Permalänk
Medlem

Ja det kan vara väldigt störande att folk inte använder de korrekta orden... Som min CPU/Processor är varm, Mitt Moderkort är för gammalt, Min !!DATOR!! dog.

Permalänk
Medlem

moderkaka, det låter som når som blir kvar efter en kärring har tryckt ut ett barn eller nåt...

Permalänk

Prolle och Mobo skall det vara!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNi
moderkaka, det låter som når som blir kvar efter en kärring har tryckt ut ett barn eller nåt...

*Gratis biologilektion*

Det är exakt det. Din mamma tryckte ut den kort efter hon tryckt ut dig

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

Stör mig också på ordet prolle, liksom graffe, låter så fult och fjortisaktigt. Skräckexemplet är ju kombinerat med särskrivning, "graffe kort". Fyfaaan...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Jag struntar i att folk använder knasiga förkortningar, bara man förstår vad de betyder. Jag menar, detta är ett forum ingen C-uppsatts.

Jo, män nånn måta måsste d ju va, ävenn om d går att listta ut vad d stårr!!!! Pråsse eller prulle kanske?

Permalänk
Avstängd

men förfan sluta äckla er om moderkakor nu jag blir helt snurrig...
stor o tuff som man är så är blod min akilleshäl...
fatta när jag var hos ungodomsmottagningen med min flickvän och skulle snacka abort.. så berättade de exakt hur de sög ut fostret... gah.. jag satt och blev helt yr i bollen och började fnittra som en liten flicka... ni anar inte vilka blickar jag fick

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Jo, män nånn måta måsste d ju va, ävenn om d går att listta ut vad d stårr!!!! Pråsse eller prulle kanske?

Hahah, nu snackar jag i.o.f. om förkortningar på datorkomponenter, inte förkortningar på allt. Jag understryker att jag inte gillar folk som inte ens försöker skriva korrekt svenska, men några förkortningar på datorkomponenter kan jag leva med.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Jag tycker personligen det, ja. Eller kanske okunnig är ett bättre ord för det. Men jag är inte uppväxt med lunarstorm.se, så jag har kanske missat något.

Nu är det så att man använder smileys vid vissa tillfällen då man vill uttrycka ironi, glädje, hat, osv. Du har uppenbarligen missat detta faktum, konstigt nog.
Som du tydligen inte förstår, så kan det ibland vara svårt att skriva ironiskt, i och med att man inte kan skriva tonfall, och lätt kan bli missförstådd, så därför används någonting så otroligt omoget som en smiley.

Du förvånar mig verkligen.

Permalänk
Medlem

Propp= Central Processing Unit
Mobo= Motherboard
.slut

Permalänk

Och den heter inte Puck Dakota. Den heter Puch Dakota.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

I går försökte jag byta prolle på min moderkaka. För att kunna göra detta fick jag öppna hårddisken på datan.

Då funkade inget, och det värsta var att ingen på Sweclockers hjälpte mig

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem

Varför säger alla hårddisk? Det heter väl skivminne

Permalänk

påminner mig om när jag satt på bussen hem häromdan
två tjejer som stod framför mig hade tydligen haft datORkunskap (datakunskap som dom sa) den dagen.

tjej nr 1: "asså jag fattar inte hårdisken? är inte det den stora lådan, men vad kallas det man tittar på då?"
tjej nr2: "vet inte riktigt, men jag tror det som man tittar på kallas skärm"

på min gammla skola när vi skulle ta "datakörkort" (obs. hette inte datorkörkort, vem har kommit på en så lam ide egentligen?) så sa läraren: "den stora lådan kallas för hårddisk", det tog henne minst 15min att fatta att hårdisken är en sak innuti den stora lådan, där alla programm lagras.

Kunde inte hitta service nummret på en dell en gång, så jag tog fram bruksanvisningen för att leta upp var service nummret satt....... "service nummret hittar du på hårddiskens baksida".

suck..... skall vi aldrig slippa dessa okunniga?

btw
cpu, mobo, hdd (eller hd) är helt okey, prolle ligger i gränslandet, låter otroligt fjortisagtigt dock..
data är helt otänkbart.
ingen som har retat sig på att det står dataspel i nästan alla butiker?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Avstängd

varför moderkort varför inte faderkort?????
grafikkort varöfr??? det det kan väl heta 2d/3d kort eller graffe

min mening med detta inlägg var att om man skulle ha döpt spis till varmlåda så skulle man ha sagt det iställe för spis och sen skulle det fått en förkortning som tex AMD så man kommer inte undan förkortingar det får man leva med.

Permalänk
Medlem

Något som stör mig väldigt mycket är när folk skriver 233mHz. Jag menar alla förstår ju att personen menar 233MHz men ändå. Det finns säkert någon nisse här som tror att personen sitter med en 233 Milli Hertz processor. Och det lär ju inte gå allt för fort.

Visa signatur

I can't do this all on my own, I'm no superman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ranting
CP-Unit ?

och vad har vi sagt om att missbruka begreppet "cp"??????
*inlägg anmält*
:D:D:D

sorry....såna gratispoäng får bara inte ligga och skräpa;)

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Vid kontakterna till datorerna i vår skola (gymnasium) så står det:
"VPU till monitorer" och "VPU till hårddiskar" (har för mig det står VPU).
Undra vad själva datorn får sin ström ifrån då...

Sen ang. dator/dataspel så kan dataspel vara korrekt om det är ett informationsspel så som ABC och allt vad de nu heter, men man kan ju knappast räkna in UT2003 till det.

Sen om man ska vara petig (vilket man inte borde vara alltid) så kan processor misstolkas av en skogsarbetare då en processor i ett sånt sammanhang är en maskin som plockar ner träd och sen kvistar dem.

Permalänk
Medlem

Exakt, e det inte lättare o säga 'mk' i stället för moderkaka eller moderkort? Där har ni ju en riktigt kort förkortning ju, och sen när det gäller processorn så kan man la säga cpu, helt klart lättast och alla fattar vilken processor det handlar om.

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk

prolle håller me låter förjävligt..

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X96 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk

prolle tycker jag är rätt okej, däremot ogillar jag mammakort och moderplanka. DET låter fånigt i mina öron.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Stör mej faktist inte det minsta på någon förkortning så länge man fattar vad som menas.

Det som däremot är otroligt jobbigt är alla som skriver "dem" istället för "de". Jag har aldrig själv haft några problem med det men numer har man sett så mycket fel att man måste tänka själv för att det ska bli rätt (Se länken i min sign!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Det som däremot är otroligt jobbigt är alla som skriver "dem" istället för "de".

Det är ju ganska mycket kinkigare än att skriva kryptiska förkortningar som ibland inte ens får att lösa med parallellforcering

Är det inte så att man skriver dem och säger de? Det får man iallafall lära sig på svenskalektionerna i skolan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmie.p
Det är ju ganska mycket kinkigare än att skriva kryptiska förkortningar som ibland inte ens får att lösa med parallellforcering

Är det inte så att man skriver dem och säger de? Det får man iallafall lära sig på svenskalektionerna i skolan.

Ja, det är MYCKET kinkigare

Mig rekommenderar du att läsa min sign.

Permalänk
Medlem

Det heter ju mammakort

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Nu finns det en hake. Det som följer är överkurs.

De är inte alltid ett personligt pronomen som jag, du, han, hon, den, det, vi och ni.

Ordet kan också vara ett demonstrativt pronomen som dessa, alltså ett ord som pekar ut eller avskiljer. Och när de är demonstrativt pronomen kan det inte böjas. Då ska det alltid vara de.

Och så är det med campinggästerna.

När man skriver "till de campinggäster som bor i husvagn" (rätt) pekar ordet de ut en delgrupp av campinggästerna (de som bor i husvagn). Man använder de som demonstrativt pronomen.

Så det finns inget alternativ. Det måste stå de.

Man kan jämföra med engelska. Där kan man skriva "to those camping guests who stay in campers". Those är uppenbarligen ett demonstrativt pronomen. Det fungerar likadant på svenska.

Sedan har vi formuleringen "till de som...".

Grundregeln säger att det ska vara objektsform (dem) efter prepositioner som till, åt, för och med. Men det kan vara rätt att skriva "till de som...". Det är oftast fel, men det kan vara rätt. Även här kan de nämligen vara ett demonstrativt pronomen.

Vi återgår till campinggästerna. Om man fortsätter skyltförfattandet med att skriva "till de som inte bor i husvagn" kan det nämligen tolkas som "till de (campinggäster) som inte bor i husvagn". Om det finns ett underförstått ord mellan de och som får man skriva "till de som...".

Men man kan lika gärna skriva "till dem som inte bor i husvagn".

Välj själv. Usch så jobbigt.

Tyvärr fungerar inte alltid knepet med att byta ut pronomen. Det heter ju "för de lärare som...". Men om en lärare talar för sig och sina kollegor blir det "för oss lärare som...".

Här kan man alltså inte använda utbytesknepet, för då skulle det ju bli "för dem lärare som..." (fel). Hur hänger nu detta ihop?

Jo: det är en helt annan grammatisk konstruktion. Det bara ser likadant ut. Oss i "oss lärare" är inget demonstrativt pronomen, för det finns inget demonstrativt pronomen som ser ut så. Oss är ett gammalt hederligt personligt pronomen och lärare är ett beskrivande tillägg, ett så kallat epitet. Men om man inte vet det kan man dra en felaktig slutsats.

Så den som skrev "till dem campinggäster som..." kan ha strulat med utbytesmetoden. Då var det åtminstone ett genomtänkt fel.

Jag valde att betona överkurs. Man skriver ju aldrig till dem campinggäster som... det låter ju apa ju. Men visst ett intressant ämne om man nu hade tid för sånt

Permalänk
Medlem

Som sakt... Att säga data när man menar dator är det värsta.
Precis som det står oxå... Har du någon datautbildning eller datakurs? När de menar något hel annas som datorkurs motsv.

Tycker det är värre än att säga prolle. Docl säger jag det nästan aldrig.
Mammakort säger jag heller aldrig.
Moderkort och processor säger man och sen säger man dator. Och man kallar inte en dator för CPU som Ikea gör. Man kallar inte en dator för hårddisk.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

"Jag har köpt ny ludde" sa en jag känner. Undrade man han manade. visade sig att han kallar ljudkortet för ludde...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

modermodemet? det är ju inte ovanligt att vuxna kallar datorn för "hårddisken"

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"