Ny DOS-emulator gör entré

Permalänk
Melding Plague

Ny DOS-emulator gör entré

Frisläppt från Retroarch och trevande stöd för Windows 9X-spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad mot vanliga DOSbox som alltid har funnits?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Spännande! Det måste testas!

Skrivet av talonmas:

DOSBox har ofta problem med att spelen går för fort så man manuellt måste ändra cyklerna till exempel.

Det verkar inte behövas lika mycket manuellt handpåläggning i den här.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vanliga DOSBox är betydligt krångligare att komma igång med samt väldigt spartanskt. Smidigt gränssnitt och save states är en annan trevlig sak med DOSBox Pure.

Hittade ett par länkar som beskriver olika förgreningar. Den första länken känns dock något utdaterad.

https://640kb.neocities.org/dos/dosbox.comparisons
https://www.howtogeek.com/stop-using-dosbox-and-try-one-of-th...

Edit:
Har själv kört DOSBox Pure genom RetroArch på min iPhone samt iPad tidigare utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Frisläppt från Retroarch och trevande stöd för Windows 9X-spel.

Läs hela artikeln här

"Programmet kan emulera ett 3dfx Voodoo-kort för ljud..."

Skärpning.

Permalänk
Medlem

Känns återigen som att något återgetts utan att det riktigt förståtts. För det är inte särskilt förklarande och rent av fel. Vad är det en ny dosemulator? Eller är det ett tillägg till Dosbox?

Skrivet av johan4:

Skärpning.

"Bildat av geeks". Var ett tag sedan artiklar bara skrevs av geeks, nu är det journalister som anställts för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Programmet kan emulera ett 3dfx Voodoo-kort för ljud

Men kan den emulera en soundblaster för grafik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Nope, bara PC Speaker - en färg åt gången.

OnT: Skönt att det börjar dyka upp alternativ till DOSBox, den har fått alldeles för stor plats. Den är en huvudvärk att få att fungera, och konfigurering som är specifik för varje applikation är nästintill nödvändig, inte minst med "rätt" antal cykler - vilket dessutom skiljer beroende på vad man kör på för host, så det finns aldrig någon "optimal" konfiguration. Helt hopplös emulator egentligen imho. Är dessutom skapligt barebones utan plugin, inte minst avseende ljud (3DFX) och grafik (Gravis Ultrasound) exempelvis. Mixup very much intended.

Det skulle för övrigt inte bara "nästan få plats på en diskett" - bara att formatera med ett icke-standard format (var faktiskt sällan något problem att komma åt dem). Använde WinImage rätt flitigt back when (som faktiskt verkar finnas kvar, chockerande nog!), för att kunna klämma in 1,72MB på disketter. Även installationsdisketterna till Windows 95 ligger någonstans där, typ 1,6-1,7MB stycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Jomenvisst. Fast du måste ha stöd för det i modermodemet

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Skönt att det börjar dyka upp alternativ till DOSBox, den har fått alldeles för stor plats.

Själv har jag länge kört DOSBox-X:
https://dosbox-x.com/

Ang. 3,5"-disketter, så verkar många ha missat att diskarna (HD) är 2MB oformatterade. Amiga körde med 1,76MB (880KBx2) på A3000 & A4000. Även Mac OS använde disketterna mer effektivt.

Vill dock minnas att något filsystem till AmigaOS klarade ~1,9MB.

Permalänk
Medlem

Kan den emulera PC speaker för flyttalsberäkningar också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv har jag länge kört DOSBox-X:
https://dosbox-x.com/

Ang. 3,5"-disketter, så verkar många ha missat att diskarna (HD) är 2MB oformatterade. Amiga körde med 1,76MB (880KBx2) på A3000 & A4000. Även Mac OS använde disketterna mer effektivt.

Vill dock minnas att något filsystem till AmigaOS klarade ~1,9MB.

Verkar ju fortfarande använda cykler/ms som grund för emuleringen, och det tenderar att bli... skapligt tröttsamt att konfigurera.
Men de kanske löst implementeringen lite bättre, alltid värt att kolla så jag tackar för tipset.

Är lite snobbig av mig och föredrar att köra på riktig hårdvara dock. 😅 Men det börjar bli snålt med fungerande maskiner från tidsperioden, så ibland har nöden ingen lag.

Och ja, Amiga körde något spännande format vet jag, men det var ju oläsbart på PC. ^^ Ahh, good times.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Är lite snobbig av mig och föredrar att köra på riktig hårdvara dock. 😅 Men det börjar bli snålt med fungerande maskiner från tidsperioden, så ibland har nöden ingen lag.

Har ett par IBM PS/2:or här samt en Pentium MMX 200MHz, men har svårt att få plats med dessa i lägenheten. En ensam Mac Classic får stå för retro-känslan.

Tror att 86Box kan vara värd att titta närmare på för ren hårdvaruemulering:
https://86box.net/

Lite meckigt att komma igång med, men bra känsla när man lyckas. För egen del slutade det däremot med att jag körde in VirtualBox för att köra Windows 95/98.

Är man däremot ute efter att spela nyare spel (~25 år gamla), så fungerar dgVoodoo2 bra för Glide eller äldre DirectX på modern hårdvara:
https://github.com/dege-diosg/dgVoodoo2/releases

Permalänk
Medlem

"Tom's Hardware har till exempel testat rollspelet Syndicate från 1993"
Wut? När blev Syndicate ett rollspel? o.O

Permalänk
Medlem

2.8mb diskett eller ännu bättre en LS120 vore ju ideal, då rymms även hur många spel som hellst (nästan)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Sådant här är vad barn borde ha istället för pekskärmar. Vi behöver en spel-kanon för minderåriga, alla Levande Böckers alster måste inkluderas.

Permalänk
Medlem

Har det nätverksstöd? TCP/IP?
Vore ballt att kunna BBSa tex.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/4TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Har det nätverksstöd? TCP/IP?
Vore ballt att kunna BBSa tex.

Ja om du väljer DOSBox-X kan du få igång TCP/IP. Den fork jag själv kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

2.8mb diskett eller ännu bättre en LS120 vore ju ideal, då rymms även hur många spel som hellst (nästan)

Allt annat än SyQuest är fjanteri!

Själv fick jag däremot snällt hålla mig till QIC-80 band och senare Zip-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Sådant här är vad barn borde ha istället för pekskärmar. Vi behöver en spel-kanon för minderåriga, alla Levande Böckers alster måste inkluderas.

Snart så man orkar fixa en lösning för att få igång de svenska spelen man hade själv som barn: Backpacker, Mulle Meck, Svea Rike

Permalänk
Medlem

CRT filter är utmärkta för dem som aldrig sett en crt-skärm. Jag sprlar gamla dosspel endast på min äkta crt-skärm

Permalänk
Skrivet av johan4:

Skärpning.

Spoltjut är också ljud.

Permalänk
Medlem

DOSBox Staging finns ju också.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Klara det Digger så blir det godkänt!

Det var ett spel som var extremt beroende av CPU hastighet/prestanda, behövdes inte mycket förrän det blev ospelbart ihop med ett ljud som lät värre än när man körde en 33-varvs LP på 45-varv...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Låter spännande, hoppas det kommer in i flera distributioners programbibliotek.

Skrivet av johan4:

Skärpning.

Jobbigt när man kör SuperPi på en miljon decimaler i psykedeliskt läge och långsam hastighet:

Högtalaren: Pi ... är ... 3 .. komma ... 1 ... 4 ... 1 ... 5 ... 9 ... 2 ... 6 ... 5 ... 3 ... 5 ... 9 ... osv.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon