Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Installera ny HD?

Läste "guiden" och gjorde så....inget av det som stod funkade.

Frågor

1. Jag har en Compaq d31m 40gb HD och har köpt en ny 160GB HD. Hur ska jag göra? jag har kopplat in alla sladdar o sånt...
Satt byglarna på 160gb disken så den är slave (rätt/fel??)

2. Stod att man skulle in i Bios om datorn inte hittar disken...hur vet jag om datorn hittar disken? den stod inte med under "diskhanteringen".
Dessutom läste jag att man inte kan gå i i bios på just compaq.

3. Ngn kanske kan hjälpa mig lite på vägen iaf?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra...

Tacksam för hjälp

/D

HD är en Hitatchi deskstar 160gb.

Permalänk
Medlem

1. ja det stämmer att du ska ha den inkopplad som slave förrtuom om du ska flytta över windows till nya hddn, vilket jag antar att du inte ska göra ?

2. Jag vet inte hur det är med din cmpq men med min gamla som jag hade förut var det inga problem att komma in i bios.. varför skulle det vara så för. det enda är ju att dem inte visar kommandot för att komma in i bios. Testa att trycka på del när du startar upp datan och compaq-symbolen visas.

3. Har du kommit in i bios och fixat så bör du hitta hddn när du senare startar upp datan. då är det bara att göra klart det och sen är det bara at tuta och köra, voila.!

Hoppas att det hjälpte något iaf.

Visa signatur

ASUS A6Ja Q011P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LmnT
1. ja det stämmer att du ska ha den inkopplad som slave förrtuom om du ska flytta över windows till nya hddn, vilket jag antar att du inte ska göra ?

2. Jag vet inte hur det är med din cmpq men med min gamla som jag hade förut var det inga problem att komma in i bios.. varför skulle det vara så för. det enda är ju att dem inte visar kommandot för att komma in i bios. Testa att trycka på del när du startar upp datan och compaq-symbolen visas.

3. Har du kommit in i bios och fixat så bör du hitta hddn när du senare startar upp datan. då är det bara att göra klart det och sen är det bara at tuta och köra, voila.!

Hoppas att det hjälpte något iaf.

1. Ja, det stämmer.

2. jag vet inte ens om jag kommer in i bios. Att tycka del hjälper inte. däremot F10 så kommer jag in i ngt som heter CCCS (compaq setup..system ngt) och där står den vanliga Hårddisken med som primär Ide 0 40gb och den andra står primär Ide 1 0,00MB. ?

3. BIOS....

Permalänk
Medlem

2. då är det som är ditt "bios", har du kollat att moderkortet stöder 160gbs diskar?
sen för att se hårddisken som en bokstav (d: tex) i win, måste du först partitionera upp och formatera, men om datorn inte hittar disken så blir det lite svårt.....

har du testat hitachis diskmanager (eller vad det heter)?

Visa signatur

Burken: Athlon XP2400+ | Abit KD7-RAID | TwinMos 512MB | 190Gb HDD | GeForce2 pro/400 64Mb |
Servern: Duron 800Mhz | Asus A7V | 384Mb SDRam | 120Gb HDD || Bärbara från 1990 =) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ouranos
2. då är det som är ditt "bios", har du kollat att moderkortet stöder 160gbs diskar?
sen för att se hårddisken som en bokstav (d: tex) i win, måste du först partitionera upp och formatera, men om datorn inte hittar disken så blir det lite svårt.....

har du testat hitachis diskmanager (eller vad det heter)?

Hur kollar man det?? om moderkortet stöjer?

Diskmanager? Vad är det till då?