Bygga billigt runt ett Geforce rtx 4070 ti 12gb

Permalänk

Bygga billigt runt ett Geforce rtx 4070 ti 12gb

Hej alla,

Kommit över ett Geforce rtx 4070 ti 12gb billigt och har ett ASUS TUF GAMING B550M-PLUS WIFI II moderkort sedan innan..

Behöver ny processor,ram-minnen och kylare.

Kom med tips tack på prisvärda men inte brutalt dyra delar då ekonomin inte tillåter de.

Permalänk
Medlem

Antar att du har chassi, PSU och övriga komponenter som behövs då?

I så fall är detta ett prisvärt och komptetent paket

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil CPU: Intel Core i5 14600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850

Permalänk
Skrivet av slickipinn:

Antar att du har chassi, PSU och övriga komponenter som behövs då?

I så fall är detta ett prisvärt och komptetent paket
https://komponentkoll.se/bild/NcUhK.png

Tack för svar, min polare rekommenderade AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB..

Är det du rekommenderade bättre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbannnnn:

Ja den är bättre och det är värt pengarna, 2 mer kärnor också vilket är trevligt att ha för spel och program som nyttjar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbannnnn:

Oj det var faktiskt inte meningen att stoppa in en 5800x i paketet. 5600x är den mer prisvärda CPUn och de presterar likvärdigt i dagens spel. Jag hade gått för 5600x om du vill maxa prestanda per krona.

Men kortfattat så kommer 5800x prestera lite bättre. Dels pga den högre klockhastigheten, samt de två extra kärnorna. Spel idag utnyttjar 6-kärniga processorer på ett effektivt sätt, medan 8-kärniga CPUer inte riktigt når sin fulla potential. Men om två år när nästa generations konsoler har kommit kanske en 8-kärnig processor kan utnyttjas betydligt bättre?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil CPU: Intel Core i5 14600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbannnnn:

Ja, 5800x är bättre än 5600x. Men om du vill spara pengar så funkar 5600x bra också.

Permalänk

Tack för alla nyttiga svar!

Kom med flera synpunkter om ni vill, beställer delar ikväll

Permalänk

tänkte köpa detta på netonet

cpu

Vilket ram ska jag köpa på netonnet?

Permalänk
Skrivet av slickipinn:

Oj det var faktiskt inte meningen att stoppa in en 5800x i paketet. 5600x är den mer prisvärda CPUn och de presterar likvärdigt i dagens spel. Jag hade gått för 5600x om du vill maxa prestanda per krona.

Men kortfattat så kommer 5800x prestera lite bättre. Dels pga den högre klockhastigheten, samt de två extra kärnorna. Spel idag utnyttjar 6-kärniga processorer på ett effektivt sätt, medan 8-kärniga CPUer inte riktigt når sin fulla potential. Men om två år när nästa generations konsoler har kommit kanske en 8-kärnig processor kan utnyttjas betydligt bättre?

Vad är skillnaden på AMD Ryzen 5 5600XT och 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbannnnn:

Vad är skillnaden på AMD Ryzen 5 5600XT och 5600x

Samma cpu, 5600xt har bara 1ghz högre klockfrekvens än 5600x (bas & boost). Jag rekommenderar det billigaste, själv kan man ändå överclocka alla till högre frekvenser. Samma gäller Ryzen 5 5600.