Permalänk
Medlem

Trillian vs. Miranda

Denna tråd är avsedd att diskutera de för- och nackdelar som dessa två program har. Självklart så har Miranda den stora fördelen att det inte kostar pengar. Den fördelen tycker jag är så uppenbar att den inte är nämnbar.
Jag vill hellst se för- och nackdelar när det gäller användning av programmen. Exempelvis så räknar jag mängden och funktionerna hos plug-ins som en del av programmet som kan ses som både positivt och negativt.
Om ni har några trevliga tips om plug-ins eller skins så är det bara att posta.

Ps. Låt nu inte den här tråden bli en "Intel vs. AMD"-tråd

Permalänk
Medlem

Trillian
- Kostar pengar
- Dåligt upplägg rent designmässigt
- Lite småkluriga inställningar
Miranda
- Gratis
- Jävligt stilrent
- Enormt bra användarvänlighet
- Guds gåva till människan

Detta är sett ur en helt objektiv synvinkel.

Permalänk
Medlem

haha, jag kan bara hålla med ThomasT

Permalänk
Medlem

Det enda "felet" jag ser med Miranda är att det inte går styla om spec mycket. Iofs så passar det bra med hur jag brukar köra mina windows inställningar och utsende men endå.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

du glömde en punkt för miranda ThomasT..
- enorm funktionalitet p.g.a det massiva antalet plugins

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem

Miranda käkar mindre RAM

Permalänk
Medlem

Trillian är gratis, Trillian Pro däremot, kostar pengar.

Jag har kört Trillian så länge jag kan minnas, och då det enligt mina standarder tar upp väldigt lite minne, ca 2MB, ser jag ingen som hellst mening i att testa något annat, därav har jag aldrig testat Miranda.

Har aldrig behövt något som inte har funnits i Trillian.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Trillian är gratis, Trillian Pro däremot, kostar pengar.

Jag har kört Trillian så länge jag kan minnas, och då det enligt mina standarder tar upp väldigt lite minne, ca 2MB, ser jag ingen som hellst mening i att testa något annat, därav har jag aldrig testat Miranda.

Har aldrig behövt något som inte har funnits i Trillian.

Samma här.

Permalänk
Medlem

Trillian Pro 2.0 är mycket bra

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

jag kör mä Trillian Pro 2.0 och jag tycjer det ä skit bra

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Hedersmedlem

Miranda är modulärt, bara en sån sak..
Du kan få en pytteliten im-klient som kan köras direkt från en diskett, eller ett riktigt bloatmonster med stöd för _allt_ ifrån emoticons till inbyggd webserver. plugins är framtiden pojkar, och framtiden är gratis.

Här är ytterligare 194 anledningar till att Miranda äger.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Miranda helt klart, tycker(då jag provade) det är för mycke bök med trillian. Miranda är stilrent och enkelt, bra plugins.

Visa signatur

Workstation: AMD2500+, Abit NF7-S 2.0, 2*256 TwinMOS-Winbond, Hercules 9800Pro, 120gb Seagate, Samsung 959NF 19"
Laptop: Compaq Evo N1015v, AMD1700+, 256DDR, ATI RADEON IGP 64mb, 19gb

Permalänk
Medlem

Trillian w/ Kumb-skin

Visst det är lite klurigt med alla inställningar i början, men när man vant sig är det himmelriket

Okej miranda har många plugins, men vad är nyttan?
Har man icq/msn/irc protokoll så ska man nöja sig tycker jag. Fast ett fint skin är ju inte helt fel...

Min slutsats:
Vill man ha många konstiga funktioner men med fult (imho) utseende så ska man ta Miranda. Vill man däremot slippa alla dessa plugins som inte tjänar (mig iaf) något till så är det Trillian som gäller!

Edit:
Glömde lite.
Numera inte ens lite objektivt...

Permalänk
Medlem

Har också kört Trillian så länge jag kan minnas. Började med gratis versionen, köpte så småning om Pro 1.0 och jag köpte Pro 2.0 när det kom ut. Pro 2.0 äter 3,7 Mb minne

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Trillian uploadar alla contacter till Mirabilis databas, villket gör att man sedan kommer åt kontakterna från IcqLite, PocketIcq, och andra divverse Icq-klienter, som man använder offta, då man inte kommer åt sin egen dator.

Jag har hört att Miranda inte gör detta, och bara det räcker till för att jag ska välja bort det.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Trillian uploadar alla contacter till Mirabilis databas, villket gör att man sedan kommer åt kontakterna från IcqLite, PocketIcq, och andra divverse Icq-klienter, som man använder offta, då man inte kommer åt sin egen dator.

Jag har hört att Miranda inte gör detta, och bara det räcker till för att jag ska välja bort det.

wooww... miranda klarar också det sen nåt år tillbaka. vissa klienter utvecklas i en rasande fart förstår du.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
wooww... miranda klarar också det sen nåt år tillbaka. vissa klienter utvecklas i en rasande fart förstår du.

Ah, trevligt. Laddade ner Miranda för att prova, men jag lyckas inte få den att hämta mina kontakter från databasen. Om den kan ladda upp borde den väl också kunna hämta dem?

Kan ju inte importera kontakter från Trillian, så om den inte kan hämta ladda ner kontakterna, är det kört.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Ah, trevligt. Laddade ner Miranda för att prova, men jag lyckas inte få den att hämta mina kontakter från databasen. Om den kan ladda upp borde den väl också kunna hämta dem?

Kan ju inte importera kontakter från Trillian, så om den inte kan hämta ladda ner kontakterna, är det kört.

Du måste aktivera det innan du går online, det är inte påslaget default. options -> network -> icq contacts

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Du måste aktivera det innan du går online, det är inte påslaget default. options -> network -> icq contacts

Yeay!

Now, let's see what all the fuss is about...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Det enda "felet" jag ser med Miranda är att det inte går styla om spec mycket."

Skojar du? Man kan ju göra precis vad som helst med Miranda. Ni som säger att miranda är fult har helt enkelt inte upptäckt hur customizable det är eller är för lata för att göra det snyggt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Origin
Skojar du? Man kan ju göra precis vad som helst med Miranda. Ni som säger att miranda är fult har helt enkelt inte upptäckt hur customizable det är eller är för lata för att göra det snyggt.

Då kan jag passa på att fråga; Om jag döljer 'Title Bar' samt 'Status Bar', och altså bara vill ha själva lystan synlig, kan jag då få fönstret helt "flat", dvs utan den fula 3d-effekten?

Fick till en snygg bakgrund, och vill ha listan så minimal som möjlig, men den jäkla 3d-effekten på fönstret förstör allt..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

s.c.s.i.: Finns några exempel i denna tråd - http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=17658...

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Miranda
+
Plugins/Endast de funktioner du själv vill ha.
Kan, likt ICQ, sättas in i högra sidan av skärmen.
Drar väldigt lite RAM.
Litet och smidigt.
Stilrent och snyggt.
Man slipper porrbotar/reklam.
-
Har aldrig haft några problem. Och jag har kört Miranda väldigt länge nu.

Trillian
+
Ingenting alls. Har inte hittat en endaste anledning att använda Trillian.
-
Drar mycket minne.
Många skräpfunktioner.
Porrbotar
Osmidigt till max. Stort och klumpigt.
Fult som stryk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Speedbuster
Miranda
+
Plugins/Endast de funktioner du själv vill ha.
Kan, likt ICQ, sättas in i högra sidan av skärmen.
Drar väldigt lite RAM.
Litet och smidigt.
Stilrent och snyggt.
Man slipper porrbotar/reklam.
-
Har aldrig haft några problem. Och jag har kört Miranda väldigt länge nu.

Trillian
+
Ingenting alls. Har inte hittat en endaste anledning att använda Trillian.
-
Drar mycket minne.
Många skräpfunktioner.
Porrbotar
Osmidigt till max. Stort och klumpigt.
Fult som stryk.

Om man har betalt för trillian finns det många plugins till det också.
Trillian drar också lite RAM, ~3.7Mb minne det tycker jag iaf är lite.
Porrbotar? Har inte råkat ut för en enda sådan.
Miranda, tycker jag personligen var buggit, fult och inte min stil när jag testade det.

Miranda: Fult(Enda vettiga jag hitta på mirandas hemsida?)
Trillian: Snyggt (http://chosenos.tk)

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Origin
"Det enda "felet" jag ser med Miranda är att det inte går styla om spec mycket."

Skojar du? Man kan ju göra precis vad som helst med Miranda. Ni som säger att miranda är fult har helt enkelt inte upptäckt hur customizable det är eller är för lata för att göra det snyggt.

Jag säger inte att mitt Miranda är ful men det är inte i klass med några av de skin jag använde till icq med icq plus innan. Och även om man kan byta ikoner och bakgrundsbild så tycker jag att det ialafall inte kommer upp i samma klass. Skille vilja se hur ditt ser ut Origin om du nu kan göra det så snyggt.

Förövrigt älskar jag miranda, har inte haft några problem med det

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Miranda är modulärt, bara en sån sak..
Du kan få en pytteliten im-klient som kan köras direkt från en diskett, eller ett riktigt bloatmonster med stöd för _allt_ ifrån emoticons till inbyggd webserver. plugins är framtiden pojkar, och framtiden är gratis.

Här är ytterligare 194 anledningar till att Miranda äger.

Inte om den jävla patentlagen går i gång.. Då tar nån la patent på "tcp-klient" lr nåt så kan man inte använda skit

Körde Trillian lite, men det var så ork med inställningarn och så fick jag inte bort att den försökte logga in på typ AOL etc, så jag tröttna.. Miranda körde jag väl i ett år, men orkade inte fippla klart med alla jävla listor som fucka sig till slut så nu kör jag Icq Lite och vanliga MSN..

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

*host*
SIM

http://sim-icq.sourceforge.net

Äger :). Dock bara för icq, men är multiplattform och grymmt snabbt på att ladda contacts frånt/till mirabillis osv. TESTA!

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
Om man har betalt för trillian finns det många plugins till det också.
Trillian drar också lite RAM, ~3.7Mb minne det tycker jag iaf är lite.
Porrbotar? Har inte råkat ut för en enda sådan.
Miranda, tycker jag personligen var buggit, fult och inte min stil när jag testade det.

Miranda: Fult(Enda vettiga jag hitta på mirandas hemsida?)
Trillian: Snyggt (http://chosenos.tk)

Men det är fortfarande mycket skräp. Mer än Miranda, som dessutom är bättre. Råkade ut för porrbotar i stort sett hela tiden med Trillian. Har inte råkat ut för en enda bugg, och jag har kört i ett och ett halvt år, minst... Kan hålla med om att Miranda är ganska fult ut på bilden där, men i regel är det mycket snyggare än Trillian. (Som f.ö. inte alls var snyggt på bilden du bifogade. Stort och klumpigt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Speedbuster
Miranda
+
Plugins/Endast de funktioner du själv vill ha.
Kan, likt ICQ, sättas in i högra sidan av skärmen.
Drar väldigt lite RAM.
Litet och smidigt.
Stilrent och snyggt.
Man slipper porrbotar/reklam.
-
Har aldrig haft några problem. Och jag har kört Miranda väldigt länge nu.

Trillian
+
Ingenting alls. Har inte hittat en endaste anledning att använda Trillian.
-
Drar mycket minne.
Många skräpfunktioner.
Porrbotar
Osmidigt till max. Stort och klumpigt.
Fult som stryk.

Man kan ju fråga sig, om du överhuvudtaket har testat Trillian. Det föll dig tex inte in att testa dra fönstret mot skärmkanten?

Skräpfunktioner? Porrbotar? Ja du, du är nog ganska ensam om det.
Stort och klumpigt? Om du hade testat det, så hade du nog upptäckt att det stödjer skins, villket innebär att du kan få det betydligt mindre och smidigare än Miranda.

Men det är ju klart, är man trångsynt, så kan det ju vara svårt att ge andra program en chans.

Installerade Miranda idag, och det är fortfarande för tidigt för mig att yttra mig om funktionaliteten, men att iu:t skulle gå att customisera lika mycket som med Trillian är ju skitsnack. Snyggt är det verkligen inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Speedbuster
Men det är fortfarande mycket skräp. Mer än Miranda, som dessutom är bättre. Råkade ut för porrbotar i stort sett hela tiden med Trillian.

Först och främst, porrbotar som bara skickar reklam till Trillian-klienter? Vet du överhuvudtaget hur Icq fungerar?

Och jag skulle gärna villja be dig räkna upp några av de "skräpiga" funktionerna.

Visa signatur