Permalänk
Medlem

48 bit LBA

Vet att det finns fler trådar om detta har läst dom men funkar ändå inte.

Fick hem min IBM 180GXP 180GB 8MB igår
kopplade in den i mitt Promise Ultra100 tx2.
Men så visade den ju bara 128gb.
Så jag skulle då aktivera 48-bit LBA, gjorde som det stog här: http://www.winguides.com/registry/display.php/1115/
uppdaterade oxå kontrollerkortets bios så det skulle stödja större än 137gb diskar.
Så här ser det ut i regedit om det nu ska se ut så ? http://www.home.no/svenne6/_stuff/hj.JPG

Få lixom inte det att funka, har ett MSI 845Ultra ha uppdatera bios oxå. Har win xp och sp1 inne.

Kan det vara att msi bioset inte stödjer 48 bit LBA

Permalänk
Medlem

Har du partitionerat det nya utrymmet?

Permalänk
Medlem

Ser i din signatur att du har fixat problemet,
Men annars måste man plocka bort partitionen efter LBA-fixen och skapa en ny partition, Sen formatera.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Ser i din signatur att du har fixat problemet,
Men annars måste man plocka bort partitionen efter LBA-fixen och skapa en ny partition, Sen formatera.

och, få testa med det

Permalänk
Medlem

Jag testade att ta bort partionen, sedan skapade jag en ny då formateras den ju samtidgt, men kunde para skapa en 128gb partion.

Men när jag starta datorn så ser jag att den är kopplad till promise kortet, där står det 178gb =/

Permalänk
Medlem

service pack 1!!!

Visa signatur

System1 Intel i5 3.3 ghz, Corsair Vengeance 4gb 1600mhz, 74 gb Raptor 10k rpm & 3tb USB 2.0, ATI Radeon 6870 1gb, BenQ 24" LCD G2420HD
System2 Intel C2D 2.8 ghz @ 3.2 ghz, 2x2gb DDR2, ATI Radeon HD 4850, 250 gb SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurrgurr
service pack 1!!!

Jo har det inne, kanske har nått med mitt moderkort att göra ?

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver:
* Senaste BIOS till Promise-kortet (det hade du väl redan fixat?).
* Senaste drivrutinerna från Promise.

SP1 och regedit-fixen hjälper inte för Promise-kortet använder inte Windows inbyggda atapi-drivrutin (därför listas den som SCSI-kontroller också).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Du behöver:
* Senaste BIOS till Promise-kortet (det hade du väl redan fixat?).
* Senaste drivrutinerna från Promise.

SP1 och regedit-fixen hjälper inte för Promise-kortet använder inte Windows inbyggda atapi-drivrutin (därför listas den som SCSI-kontroller också).

aha kanske funka med det

Permalänk
Medlem

fick inte den att funka på kontrollerkortet, fick koppla om massa, satt den på moderkortet. Kanske få uppgradera till en ultra133 tx2 istället.

Permalänk
Hedersmedlem

ush vad synd, jag som har ett sånt kort och tänkte köpa en 160gb disk... men jag får väl köpa ett ultra133 också..

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk

Okej, har samma controller kort och samma hd, fick precis igång det, vad jag har gjort är:

Flashade bios (Har iof ett abit nfs7s rev2)
flashade controller kortet
installerade drivrutinerna till promise kortet i windows, och vips så fatta den att det var 180gb (172, men det ska vara så )

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frälsarn
Okej, har samma controller kort och samma hd, fick precis igång det, vad jag har gjort är:

Flashade bios (Har iof ett abit nfs7s rev2)
flashade controller kortet
installerade drivrutinerna till promise kortet i windows, och vips så fatta den att det var 180gb (172, men det ska vara så )

okej...
men jag har nyaste bios och drivrutiner på kortet.. ultra 100 då..

då kanske det går då..

men jag ska ändå köpa ett nytt tror jag... dumt o chansa...

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.