Permalänk
Medlem

Uppdatera workstation

Hej.
Jag är sugen på att uppdatera mitt gamla vrak från 2012 (GTX 660, i5 3570K..)

Det händer att jag ibland får för mig att spela något lättare spel, typ CSGO, POE etc. men allt som oftast funkar den mest som workstation där jag redigerar foton, lite CAD (Solidworks, Blender etc) samt kodning och även Plexserver.

Jag vill inte ha en julgran på skrivbordet utan datorn får gärna vara så liten, tyst och kompakt som möjligt.

Budget säg max 10kkr för dator utan någon kringutrustning.

Ska man satsa på att bygga ihop med lösa komponenter, eller kommer jag nöja mig med en mini PC. Typ Geekom A9 eller AOOSTAR GEM12 PRO Max?

Permalänk
Medlem

En minipc med Ryzen 9 AI HX 370 och 32GB RAM skulle troligtvis springa cirklar runt din nuvarande dator så det kommer absolut bli ett lyft både i spel och arbete.
Se t.ex. https://minisforumpc.eu/products/ai-x1-pro-mini-pc
Ska nämnas att jag bara tog första bästa jag kände till så det kan finnas de som är mer prisvärda.
En Mac Mini är också ett alternativ om det fungerar med de programvaror du använder.

Sen kan du få ut bättre spelprestanda om du köper lösa delar och bygger själv, alternativt låter ÅF bygga åt dig om bygga själv inte är aktuellt.

Permalänk
Medlem

Jag tror en min PC räcker, annars tror jag ett bygge runt ett Intel Arc Pro B50 16GB grafikkort kan funka bra, det går att spela på också och presterar som ett B580.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen