Permalänk
Medlem

MSI K7N2GM(-IL) Erfarenheter någon?

Detta ska vara ett mATX kort för socket A med inbyggt GFX och tv-out... Är det någon som har köpt detta kort, eller kan ge mej tips på adra liknande kort man kan köpa, helst då billigare än detta... ( 1150:-)

Det krävs väl inget geni för att räkna ut att kortet ska vara till en HTPC... men jag vill inte ha ett via eden kort... 2 orsaker till detta:

1. jag har en 1700+ jiuhb över som startar på 1.1v vcore
2. prestanda / pris

Detta var det enda kortet jag kunde hitta med inbyggd tv-out ja, det ska tydligen följa med en liten "fnutta"* som man sätter i bakplåten med audio och video anslutningar på...

Jag har nu några frågor till eventuella ägare av detta kortet...

1. hur lågt kan man sänka vcore?
2. ljudkortet, hur bra ljud?
3. några direkta problem?
4. prestanda på GFX?
5. tempsensorer osv?
6. följer det med så man kan ha tv-out eller måste man köpa till det?
7. hur bra är tv-out kretsen?

Sen för att avsluta:

Finns det något annat kort där det följer med allt för att få tv-out? går bra med gamla nforce220 också förstås! eller alternativt något ställe där man kan köpa både kortet och en tv-out krets...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

jag mailade oneshop igår angående moderkortet frågade om dom här fästplåtarna för tv-out och SPDIF fick svaret:

Vi har dessverre ikke slike kort på lager så vi kan ikke sjekke det men s-bracketen følger som regel ikke med.
Det er litt mer usikkert med tv_out. På noen modeller fantes den mens på andre var det tilleggsutstyr så vi kan ikke være sikre før vi har sjekket det. Beklager.

Som egentligen betyder att dom inte vet och inte kan kolla det...

Hur som helst, köper jag detta kortet köper jag det på komplett...

Edit: ska dra iväg ett mail till komplett och fråga

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen

Permalänk
Medlem

Undrar precis samma själv men vill inte ha den där jobbiga sbracket. Annars kan man ju köpa ett billigt mATX och sen nått billigt agp kort med tv out. Borde inte gå på mer än ca 900 spänn...

Visa signatur

Om man inget frågar, får man inget veta.
Athlon XP T-bred 2200+ (180*10) | Epox 8RDA3+ | 2*256 PC3200 Twinmos + 512 PC3200 Kingston | 80 Gb Samsung SpinPoint P80 SATA | Gigabyte Radeon 9600Pro (460, 330)

Permalänk
Medlem

ossar, jo men då måste jag köpa en AGP riser och det verkar inte finnas att köpa i sverige... för annars blir ju datorn "jättehög" ska ha som HTPC

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Näää, det finns ju low profile gf4 på t.ex. oneshop.

Visa signatur

Athlon XP T-bred 2200+ (180*10) | Epox 8RDA3+ | 2*256 PC3200 Twinmos + 512 PC3200 Kingston | 80 Gb Samsung SpinPoint P80 SATA | Gigabyte Radeon 9600Pro (460, 330)

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet... men det är ändå inget som jag är intresserad av... Detta kortet verkar ju ha riktigt bra prestanda dessutom, med nforce2 chipset och gf 4 mx inbyggt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är Asus A7N8X-VM. Till den finns också att köpa till spdif och tv-out som brackets.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har detta kort.

Obs! Tror inte du kan få spdif out på detta kort, utan måste komplettera med ett annat ljudkort. (Du kan koda av 5.1 och få ut 6 analoga signaler, men tror inte kvalitén duger till ett någorlunda bra ljudsystem)

Tv-Out följer med, men jag har inte testat.

I övrigt måste man köra dual channel DDR 333 (dvs två lika stora minnesmoduler) för att få hyfsad prestanda på den integrerade grafiken.

Permalänk
Medlem

Noman du menar att du har det kortet i topic eller det Ossar pratar om?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har K7N2GM-IL, Jag har inte hittat någon info om att det går att montera S/PDIF till detta kort. Någon som bevisar motsatsen så blir jag mycket glad, då har jag fått en reserv DVD-spelare...

Till ASUS kortet kan man köpa till S/PDIF IN/OUT modul enligt spec på Asus hemsida

Permalänk
Medlem

Noman, om du kollar i den lilla manual står det hur du säytter dit SPDIF Så jag antar att det borde gå

Noman, du vill inte vara en ängel och kolla bios ang vcore settings?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nog inte vaknat än, för jag hittar inte vare sig manuella inställningar för vcore i bios eller att det skulle gå att koppla ett s/pdif interface till kortet. (manualen beskriver inställningar för 5.1, men det står att det gäller mcp-t, och detta kortet har väl bara mcp2 (utan t ??)

/Anders

Permalänk
Medlem

fick mail från komplett idag, såhär skrev dom:

Hej!

Jag mailade lagret, en D-bracket ingår medan S-bracket är tillbehör och går att köpa till artnr:112518

MVH
Filip
Komplett.se

Original message:
Du kan inte be dom snälla killarna i Norge att titta? för det känns väldigt
viktigt för min del

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågan är bara vart man skall koppla in den då kortet inte har vare sig kontakt eller APU, som tydligen behövs för att få ut Digital 5.1.....

PS,
Har haft problem med IGP, grafiken har flippat ur när man spelat Unreal2k3 o battlefield1942 i 5-10 min. Hängde provisoriskt på en liten fläkt på kylflänsen till IGP och det verkar som det funkar bra (Körde 1 timme utan problem).

Om man som jag har klämt in grejerna i en minimal låda så får man se till att ha bra cirkulation/kylning.

Permalänk
Medlem

jag är ju en swecare så kylning kommer det ju att bli men tack för tipset ang IGP, får jag se till att göra lådan så stor att det får plats en fläkt där...

Visa signatur