Råd för att beställa en ny speldator mATX

Permalänk

Råd för att beställa en ny speldator mATX

Hej! Jag behöver köpråd för att beställa en ny speldator.

Krav:
mATX chassi där Liam Li A3 mATX håller rätt mått. Större kan det inte vara.
Montering ska ingå exvis genom beställning till Inet.
Avser främst spel av äldre spel typ Total War, men möjligheten att spela nya spel, exvis flygsimulatorspel, är en fördel.
Pris bör ej överstiga 25000 kr.

Med hopp om hjälp

Permalänk
Medlem

Såhär nånting kanske?

https://www.inet.se/datorbygge/b1718039/bygget

Går att lägga till windows för alldeles för mycket pengar också men då det går att köpa för 169kr på Programvaruexperten så valde jag att inte göra det
Kanske lägga till några fläktar(om det nu behövs i ett matx-bygge) alternativt byta till en 360 AIO-kylare. Jag föredrar luftkylt dock.

Permalänk
Medlem

Hur är det med VRM på Asus prime B650 modellerna? Vet att B850 modellerna är jättekassa.

https://youtu.be/hLMTT7-rfeM?si=SB4LVbk4gCHEDdqy&t=1696

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Hur är det med VRM på Asus prime B650 modellerna? Vet att B850 modellerna är jättekassa.

https://youtu.be/hLMTT7-rfeM?si=SB4LVbk4gCHEDdqy&t=1696

Ja det kan jag tyvärr inte svara på. Men det är nog som du säger då prime generellt är väl sämre.

Annat moderkort : https://www.inet.se/datorbygge/b1718047/bygge2

Permalänk

Tusen tack för förslagen.
Kylningen kan nog vara en utmaning tror jag.
Vad är mest lämpligt med tanke på kylnings och ljudnivå? Kräver vattenkylning fler fläktar? Eller går det att säkerställa kylningen enbart med fler fläktar.
Finns det några kloka tankar och råd om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersbohman:

Tusen tack för förslagen.
Kylningen kan nog vara en utmaning tror jag.
Vad är mest lämpligt med tanke på kylnings och ljudnivå? Kräver vattenkylning fler fläktar? Eller går det att säkerställa kylningen enbart med fler fläktar.
Finns det några kloka tankar och råd om detta?

Det där är nog en smaksak. Jag skulle nog fortfarande gå på luftkylning då jag tycker att det känns bäst och mer framtidssäkert. Inga pumpar som kan krångla etc.
Lägg till några sånna här så bör du vara hemma : https://www.inet.se/produkt/5325549/arctic-p12-pro-pwm-svart-...

Permalänk

Tack,

Jag är nu övertygad om fördelarna med luftkylning och bygge 2 är nu min inritning, kompletterad med fler fläktar. Jag uppskattar verkligen de tydliga råden. I min okunskap har jag dock ytterligare frågor.

1. På bygge 2 får jag Inets kommentar att "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet". Vilka konsekvenser får det?

2. En annan amatörfråga är hur fläktarna monteras med den beställning som nu är föreslagen (bygge2)? Eller ska/kan jag ange var de bör placeras och om de ska verka för ut eller intag? Jag avser placera chassit i ett skåp men har goda möjligheter att öppna luftin-/uttag fram, i sidor och möjligen upp, men mer begränsat bakåt.

3. Flera i min omgivning menar att jag förmodligen kan köpa en laptop med motsvarande prestanda. Är det rimligt? Går det att göra en jämförelse av pris och prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersbohman:

Tack,

Jag är nu övertygad om fördelarna med luftkylning och bygge 2 är nu min inritning, kompletterad med fler fläktar. Jag uppskattar verkligen de tydliga råden. I min okunskap har jag dock ytterligare frågor.

1. På bygge 2 får jag Inets kommentar att "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet". Vilka konsekvenser får det?

2. En annan amatörfråga är hur fläktarna monteras med den beställning som nu är föreslagen (bygge2)? Eller ska/kan jag ange var de bör placeras och om de ska verka för ut eller intag? Jag avser placera chassit i ett skåp men har goda möjligheter att öppna luftin-/uttag fram, i sidor och möjligen upp, men mer begränsat bakåt.

3. Flera i min omgivning menar att jag förmodligen kan köpa en laptop med motsvarande prestanda. Är det rimligt? Går det att göra en jämförelse av pris och prestanda?

Jag vill också påpeka att jag för all del inte är något proffs på att bygga datorer och jag endast har tagit åt mig av tips från just sweclockers själv. Läser igenom de flesta trådar dagligen nästan så har tagit till mig ett och annat.

1. Det är oftast inga problem, du aktiverar EXPO i bios så löser sig den biten. Ponerat att ramstickorna finns med på moderkortets QVL lista(vilket det gör i det här fallet)

2. Det där fixar Inet åt dig när dom bygger ihop så det ska du nog inte oroa dig över. Positivt luftflöde är viktigast vart du än ställer burken. Alltså mer flöde in i burken än ut.

3. Det har jag verkligen svårt att se då de flesta laptops jag sett verkar rätt överprisade just för att dom är laptops. En snabb titt på elgiganten t.ex så ligger priserna runt 22-24k för en datorn med ett 5060 i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersbohman:

Tack,

Ganska schysst om man kan få in x3 120mm fläktar i botten på lian li a3. Har själv det chassit och ett matx-moderkort. Mitt grafikkort är 3.98cm tjockt och vanliga icke-slim fläktar får inte plats under.

Köpte då dessa:
https://www.inet.se/produkt/5323451/arctic-p12-slim-pwm-pst

Inet kanske flaggar för detta - eller sätter in fläktarna godtyckligen i toppen eller något.

Permalänk
Skrivet av jlinde1:

Jag vill också påpeka att jag för all del inte är något proffs på att bygga datorer och jag endast har tagit åt mig av tips från just sweclockers själv. Läser igenom de flesta trådar dagligen nästan så har tagit till mig ett och annat.

1. Det är oftast inga problem, du aktiverar EXPO i bios så löser sig den biten. Ponerat att ramstickorna finns med på moderkortets QVL lista(vilket det gör i det här fallet)

2. Det där fixar Inet åt dig när dom bygger ihop så det ska du nog inte oroa dig över. Positivt luftflöde är viktigast vart du än ställer burken. Alltså mer flöde in i burken än ut.

3. Det har jag verkligen svårt att se då de flesta laptops jag sett verkar rätt överprisade just för att dom är laptops. En snabb titt på elgiganten t.ex så ligger priserna runt 22-24k för en datorn med ett 5060 i.

Tack!

Med tanke på att det var mer än 10 år sedan jag senast beställde en dator (från Inet) så är jag i stort behov av de råd ni ger mig - och de känns alla fall proffsiga.

Då är fråga 1 löst.

Angående nr 2 och luftflöde så är det nog bra om jag kan påverka var fläktarna sätts. Just med tanke på att datorn är tänkt att stå i ett skåp så är det mer lämpligt att främst ta in/ ut- luft genom botten och vänster sida (sett framifrån). Men jag inser att det kan kollidera med hur datorbyggarna ser det lämpligt att få samman helheten. Kanske jag kan lämna önskemål? Oavsett så går det nog att hantera större luftflöden åt alla håll utom bakåt.

Ang 3 och laptop kankse jag bör ställa en konkre tfråga på den delan av forumet.

Permalänk
Skrivet av Flaco:

Ganska schysst om man kan få in x3 120mm fläktar i botten på lian li a3. Har själv det chassit och ett matx-moderkort. Mitt grafikkort är 3.98cm tjockt och vanliga icke-slim fläktar får inte plats under.

Köpte då dessa:
https://www.inet.se/produkt/5323451/arctic-p12-slim-pwm-pst

Inet kanske flaggar för detta - eller sätter in fläktarna godtyckligen i toppen eller något.

<Uppladdad bildlänk>

Tack för tipset!

Då är frågan om de fläktar som Jlinde1 föreslår fungerar att montera i botten eller om jag måste gå mot en slim-variant som du föreslår. Noterar även att den framröstade recensionen från Alice önskar att hon i stället köpt Noctuas motsvarighet till slim-fläkt, men det är för mig oklart vilken hon avser. Vilken fläkt är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersbohman:

Tack för tipset!

Då är frågan om de fläktar som Jlinde1 föreslår fungerar att montera i botten eller om jag måste gå mot en slim-variant som du föreslår. Noterar även att den framröstade recensionen från Alice önskar att hon i stället köpt Noctuas motsvarighet till slim-fläkt, men det är för mig oklart vilken hon avser. Vilken fläkt är det?

Lite mer info: I mitt fall har jag ett moderkort AsRock B760M PG Riptide där jag misstänkt min pcie-slot sitter längre ner än vissa andra matx-moderkort. Det innebär att jag har problem att få in tjockare grafikkort i lian li a3. Jag tror inte jag skulle få in t.ex. Asus prime 9070 xt MED slim-fläktar i botten ens.

Jämför mitt moderkorts bild med det Jlinde1 rekommenderar och titta efter pcie-slotten i relation till skruvhålen för hur moderkortet fäster i chassit. Min misstanke är bekräftad

B760:

Ditt moderkort:

Med allt detta sagt - sorry! Jag tror de fläktar Jlinde1 rekommenderar fungerar i ditt fall utan konstigheter.

Permalänk
Skrivet av Flaco:

Lite mer info: I mitt fall har jag ett moderkort AsRock B760M PG Riptide där jag misstänkt min pcie-slot sitter längre ner än vissa andra matx-moderkort. Det innebär att jag har problem att få in tjockare grafikkort i lian li a3. Jag tror inte jag skulle få in t.ex. Asus prime 9070 xt MED slim-fläktar i botten ens.

Jämför mitt moderkorts bild med det Jlinde1 rekommenderar och titta efter pcie-slotten i relation till skruvhålen för hur moderkortet fäster i chassit. Min misstanke är bekräftad

B760:
<Uppladdad bildlänk>
Ditt moderkort:
<Uppladdad bildlänk>

Med allt detta sagt - sorry! Jag tror de fläktar Jlinde1 rekommenderar fungerar i ditt fall utan konstigheter.

Tack, men jag är inte säker på att jag förstår din synpunkt. Menar du att det fungerar med tjockare bottenfläktar i min konfiguration, men att det i ditt fall inte fungerar - ens med slimfläktar?
Jag har i dag funderat och överväger nu två fläktar in i botten, en fläkt in i vänster sida och en ut i topp.

Permalänk

Med hjälp av alla goda råd har jag nu utvecklat ett utkast till datorbygge på Inet. Jaghar lagt till en hårddisk för lagring (jag kommer att använda datorn till mer än spel). Jag brottas en del med fläktarna, men överväger nu att satsa på två fläktar in i botten (om nödvändigt slim), en fläkt in i vänster sida och en fläkt ut i toppen. Men vad gäller fläktarna så försöker jag fortfarande förstå vilka och hur de bör sitta. Klart är nog att det inte bör sitta fläktar bakåt mht hur chassit kommer att placeras inne i ett skåp med ett antal möjliga ventilationshål: i botten, sida och upp i bakre delen.

https://www.inet.se/datorbygge/b1718713/boh1

Permalänk
Medlem

Här är lite inspo till TS. En luftkylare kommer funka perfekt i det chassit

https://youtu.be/eOXGxrwNmsc?si=_QFR-c5o-xOjMsCF

Permalänk
Medlem

En tanke om du klarar dig med 4tb lagring totalt finns 4tb ssd diskar för bara marginellt högre pris som din ssd och hdd tillsammans. Mycket trevligare att jobba med. Men du kanske vill ha 6tb förstås. Avseende det där med ram minnets hastighet som överstiger osv är jag rätt säker på att inet till och med ställer in det åt dig om de monterar men du kan ju dubelkolla med dem. Deras chat är väldigt hjälpsam

Permalänk
Skrivet av Znille:

Här är lite inspo till TS. En luftkylare kommer funka perfekt i det chassit

https://youtu.be/eOXGxrwNmsc?si=_QFR-c5o-xOjMsCF

Tack. Ja dock har jag svårt att ordna luftflöde bakåt med tanke på hur datorn ska placeras.

Permalänk
Skrivet av Johnnymobil:

En tanke om du klarar dig med 4tb lagring totalt finns 4tb ssd diskar för bara marginellt högre pris som din ssd och hdd tillsammans. Mycket trevligare att jobba med. Men du kanske vill ha 6tb förstås. Avseende det där med ram minnets hastighet som överstiger osv är jag rätt säker på att inet till och med ställer in det åt dig om de monterar men du kan ju dubelkolla med dem. Deras chat är väldigt hjälpsam

Bra idé. När jag för länge sedan lät Inet bygga min nuvarande datpr so var ssd ganska nytt och riktigt dyrt. Därför valde jag en liten ssd för program och en stor hdd för all lagring. Jag använder datorn till mycket annat än spel. Nu fastnade jag lite i min gamla konfiguration. Jag ska överväga att göra som du säger. 6tb är inte en nödvändighet. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersbohman:

Tack. Ja dock har jag svårt att ordna luftflöde bakåt med tanke på hur datorn ska placeras.

Skulle detta chassi funka? Har sett och läst bra recensioner om det.

https://www.inet.se/produkt/6907042/phanteks-xt-m3-matx-svart

Permalänk
Skrivet av Znille:

Skulle detta chassi funka? Har sett och läst bra recensioner om det.

https://www.inet.se/produkt/6907042/phanteks-xt-m3-matx-svart

Nej, det är för stort. JAg tror att chassit jag tittar på har de mått jag behöver. Men tack en då