Permalänk
Medlem

Radiolan & mast

Någon som vet hur man bygger en bra mast?
ur ska den se ut osv...
bor på ett ställe med skog runtom..
Har ca: 1km till närmsta nod.

ska testa klättra upp på taket imorgon.. ser jag inte noden så ska jag antagligen bygga en mast

vad behöver jag? (tillstånd, material)

tack på förhand.
--------------

Skulle verkligen behöva en ritning på en stabil mast (helst i trä) för att montera upp sändare osv på.

Visa signatur

/Glenn

Permalänk

En fundering är varför bygga en mast om du har massa träd runt om? Sätt mottagaren i ett träd. Både lättare o billigare.

Bara en tanke liksom, man ska ju gjöra det så lätt som möjligt för sig själv

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nalle6killer
En fundering är varför bygga en mast om du har massa träd runt om? Sätt mottagaren i ett träd. Både lättare o billigare.

Bara en tanke liksom, man ska ju gjöra det så lätt som möjligt för sig själv

kruxxet är att det är komunen som äger träden... kan åka på feta böter ifall dom inte gillar det :/

dessutom så vajjar det väl när det blåser?

Visa signatur

/Glenn

Permalänk
Medlem

Kan inte exakta bestämmelser, men om det är någonting större än någon meter borde du åtminstone kolla upp med din komun om du behöver bygglov eller ej.
Fackverksmaster är trevliga. Tänk högspännings elstolpe/torn fast nerskalad. Kom ihåg att fixa någon form av skydd för din antenn med, vatten och elektronik...behöver jag säga mer?
I övrigt; 1km kräver förmodligen fri sikt och en 18Db yagi som minst.
Jag vet att det finns 24Db parabolliknande antenner att köpa men jag vet inte om de är tillåtna i sverige. Om man ändå pratar olagligheter så finns det ~50Watts signalförstärkare att köpa utomlands. Men eftersom de har åtminstonde 500gånger högre effekt än vad som är tilåtet lär SSI och PTS smiska dig tills du liknar en blodig amöba om de kommer på det hela.

Permalänk
Medlem

Var uppe på taket idag och kollade... det ser ganska kört ut...
ifall jag bygger en mast på ca: 40 meter så får jag nog fri sikt... men hur mycket skulle inte det kosta på en skala?

vet ni någon som bygger sånna master?

Visa signatur

/Glenn

Permalänk
Medlem

En sån mast får du nog inte sätta upp.

EDIT: förövrigt går nog en sån på några hundra tusen...

Permalänk
Medlem

faen oxå... klarar inte av o sitta med modem längre :/
vad ska jag ta mig till?

Visa signatur

/Glenn

Permalänk
Medlem

40meter? det är något sanslöst högt, jag skulle fasen kunna se till skåne om jag var 40 meter upp i luften
Är du säker på att det inte är mindre eller har du ett berg i vägen? Ett stort träd är typ 5-6 meter max. 7 st sådana staplade på varandra? Riktigt högt!

Permalänk
Medlem

var uppe på taket idag på huset (7meter)... och var inte ens halvvägs upp till tallarna...

--------------------

Vart kan man köpa LÅNGA rör för att montera på huset?
ju längre desto bättre..

Visa signatur

/Glenn

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gazzy123
var uppe på taket idag på huset (7meter)... och var inte ens halvvägs upp till tallarna...

--------------------

Vart kan man köpa LÅNGA rör för att montera på huset?
ju längre desto bättre..

Elfa har massor av antenngrejor. Köper du inte därifrån kan du i alla fall av bilderna få en massa bra bbtips om hur man moterar.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Du måste ju tänka på att en mast högre än 4-5 meter har ett vindfång, med andra ord riktantenner kan komma att fungera dåligt.
Du behöver därför bygga den i ett ordentligt material, typ stål.
Stål är tungt och kommer att behöva en ordentlig form av fundament. Skruva fast 4 meter stål i skorstenen tror jag inte så mycket på.

Men några 40 meter tror jag inte är möjligt för dej att bygga på ett smidigt sätt...

Permalänk
Medlem

Va faen kräng upp en flaggstång på taket bara

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk
Medlem

Gräv ner kablar fram till trädet. Sen smyger du upp en kabel, sätter upp en antenn som du camouflerar. Då lär inte någon se den i första taget.

Permalänk
Medlem

Bygg en riktigt hög flaggstång, det behöver man inga bygglov för.
Dem som bygger dem nya 3G masterna förklär ju sina master till flaggstänger för att slippa krångel med bygglov.

Visa signatur

In the Absence of Light, Darkness Prevails

Permalänk
Medlem

Eller så försöker du få tag på någon hos komunen o pratar lite med dom.
Jag ser ingen anledning till att du inte skulle få montera en antenn i ett träd.

Frågan är snarare hur långt du har mellan "datorn" och trädet. Det är inte bra o ha jättelånga antennkablar till just wlan. Ännu sämre blir det med tanke på att du redan har långt till masten.
Men en repeater i trädet hade ju varit fint, dock så blir det nog inte billigt.
Smartare att skaffa en gammel bärbar dator och placera på marken under trädet i en förseglad plastlåda. Men återigen så är frågan om du har 10m till trädet eller 100m. Det måste ju dras både ström och nätverkskabel till trädet.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bhaal
Dem som bygger dem nya 3G masterna förklär ju sina master till flaggstänger för att slippa krångel med bygglov.

Vad har du fått det ifrån ?
De 3G-master jag har sett är skitstora metallkonstruktioner i princip, ser ut ungefär som telemasterna.

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D'Artagnan
Vad har du fått det ifrån ?
De 3G-master jag har sett är skitstora metallkonstruktioner i princip, ser ut ungefär som telemasterna.

stod i nyteknik... tror även det stod i aftonbladet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D'Artagnan
Vad har du fått det ifrån ?
De 3G-master jag har sett är skitstora metallkonstruktioner i princip, ser ut ungefär som telemasterna.

http://www.nyteknik.se/art/30131
http://www.teliamobile.se/articles/00/00/5f/66/01/BROWSERV4in...

Har även för mig att det har varit på TV.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Klart kul att företagen försöker "bluffa" sig fram. Kan dom inte fatta att folk inte vill ha mobilmaster in på husknuten. Men å andra sidan vill folk kunna använda sina nya roliga 3G telefoner

Sorry för ett off-topic inlägg.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)