Jag diggar Linux, men varför...

Permalänk

Jag diggar Linux, men varför...

Som sagt jag gillar linux och föredrar också linux, men varför ska det vara så svårt att installera ett program? Skulle installera ickle och jag fick hålla på i ett antal timmar, nog för jag inte är något proffs på området, men det är lite irreterrande när man lär installera ett paket för att kunna installerara ett annat, och för att installera det paketet behövs ett annat osv. Finns det inte ett "paket" som innehåller alla de vanligaste paketen? visst jag förstår att man inte vill lägga med något onödigt och att var och en ska få lägga dit vad denna behöver, men man behöver ju inte gå till överdrift.

Jag har nyligen installerat suse 8.2 och redan i installations programmet blev man bekant med detta faktum openoffice behöver nämligen jre1.3x, vilket suse har glömt att lägga med.

Finns det inga färdiga paket med de vanligaste behoven, såsom gtk+ libsigc++ osv.?

Visa signatur

Nero burning rom(e)
Hmm ahead... lite dålig fantasi där

Permalänk
Medlem

Om du fått Dependencie-woes rekommenderas gentoo STARKT. Installationen är enkel om man bara printat ut guiden och följer den noga, sen är det bara "emerge programnamn" så får du alla dependencies och programmet installerat åt dig. Debian och FreeBSDs paketsystem får någon annan berätta om.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem

FreeBSDs portsystem sköter så gott som allt sånt utan att du behöver tänka på det.

cd /usr/ports/gruppen/namnet
make install

så tar den hem allt som behövs och installerar utan någon interaktion från användaren...om man inte vill det då.

Visa signatur

"Hoppas man hinner få se det innan man loggar av" - Magnus Blom

Permalänk
Medlem

Tja, jag får väl propagera lite för Debian också.
För att installera Ickle på Debian är detta det enda du behöver göra:

apt-get install ickle

Det ser ut såhär:

# apt-get install ickle
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
The following extra packages will be installed:
ickle-common libgtkmm1.2 libicq2000
The following NEW packages will be installed:
ickle ickle-common libgtkmm1.2 libicq2000
0 packages upgraded, 4 newly installed, 0 to remove and 4 not upgraded.
Need to get 808kB/1141kB of archives. After unpacking 4694kB will be used.
Do you want to continue? [Y/n]

Som du ser installeras alla bibliotek automagiskt.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

Då tar jag väl och propagerar lite för Slackware då.
Installationen av ickle kommer medföra att du får leta libbar och stuff och installera dessa för hand (och iaf de i sin tur behöver något får även dessa installeras för hand).

Så vad får du då? Jo, en dist som är en av de äldsta Linux distubitionerna,som riktar in sig på att efter likna UNIX så mkt det går i katalog- och filstrukturer. Du får överlägset bäst kontroll på din installation av program samt du blir slackware polare med mig och Doffen här på forumet

Permalänk
Avstängd

huh, slackware låter jobbigt... gentoo är busenkelt!

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk

DarkVillage, om du vill testa något nytt så rekommenderar jag FreeBSD (alltså inte linux). Portssystemet gör det väldigt enkelt att underhålla burken utan att man nödvändigtvis behöver slita i timtal. Vill du veta mer? Just ask...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Gentoo och FreeBSD är väldigt bra när man ska installera program tycker jag.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk

Jag kör slack och swaret (http://swaret.xbone.be).

Fungerar ungefär som apt-get.

Permalänk

okej, gentoo låter ju obotligt intressant, vilket även freebsd gör, men jag tror jag ska hålla mig till linux. Som jag har fattat ska gentoo vara relativt svårt att installera, hur kan det komma sig att det är så användarvänligt när det gäller program?

Finns det ingen lösning till suse?

Visa signatur

Nero burning rom(e)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkVillage
okej, gentoo låter ju obotligt intressant, vilket även freebsd gör, men jag tror jag ska hålla mig till linux. Som jag har fattat ska gentoo vara relativt svårt att installera, hur kan det komma sig att det är så användarvänligt när det gäller program?

Gentoo är inte gjort för att vara en enkel, men, den har ett ruksigt smidigt paketsystem.

Gentoo har inget installationsprogram som sköter installationen, utan man bootar upp ett system från cd och bygger sitt system därifrån. Det går naturligvis mycket bra att bygga sitt nya system från vilket linuxsystem som hellst.

Det finns som sagt en bra guide att följa, men saker och ting kan alltid gå åt skogen, och då blir det svårt om man är nybörjare.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk

Jag klarade av att installera Gentoo galant med hjälp av den utmärkta guiden som dom har på sin hemsida, och att jag klara av den säger inte lite :). Nej men seriöst, det är inte så svårt, och du lär dig mycket under installationen också.

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Medlem

Mest pga att idioter inte kan hantera M4 ordentligt skulle jag vilja påstå.
Vilket jag inte heller kan, jag skiter i det ;).

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Citat:

Apt finns ju för SuSE. Kan vara värt att prova (har ingen erfarenhet av den, men däremot kör jag Apt på RedHat och det fungerar utmärkt).

http://linux01.gwdg.de/apt4rpm/

Även YaST2 har f.ö. viss support för att lösa beroenden.

http://www.suse.de/~sh/YaST2-Package-Manager/#bg_conflicts

Permalänk
Medlem

Jag gillar linux främst för att det är såpass krångligt till och från, samt att det ger stor koll/kontroll på det man har installerat.

Använder iof mest apt som väldigt sällan ger problem, men det händer ju lite då och då att man drar ner någon liten tarboll

Permalänk
Medlem

Portage fungerar till de flesta distributioner, och på SF finns det ett projekt som heter linuxports, som är ett projekt att flytta över Ports till GNU/Linux.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk

detta lär ju låta löjligt, men jag får inte igång apt, när jag skulle installera den så fann jag att även här var några otillfredsställda behov apt server bla. så jag gjorde ett försök med att installera apt server, men den hade också otillfredsställda behov här många fler. Dessutom konstiga behov enligt mig. såsom exception), perl(overload), perl(strict) och perl(vars). Detta kändes konstigt för mig, så jag tog en extra koll på sidan jag ladda den från, där hittade jag alla beroenden och det var bara en av dem som fattades mig, så jag laddade hem den och installerade den (zlib-1.1.4-105.i586.rpm, eller libz som var beroendet) men detta gjorde ingen skillnad på de otillfredsställda.

Börjar tro att jag har missat någon viktig detajl... dessa rpm filer installerar jag via det medföljande kpackage fel???

Visa signatur

Nero burning rom(e)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkVillage

jag hade inga som helst erfarenheter av linux för 3 månader sedan, jag installerade mandrake och efter 3 dagar så installerade jag gentoo. dock tog det nåra ggr innan man fick ett dugligt gentoo, men sedan lär man sig fort.. installationsguide till gentoo finns här

Visa signatur

[size="1"]Chip-Con Prometeia || Xtreme DDR 512MB || EPoX 8K5A2+ || AMD 1700+@2860MHz || Creative Gf4 Ti 4400 || Gentoo linux
[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christian
Jag kör slack och swaret (http://swaret.xbone.be).

Fungerar ungefär som apt-get.

Fusk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zajko
Då tar jag väl och propagerar lite för Slackware då.
Installationen av ickle kommer medföra att du får leta libbar och stuff och installera dessa för hand (och iaf de i sin tur behöver något får även dessa installeras för hand).

Så vad får du då? Jo, en dist som är en av de äldsta Linux distubitionerna,som riktar in sig på att efter likna UNIX så mkt det går i katalog- och filstrukturer. Du får överlägset bäst kontroll på din installation av program samt du blir slackware polare med mig och Doffen här på forumet

Jag tänkte skriva detta, men med tanke på att du gjort det känns det onödigt, så jag säger enbart att jag håller med

Visa signatur
Permalänk

Vad är egentligen de stora skillnaderna mellan Debian och Gentoo? Vem var först med apt-get? Hur som helst måste jag bara rekommendera Debian, det blev min första dist och jag ångrar det inte.

Visa signatur