Permalänk
Medlem

2 routers, går det?

Jag har 2 routers hemma, båda Netgear. Jag har försökt koppla ihop dem till ett fint litet Lan hemma, å sen ut mot nätet (Bostream), men det funkar inte.

Jag har den ena routern A kopplad mot nätet via Uplink porten, den andra routern B är koppland från B:s upplink till en vanlig port på A. Men jag fattar inte hur man ska configa routern. Router A fungerar mot nätet och man kan ha datorer kopplade till den. men router B knasar sig och vägrar ha ngt med A att göra

A är inställd som DHCP och jag har stängt av det på B, men båda routrarna har också en fast "Lan" ip (192.168.0.1 och 2). Hur ska man configa routrarna för att få de att funka?

Visa signatur

I can picture in my mind a world without war, a world without hate. And I can picture us attacking that world, because they'd never expect it

Permalänk
Medlem

Varför 2 ?

Visa signatur

Tänk före du skriver, sök innan du frågar!
Google
- Wiper

Permalänk
Medlem

visste att en sån kommentar skulle komma

Därför att den ena har en trådlös accespunkt och signalerna kan inte gå igenom väggarna hemma (väldans bra väggar ) och jag vill kunna använda det trådlösa till min bärbara som för det mesta står i mitt rum.

Visa signatur

I can picture in my mind a world without war, a world without hate. And I can picture us attacking that world, because they'd never expect it

Permalänk
Medlem

Skall du bara ha åtkomst till Internet så har du kopplat rätt. Ställ bara in router B på att automatiskt få en IP på Wansidan. Aktivera sedan router Bs DHCP och välj ett Lan-IP som ligger i ett annat subnät, t.ex. 192.168.1.1, så skall allt fungera.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

du ska kan väll köra den andra routern som enbart hubb, dvs att du kopplar ihop de mellan en vanlig port och ingen upplink på den andra.

Då använder du bara routerns inbyggda hubb, eller nått sånt borde det va

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

woohoo nu funkar det tak Ei....

Jag gjorde som Hiker föreslog förut, men då uppförde hela Lan:et sig underligt. Efter en stund (ingen aning om hur lång tid) slutade hela nätverket + internet att fungera på alla datorer kopplade till A eller B. Ganska underligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

finns det ngn nackdel btw, att bara koppla genom en vanlig port... förutom då att man får en port mindre

Fungerar Routern som en switch lr hub då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Konstigt att min föreslagna koppling inte fungerade (hade du ställt in så att router Bs lanadresser låg i ett annat subnät än router As?), jag har flera gånger kopplat så vid tillfälliga installationer och tester.
Det sätt du kopplat på nu gör att du inte utnyttjar routerdelen i din router utan den fungerar som en ren switch. Dock har jag råkat ut för konstigheter med bla adressutdelning via DHCP (DHCPn i den trådlösa skall givetvis vara avslagen och utdelningen komma från den andra routern) till dom trådlösa när jag provat ditt sätt att koppla.

/H

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G07CH4
finns det ngn nackdel btw, att bara koppla genom en vanlig port... förutom då att man får en port mindre

Fungerar Routern som en switch lr hub då?

Mer som en switch... en hub förmedlar informatonen till samtliga datorer, medans en switch och router vet var olika datorer sitter på vilken port. Lite lätt beskrivet. En router är slöare och belastar nätet mer.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Unforgiven
Mer som en switch... en hub förmedlar informatonen till samtliga datorer, medans en switch och router vet var olika datorer sitter på vilken port. Lite lätt beskrivet. En router är slöare och belastar nätet mer.

Skillnaden mellan hubb och switch är korrekt beskriven men sedan blev det lite tokigt.
En switch och en hubb har samma funktion i nätverket - används för att datorer i samma nätverk (LAN) skall kunna komunicera med varandra.
En router används för att olika nätverk (LAN) skall kunna kommunicera med varandra och bilda ett WAN (nätverk av LAN).
I det här fallet har du en burk som faktiskt är en kombination av alla tre.
Router för att styra trafiken till och från internet (mellan WAN uttag och LAN).
Switch för inkoppling av kabelanslutna datorer (LAN Uttagen).
Hubb för de trådlöst anslutna datorerna.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmmm, jag får fortfarande det problemet att hela nätet lägger av efter ett tag.

Jag vet inte om de har med det trådlösa systemet att göra men det verkar så; för det händer efter ett tag när jag har haft min bärbara igång (kopplad via trådlöst)...

en annan sak oxo, Router A kan hitta Router B samt min bärbara dator (när man klickar på attached devices) men Router B kan hitta samtliga datorer och Router A, vilket verkar ganska underligt... vad kan det bero på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Skillnaden mellan hubb och switch är korrekt beskriven men sedan blev det lite tokigt.
En switch och en hubb har samma funktion i nätverket - används för att datorer i samma nätverk (LAN) skall kunna komunicera med varandra.
En router används för att olika nätverk (LAN) skall kunna kommunicera med varandra och bilda ett WAN (nätverk av LAN).
I det här fallet har du en burk som faktiskt är en kombination av alla tre.
Router för att styra trafiken till och från internet (mellan WAN uttag och LAN).
Switch för inkoppling av kabelanslutna datorer (LAN Uttagen).
Hubb för de trådlöst anslutna datorerna.

/H

bara för att man har en router som kopplar samman två LAN blir det inte ett WAN...
LAN, MAN och WAN är ju definitioner av hur vidsträckt nätverket är inte hur många subnät det har...

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Avstängd

jag har 2 routers.. och inga är uppkopplad med uplink? ..

en sladd från modemet till första routers WAN-kontakt.. sen kontakt 1 ska gå till den andra routerns WAN.kontakt.. sen bara koppla in

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk
Medlem
Citat:

hmmm, jag får fortfarande det problemet att hela nätet lägger av efter ett tag.

Jag vet inte om de har med det trådlösa systemet att göra men det verkar så; för det händer efter ett tag när jag har haft min bärbara igång (kopplad via trådlöst)...

en annan sak oxo, Router A kan hitta Router B samt min bärbara dator (när man klickar på attached devices) men Router B kan hitta samtliga datorer och Router A, vilket verkar ganska underligt... vad kan det bero på?

Vilken av routrarna är den trådlösa?
Har du stängt av DHCPn i router B (den som inte är ansluten till Internet)?

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Router B är den med trådlösa, den har jag stängt av DHCP:n på... förstår verkligen inte vad som är fel.... och hela "systemet" går ner när som helst, efter en timme och nästa gång efter 4 o.s.v.

Testar just nu att köra båda med DHCP igång (kör genom uplinken på Router B för att det ska fungera) men med olika nät... Router A med 192.168.0.2 - 50 och Router B med 192.168.1.2 - 50 så får vi se va den säger om ett tag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna koppling bör fungera. Det kan dock bli svårt att nå den bärbara från övriga nätet, men det kan du kanske leva med. Det du hela tiden kallar uplink är väl vad Netgear kallar WAN-port hoppas jag.
Det är också viktigt att du gör release - renew på IP-adresserna efter varje omkoppling, annars kan det bli helt galet.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

usch hela "systemet" slutar fortfarande ner... man blir ju ganska tokig på det

Ingen som har ngn idé om varför?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kopplar in den bärbara med kabel till router B?
Har du kollat vad du får för IP-adresser på datorerna och router B?

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det som händer... just nu har jag inte bärbara uppkoplad... utan bara en stationär i Router B och en i Router A (som går ut mot internet)... efter X antal timmar slås hela nätverket ut och man kan varken surfa på nätet lr komma åt routerns "webbhanterade config" (lr va den nu heter)... och enda sättet att fixa det verkar vara att dra ur el-kontakten till Router A och sätta i den igen.

Ip adresserna jag får genom router B är 192.168.1.3 o.s.v

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer du inte åt någon routers konfig eller är det bara As som drabbas?
Fungerar allt som det skall om router B inte är inkopplad?

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag kommer inte åt ngn när allt slås ut...

Ja allt fungerar som de ska om inte Router B är inkopplad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du låter routrarna byta plats, hur går det då?

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ååå va jobbigt så vill jag juh inte ha det

meeen får väl testa det om inget annat hjälper

kan inte den här "Lease time" lr va de e ha ngt med problemet att göra? för det står:

Lease Obtained: samma tid på båda
Lease Expires: samma tid på båda

och de borde väl inte vara så? (Det här är på router B, på Router A står det None vilket de ska göra)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lease time är en parameter som anger hur länge du får låna IP-adressen av DHCP-servern. Värdet anges i sekunder och fås från DHCP-servern.
Var ser du värdet och vilka båda får samma tid?
Varför skall det stå "None" på router A?
Håll ut, vi kommer lösningen närmare för varje liten grej vi testar. Dett gäller bara att vara logisk och systematisk.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Värdena ser jag när jag trycker på Routerstatus > Connection status på båda Routrarna.

På A står det:
Lease Obtained None
Lease Expires None

och på B står det ngt i stilen med:
Lease Obtained 11:00
Lease Expires 11:00

På A ska de vara None eftersom jag har Bostream med fast IP (antar att de ska stå none då )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är inte livet logiskt iblant, klart det skall stå none vid fast IP.
Prova att sätta en fast IP i router B, som default gateway och DNS skall det stå Router As interna IP.

Vi närmar oss lösningen

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ARGH!!! problemet uppstår troligen när den bärbara kopplas in, av ngn konstig anledning... kanske de blir ngn konflikt lr ngt... men bärbara får en fullt funktionsduglig ip... skumt skumt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men testa det som hiker säger.

dvs att router 2 är kopplad till router 1 genom wan-port/upplink till vanlig på router 1.

Sen skriver du inne i router 2 . Obtaind ip eller nått skit 192.168.0.1 som är den första routern och samma gw, dns låter du va samma som den du får av bostream eller ingen als.

Sen stänger du av dhcp på båda routrana, skit i det, kan vara det som krockar mellan de.

Eller innan du gör detta så stäng av dhcp och testa en runda och se om allt funkar som det ska.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem
Citat:

ARGH!!! problemet uppstår troligen när den bärbara kopplas in, av ngn konstig anledning... kanske de blir ngn konflikt lr ngt... men bärbara får en fullt funktionsduglig ip... skumt skumt

Menar när den bärbara ensluts oavsett om det är med kabel eller trådlöst eller menar du när en dator ansluter trådlöst?
Har du testat att byta plats på routrarna?

/H

Visa signatur