkombinationer som filnamnen består av i huvudet men det fungerar inte kan jag konstatera. Minst hälften av gångerna på slumpmässig basis bestämmer sig windows för att inte visa någonting helt enkelt, otroligt irriterande att få en förhandsvisning på 10 av 30 filer t.ex.

Det handlar inte om att det ska bli en "bättre" eller "sämre" funktion det handlar om att den inte fungerar alls
Har man inget behov av den så slår man inte på den eller missar jag något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Själv tycker jag det hade varit intressant att få en förhandsvisning när man ständigt bläddrar mellan filer och inte har alla miljoner sifferkombinationer som filnamnen består av i huvudet men det fungerar inte kan jag konstatera. Minst hälften av gångerna på slumpmässig basis bestämmer sig windows för att inte visa någonting helt enkelt, otroligt irriterande att få en förhandsvisning på 10 av 30 filer t.ex.

Det handlar inte om att det ska bli en "bättre" eller "sämre" funktion det handlar om att den inte fungerar alls
Har man inget behov av den så slår man inte på den eller missar jag något?

Utan att veta, så "slår man inte på den". Den är aktiverad. (Hugade spekulanter: Prova att ominstallera ett Win, jag är ganska säker på att det är aktiverat från start.)

Nu när jag har slagit på den och kollat runt lite, så är det som du säger, txt-filer, bilder, pdf och office-filer visas. Men inte så mye mer. Sen kan man fundera på om det är MS uppgift att skapa förhandsvisning av en AutoCAD-fil, eller om Autodesk ska göra det. Då får såklart MS ge möjlighet till detta, om det finns vet jag ju inte.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Utan att veta, så "slår man inte på den". Den är aktiverad. (Hugade spekulanter: Prova att ominstallera ett Win, jag är ganska säker på att det är aktiverat från start.)

Nu när jag har slagit på den och kollat runt lite, så är det som du säger, txt-filer, bilder, pdf och office-filer visas. Men inte så mye mer. Sen kan man fundera på om det är MS uppgift att skapa förhandsvisning av en AutoCAD-fil, eller om Autodesk ska göra det. Då får såklart MS ge möjlighet till detta, om det finns vet jag ju inte.

Både PDF och autocad förhandsvisningar "fungerar" men som sagt hälften visar bara ikonen och hälften visar korrekt förhandsvisning. Det är inget som har med filerna i sig att göra för startar du om mappen så är det andra filer som det fungerar på och vise versa

Det är samma problem med t.ex. excel filer så det har inget med tredje parts program att göra.