Hjälp med dator som klarar av Path of Exile

Permalänk

Hjälp med dator som klarar av Path of Exile

Skulle behöva lite hjälp med köp eller bygge av en dator som klarar av path of exile riktigt bra.

Har läst mig till att det absolut viktigaste när man spelar path of exile är en riktigt bra cpu. AMD Ryzen 7 7800X3D har jag förstått ska vara riktigt bra. Problemet är att alla datorer med denna cpu är lite dyrare än vad jag har råd med.

Går det att bygga en själv med denna cpu där man utnyttjar den fullt ut för mellan 15-17000 kr?
Eller vad kan man bygga/köpa som är likvärdigt?

Har även spanat lite efter begagnade datorer men den finns inte så mycket ute på marknaden med denna cpu vad jag sett.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Tjena!

Med RAMverket har vi satt ihop ett par intressanta alternativ att utgå ifrån. PoE2 har förhållandevis låga systemkrav, så en 7800X3D kan nästan vara lite overkill - men det är klart att det är roligt med overkill när man sätter ihop en dator

https://www.sweclockers.com/artikel/40809-ramverket-uppdateri...

Permalänk
Medlem

Den där hade jag missat helt och hållet.

Känns som man borde länka till den var gång någon behöver plocka ihop en dator.

Många "jag behöver hjälp med nytt bygge" trådar varje vecka x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tjena!

Med RAMverket har vi satt ihop ett par intressanta alternativ att utgå ifrån. PoE2 har förhållandevis låga systemkrav, så en 7800X3D kan nästan vara lite overkill - men det är klart att det är roligt med overkill när man sätter ihop en dator

Känns som att mycket går att uppdatera på den där =P Lyckades få likvärdiga komponenter fast med ett 7800x3d för samma pris

Skulle vara trevligt och ha något sånt som uppdateras säg varje månad

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tjena!

Låga systemkrav kanske men verkligheten ser annorlunda ut. Spelar med 9800 x3d + 5070ti och går ner till typ 10 fps i juicade end game maps. Tyvärr gick poe 2 dit man inte ville (massa markeffekter, technoshow) som redan nu tankar fps trots att man inte lagt in mycket i end game ännu. Bl.a. det dom sa att dom skulle förbättra från poe 1

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@erebraxen Har du något du kan använda från te x från din nuvarande dator, som chassi el ssd?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av norrby89:

Skulle vara trevligt och ha något sånt som uppdateras säg varje månad

Vi har filat vidare på konceptet och jobbar faktiskt på en uppdatering bakom kulisserna!

Permalänk

Tack för alla svar. Hittade en begagnad dator med 7800x3d och ett radeon rx 6950xt kort i.
Funkar super!

Permalänk
Medlem

Det låter som en fin dator det utan att veta detaljer om övriga delar.