Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Visst är det underbart att stå o skrapa rutorna på bilen vid 6:30 tiden på morgonen igen, som vi har längtat 😒

Vedervärdigt Jag skrapar så gott som aldrig rutor dock. Förvärmer via appen istället nån minut så slipper man skrapa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Visst är det underbart att stå o skrapa rutorna på bilen vid 6:30 tiden på morgonen igen, som vi har längtat 😒

Dieselvärmare så slipper man en kall å frusen bil

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Fast det mesta som säljs som "lussekatter" är egentligen bara jäst deg med gul färg, finns ingen saffran i dem, speciellt inte i dem du får för 5-a st eller på macken.

Ja, där har vi ett annat problem. Det har nästan blivit norm med att "fuska" när det gäller saffransbröd, så det är ett lotteri att köpa det. Därför har jag gått över till att göra mina egna lussekatter helt och hållet, och givetvis bara runt lucia och ytterligare en bit in i december. Älskar smaken av saffransbröd (lussekatter m.m.), så man blir ju lagom besviken om man får bröd som bara smakar som en vanlig vetebulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Det rör det här med att butikerna börjar tidigare och tidigare med vissa säsongsvaror. Såg lussekatter (flera varianter dessutom) redan förra veckan (eller om det var ännu tidigare). Julmust började man med ännu tidigare. Såg även nån butik som redan tjuvstartat lite med black friday och kallar det black season.

Efter några ärenden svängde vi förbi Ikea för att som utlovat titta på lite Halloween pynt. Vi letar och letar men hittar bara något tråkigt doftljus. Frågar förbryllat personalen var sakerna är dom gör reklam för. Får ett trevligt men väldigt besvärat svar att nu är det jul som gäller. Mer än 2 veckor var det kvar till Halloween...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Efter några ärenden svängde vi förbi Ikea för att som utlovat titta på lite Halloween pynt. Vi letar och letar men hittar bara något tråkigt doftljus. Frågar förbryllat personalen var sakerna är dom gör reklam för. Får ett trevligt men väldigt besvärat svar att nu är det jul som gäller. Mer än 2 veckor var det kvar till Halloween...

Personalen kanske trodde att du trodde du var i USA där de firar halloween.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Var också på ikea igår, och tänkte lite i samma väg. Vars är halloween-pryttlarna. Men jag tänkte som så att de inte körde halloween på ikea? Eko däremot…. Ojojoj. Plus jul.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Trött på medmänniskorna jag har som delar samma sophus, nu kommer man knappt fram i gången utan att snava på skit. Man är inte direkt någon grasiös akrobat…

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

<Uppladdad bildlänk>

Trött på medmänniskorna jag har som delar samma sophus, nu kommer man knappt fram i gången utan att snava på skit. Man är inte direkt någon grasiös akrobat…

Ändå välstädat emot vad jag har sett på många ställen.

Det jag har svårt att förstå är folk som ställer sin soppåse utanför, sunda personer vill att deras soppåse ska smälta in bland andra. Inte för att de har något speciellt i den men man vill inte att någon annan ska snoka.

För några år sedan hade jag grannar som ställde sin soppåse utanför sin lägenhetsdörr, de hade kommit överens om att de kunde göra så och om någon på våningsplan skulle till sopförrådet så tog den med allt. Jag själv deltog inte i detta såklart utan mer inspekterade beteendet och funderade på hur de tänkte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ändå välstädat emot vad jag har sett på många ställen.

Det jag har svårt att förstå är folk som ställer sin soppåse utanför, sunda personer vill att deras soppåse ska smälta in bland andra. Inte för att de har något speciellt i den men man vill inte att någon annan ska snoka.

För några år sedan hade jag grannar som ställde sin soppåse utanför sin lägenhetsdörr, de hade kommit överens om att de kunde göra så och om någon på våningsplan skulle till sopförrådet så tog den med allt. Jag själv deltog inte i detta såklart utan mer inspekterade beteendet och funderade på hur de tänkte.

Jodå vi har spår av soppåsar ute också, ser ut som en handgranat exploderat i dem och en radie på några meter med skräp efter fåglarna har gjort sitt.

Permalänk
Medlem

Nu är de i farten igen, jävlar anamma. Jag bor intill en kyrkogård och varje gång ett löv faller rycker de ut med sina lövblåsare och går lös på det stackars lövet som ska blåsas till lämplig plats på komposten i ena hörnet av kyrkogården. Det räcker inte med en lövblåsare per löv utan det rycker ut en hel hord med gubbar (och kanske gummor) som alla ska blåsa på lövet och nu faller mer än ett löv och det faller löv hela dagen så nu är kyrkogården fylld (nåja) med en arme av lövblåsare som för ett helvetes liv nästan hela dagen. De börjar kl 8 och håller på fram till 11.30 och sedan är det ut igen vid 13.30. Hmm, bra lång lunchrast - men det är OK för mig eftersom det är tyst i två timmar. Sen blåser de löv fram till 16. Därefter är det tyst tills kl slår 8 nästa morgon.
Det var bättre och kanske mindre jobb också när de räfsade bort löven men det var nog inte lika kul. Jag svär i alla fall ve och förbannelse över lövblåsare.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nu är de i farten igen, jävlar anamma. Jag bor intill en kyrkogård och varje gång ett löv faller rycker de ut med sina lövblåsare och går lös på det stackars lövet som ska blåsas till lämplig plats på komposten i ena hörnet av kyrkogården. Det räcker inte med en lövblåsare per löv utan det rycker ut en hel hord med gubbar (och kanske gummor) som alla ska blåsa på lövet och nu faller mer än ett löv och det faller löv hela dagen så nu är kyrkogården fylld (nåja) med en arme av lövblåsare som för ett helvetes liv nästan hela dagen. De börjar kl 8 och håller på fram till 11.30 och sedan är det ut igen vid 13.30. Hmm, bra lång lunchrast - men det är OK för mig eftersom det är tyst i två timmar. Sen blåser de löv fram till 16. Därefter är det tyst tills kl slår 8 nästa morgon.
Det var bättre och kanske mindre jobb också när de räfsade bort löven men det var nog inte lika kul. Jag svär i alla fall ve och förbannelse över lövblåsare.

Där jag bor, så går de på helger också och brööööölar, typ 4 personer, antingen löv eller en massa grus å sand som de blåser omkring runt parkeringarna och gångvägarna, BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖL

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Skrivet av VinterSolen:

Där jag bor, så går de på helger också och brööööölar, typ 4 personer, antingen löv eller en massa grus å sand som de blåser omkring runt parkeringarna och gångvägarna, BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖL

Ah om ljudet ändå var konstant.
Hos mig har vi stötgas-Harry som jobbar: "Ööörn-ÖÖÖrn-ÖÖrn-ÖÖÖrn" i några timmar på förmiddagen.
Aldrig någonsin har gräset klippts eller något trädgårdsarbete gjorts efter lunch, det är 07:00-09:30.
Lyckligtvis så har dom bytt sina trimmers till elektriska, ser fram emot dagen då även lövblåsarna uppgraderas.

Permalänk
Slaget: Team SweC

Jag HATAR digitaliseringen och HATAR hur dagens samhälle TVINGAR en att använda en Android eller Apple smartphone.

Det har blivit ett enormt störningsmoment för mig att allt flera tjänster går enbart digital, t.ex så om jag vill resa med studentrabatt så är jag absolut tvungen att ha en sådan enhet på mig, eftersom fysiska studentkort inte längre erbjuds. Även kollektivtrafiken försöker TVINGA en för att använda app för att resa, i alla fall om man vill kunna ta del av studentrabatter.

Jag vill kunna använda valfri mobil och inte behöva oroa mig om den stödjer en massa fåniga appar eller inte. Och för att göra saken ännu värre så TVINGAS man köpa nytt, även om ens gamla mobil fungerar utmärkt, bara för att alla dessa jävla appar inte längre stödjer dem.

Jag tycker det är sinnessjukt hur teknik inte blivit något valfritt som kan förbättra våra liv, men ett sattyg som TVINGAS på oss runt varje hörn. Jag vill inte vara beroende av en skör kritisk länk som lätt kan gå sönder om man råkar tappa den, och få sin dag eller veckan, helt förstörd!

Det var dagens rant, tack för att ni lyssnade.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag HATAR digitaliseringen och HATAR hur dagens samhälle TVINGAR en att använda en Android eller Apple smartphone.

Det har blivit ett enormt störningsmoment för mig att allt flera tjänster går enbart digital, t.ex så om jag vill resa med studentrabatt så är jag absolut tvungen att ha en sådan enhet på mig, eftersom fysiska studentkort inte längre erbjuds. Även kollektivtrafiken försöker TVINGA en för att använda app för att resa, i alla fall om man vill kunna ta del av studentrabatter.

Jag vill kunna använda valfri mobil och inte behöva oroa mig om den stödjer en massa fåniga appar eller inte. Och för att göra saken ännu värre så TVINGAS man köpa nytt, även om ens gamla mobil fungerar utmärkt, bara för att alla dessa jävla appar inte längre stödjer dem.

Jag tycker det är sinnessjukt hur teknik inte blivit något valfritt som kan förbättra våra liv, men ett sattyg som TVINGAS på oss runt varje hörn. Jag vill inte vara beroende av en skör kritisk länk som lätt kan gå sönder om man råkar tappa den, och få sin dag eller veckan, helt förstörd!

Det var dagens rant, tack för att ni lyssnade.

Då låter det snarare om att du behöver köpa en telefon som har längre support än 2 års uppdateringar. Se till att köpa en Fairphone eller Pixel så slipper du oroa dig över förlorad support efter 2 år.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av Sarato:

Då låter det snarare om att du behöver köpa en telefon som har längre support än 2 års uppdateringar. Se till att köpa en Fairphone eller Pixel så slipper du oroa dig över förlorad support efter 2 år.

Om det är allt som du fick utav det jag skrev, så har du uppenbarligen inte läst och förstått ordentligt.

Jag gnäller inte över "förlorad support" (min mobil fungerar alldeles utmärkt i dagsläget, tack). Jag gnäller över samhällsutvecklingen, vårt överberoende på teknik och det absurda i att vara kritiskt beroende av en skör elektronikpryl som skulle kunna gå sönder av vilken anledning som helst.

Det värsta som kan hända en plånbok med kort och sedlar är att man förlorar den. En smartphone kan däremot gå sönder, krasha, tappa nät eller sluta fungera på tusen andra olika sätt, och plötsligt fungerar ingenting i ens vardag längre.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Tar upp en sak igen nu när mörkret faller på, vad är det med cykelpendlare och oförmågan att helt skita i belysning på cykeln? är den inte lika tuff då, din 12 växlade kinacykel? Skärp dig, du är en mörk och snart blöt fläck!
Passerade/mötte 5 st igår när jag tog en sväng till coop (ca 2km) alla körde cykelväg som tur var, men det ger dom inte rätt att inte ha belysning.

Några har en lampa fram men ingen bak, några tvärtom.... organdonatorer

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Om det är allt som du fick utav det jag skrev, så har du uppenbarligen inte läst och förstått ordentligt.

Jag gnäller inte över "förlorad support" (min mobil fungerar alldeles utmärkt i dagsläget, tack). Jag gnäller över samhällsutvecklingen, vårt överberoende på teknik och det absurda i att vara kritiskt beroende av en skör elektronikpryl som skulle kunna gå sönder av vilken anledning som helst.

Det värsta som kan hända en plånbok med kort och sedlar är att man förlorar den. En smartphone kan däremot gå sönder, krasha, tappa nät eller sluta fungera på tusen andra olika sätt, och plötsligt fungerar ingenting i ens vardag längre.

Jag håller delvis med men jag stör mig även på ineffektivitet. Jag vill ha saker så billigt som möjligt, jag är van i företagsvärlden där man kan ha hur långa samtal som helst med någon och man får en faktura på över 1000kr/h exkl moms för detta samtal. Man snabbar då upp det hela och är effektiv och förberedd, man är ändå trevlig men undviker för mycket struntprat.
I konsumentvärlden är det mer folk som kräver det ena och andra.

Med det sagt så är busskort på telefon en metod att effektivisera det hela, när busskortet har slutat att fungera vilket har inträffat flera gånger, så har det i appen sför mig stått att det är gratis att åka.

Däremot är det ett problem att vi helt förlitar oss på teknik, beredskapen är urusel. Liksom tar man hus på landet så kan de inte få värme, vatten, tillaga varm mat, förvara mat kallt utan ström. Det har till och med gått så långt så deras digitala kattlucka inte ens släpper in katten i huset om det är strömavbrott.

Permalänk
Medlem

Jag håller delvis med men jag stör mig även på ineffektivitet. Jag vill ha saker så billigt som möjligt, jag är van i företagsvärlden där man kan ha hur långa samtal som helst med någon och man får en faktura på över 1000kr/h exkl moms för detta samtal. Man snabbar då upp det hela, är trevlig men undviker för mycket struntprat.
I konsumentvärlden är det mer folk som kräver det ena och andra.

Med det sagt så är busskort på telefon en metod att effektivisera det hela, när busskortet har slutat att fungera vilket har inträffat flera gånger, så har det i appen sför mig stått att det är gratis att åka.

Däremot är det ett problem att vi helt förlitar oss på teknik, beredskapen är urusel. Liksom tar man hus på landet så kan de inte få värme, vatten, tillaga varm mat, förvara mat kallt utan ström. Det har till och med gått så långt så deras digitala kattlucka inte ens släpper in katten i huset om det är strömavbrott.

Hus på landet? Det är typ alla hus och lägenheter. Blir det ett långvarigt strömavbrott fryser vi ihjäl allihopa om det är rejäl kyla. Bästa är att ha bilen tankad så man kan nå så långt söderut som möjligt, eller någon släkting med hus och veduppvärmning.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Hus på landet? Det är typ alla hus och lägenheter. Blir det ett långvarigt strömavbrott fryser vi ihjäl allihopa om det är rejäl kyla. Bästa är att ha bilen tankad så man kan nå så långt söderut som möjligt, eller någon släkting med hus och veduppvärmning.

Du har rätt. Det jag tänker på är att när jag var liten var en vecka strömavbrott inget superovanligt i mina trakter, de i min närhet på landet hade då såklart förberett för att hantera detta.
Exakt samma hus idag, ja de har slängt ut vedspisen när de bytte köket, låtit jordkällaren förfalla etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Support gäller ju mjukvaran. Att hårdvaran går sönder efter två år och kostar mer att reparera än köpa nytt är det ingen som pratar om. Borde vara mer hållbara hårdvara också kan jag tycka, i mitt fall gick min skärm sönder på en pixel telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Support gäller ju mjukvaran. Att hårdvaran går sönder efter två år och kostar mer att reparera än köpa nytt är det ingen som pratar om. Borde vara mer hållbara hårdvara också kan jag tycka, i mitt fall gick min skärm sönder på en pixel telefon.

Jag kanske är bortskämd som kan byta allt själv på telefonen utan att behöva krångla med lim och annat jox.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det här är ju gnälltråden! Jag skiter väl i om grannarnas gräsmattor inte är klippta
För övrigt så är områdets bästa matta den som har en elektrisk robot som är i stort sett tyst.

Värst är ju en granne som har en så gammal sketen, icke-servad klippare att både han och frugan måste ha hörselkåpor när han kör den… då kanske man borde inse att det är dags för service eller en ny klippare av respekt för grannarna, men icke!

En gräsmatta skall hållas lika som dagens ungdom = Kort för annars får folk lära sig använda en lie

En ljudande ungdom på en moped låter då fan så mycket värre med full gas på alla tider av dygnet än en äldre gräsklippare som går kanske en gång i veckan.

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Tar upp en sak igen nu när mörkret faller på, vad är det med cykelpendlare och oförmågan att helt skita i belysning på cykeln? är den inte lika tuff då, din 12 växlade kinacykel? Skärp dig, du är en mörk och snart blöt fläck!
Passerade/mötte 5 st igår när jag tog en sväng till coop (ca 2km) alla körde cykelväg som tur var, men det ger dom inte rätt att inte ha belysning.

Några har en lampa fram men ingen bak, några tvärtom.... organdonatorer

Jag måste tyvärr hålla med! För ett tag sen när jag körde på 80-väg (utan gatljus) höll jag på att smälla med en sån. Och nej, jag körde inte oförsiktigt. Rätt vad det var i mörkret vinglade - verkligen vinglade! - det ut en äldre farbror på cykel från en liten skogsstig. Utan reflexer eller lyse. Det var rena turen att jag han se honom.

Permalänk
Medlem

"Gratis att åka"? Det skiljer sig nog åt. För ett tag sen strulade hela biljettsystemet i mitt län, och gick varken att köpa biljett eller att få fram en appbiljett man redan hade köpt. Då var det officiellt inte tillåtet att åka med sin telefonbiljett. Lokalradion intervjuade en tågvärd, som insåg att det där var inte rimligt att följa. Han sa att "Det är tjänstefel att släppa folk på tåget om de inte köper biljett före resan, men det får jag göra upp med arbetsgivaren sen. Folk måste få åka!" Än så länge finns det plastkort att köpa för den som vill, men ska man ha student- eller pensionärsbiljet så måste man använda appen!

Att förlita sig på bara teknik är ett otyg! Visst kan teknik använd på rätt sätt spara både pengar, tid och energi, men vi har ju sett vad som händer när man litar för mycket på den. I stan där jag bor får vi inte ha annat än fjärrvärme, och när den konstrar så har vi inget annat val än att frysa.

Permalänk
Skrivet av Knorkas:

"Gratis att åka"? Det skiljer sig nog åt. För ett tag sen strulade hela biljettsystemet i mitt län, och gick varken att köpa biljett eller att få fram en appbiljett man redan hade köpt. Då var det officiellt inte tillåtet att åka med sin telefonbiljett. Lokalradion intervjuade en tågvärd, som insåg att det där var inte rimligt att följa. Han sa att "Det är tjänstefel att släppa folk på tåget om de inte köper biljett före resan, men det får jag göra upp med arbetsgivaren sen. Folk måste få åka!" Än så länge finns det plastkort att köpa för den som vill, men ska man ha student- eller pensionärsbiljet så måste man använda appen!

Att förlita sig på bara teknik är ett otyg! Visst kan teknik använd på rätt sätt spara både pengar, tid och energi, men vi har ju sett vad som händer när man litar för mycket på den. I stan där jag bor får vi inte ha annat än fjärrvärme, och när den konstrar så har vi inget annat val än att frysa.

Dåligt län.
Jag har periodkort till att börja med så jag kunde åka utan extra kostnad ändå, men 2-3 gånger så har hela tjänsten varit nere och då har det i appen just stått något att tjänsten är nere och det är fritt att åka i några minuter. Jag minns ej ordagrant.
Det är något liknade de borde införa, visst förlorar de lite pengar men om tjänsten är nere och ingen kan betala för resan. Men alternativet när hela tjänsten är nere är att köra runt med helt tomma bussar då ingen kan visa en giltig biljett.

Strul på sin egen mobil så är det ens eget problem, men jag tycker de borde i efterhand vid kontroll borde kunna se. Att man hade ett giltig månadskort ej utlånat, bara att mobilen just då krånglade.

Men jag håller med ny teknik är bra, man kan dock aldrig helt förlita sig på den. Man måste alltid fundera på alternativ om det slutar att fungera, alternativet behöver ej vara optimalt men det måste fungera på något sätt och detta bör ha funderas på innan något slutade att fungera.

Permalänk
Medlem

Måste gubbgnälla lite.

Då jag köpte min XC40 så tog jag in offerter på försäkringar i förhand från olika bolag för att ha lite koll på priser i förhand, men eftersom bilfirman jag köpte ifrån hade avtal med försäkringsbolag X om en tilläggsrabatt på 15% om försäkringen tecknas via dom så tänkte jag att jag tar den försäkringen till att börja med eftersom det bolaget hade erbjudit ett helt vettigt pris då jag tog in offerter, och med 15% extra rabatt så borde dom ha blivit billigast av alla.

Döm om min förvåning när försäkringsvillkoren damp ner i postlådan och årspriset med 15% rabatt inkluderad hamnade 10-11% högre än offerten jag fått från samma bolag som "fullpris". Är detta ett dåligt skämt??

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Döm om min förvåning när försäkringsvillkoren damp ner i postlådan och årspriset med 15% rabatt inkluderad hamnade 10-11% högre än offerten jag fått från samma bolag som "fullpris". Är detta ett dåligt skämt??

Håller med, deras rabatter är ju ett helt hittepå.

Senast när jag flyttade så ville Folksam ta över bilförsäkringen på extrabilen (från Länsförsäkringar). Jag skulle gå ner till halvförsäkring utan tillägg för 10kr mer i månaden(från helförsäkring och alla tillägg som går typ). Jag försökte pruta, men det var inte möjligt, och deras enda argument till att jag skulle byta var typ "det blir bättre" eller liknade.

Då har jag ändå flertalet försäkringar hos Folksam så någon rabatt borde man ha ifall man samlar alla där.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Håller med, deras rabatter är ju ett helt hittepå.

Senast när jag flyttade så ville Folksam ta över bilförsäkringen på extrabilen (från Länsförsäkringar). Jag skulle gå ner till halvförsäkring utan tillägg för 10kr mer i månaden(från helförsäkring och alla tillägg som går typ). Jag försökte pruta, men det var inte möjligt, och deras enda argument till att jag skulle byta var typ "det blir bättre" eller liknade.

Då har jag ändå flertalet försäkringar hos Folksam så någon rabatt borde man ha ifall man samlar alla där.

Försäkringsbolag ska man hålla kort, samma med banker och bilhandlare och bredbandsleverantörer. Jag handlar upp tjänster en gång om året och det brukar gå att spara en hel del. Just försäkringar ser de ju till att höja premien på ju längre man är kund så där ska man kolla varje år vad andra bolag tar. Nu har jag småbarn och tiden och orken att hålla på och härja är inte som det var innan men gör ändå en snabb koll och byter om det går att spara mer än kaffepengar på respektive tjänst.
Blir riktigt gubbgnällig på det där att de ökar på priserna ju längre man är kund!

Permalänk
Medlem

Strömavbrott var på tal.Jag har fjärrvärme, men utan el så ingen cirkulationspump. Vid minusgrader och tillräckligt långt strömavbrott så fryser ledningarna sönder. Men skorsten har jag kvar så en rejäl vedkamin i källaren skulle ge lite säkerhet. Bara man kan skaffa ved förstås. Men de kaminer som finns att köpa är gjorda för vardagsrum och priser därefter. Det pratas mycket om beredskap numera. Så en rejäl kamin av plåt till rimligt pris borde finnas att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Strömavbrott var på tal.Jag har fjärrvärme, men utan el så ingen cirkulationspump. Vid minusgrader och tillräckligt långt strömavbrott så fryser ledningarna sönder. Men skorsten har jag kvar så en rejäl vedkamin i källaren skulle ge lite säkerhet. Bara man kan skaffa ved förstås. Men de kaminer som finns att köpa är gjorda för vardagsrum och priser därefter. Det pratas mycket om beredskap numera. Så en rejäl kamin av plåt till rimligt pris borde finnas att köpa.

Nåt sånt här ? läste för ett tag sedan om kaminer som skickades till Ukraina , finns flera varianter , osäker på om alla går att köpa i Sverige.

https://shop.kvibergs.se/produkt/ukraina-kaminen-tillverkad-i...

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j