Permalänk
Medlem

nätverkskabel

Vad är skillnaden mellan STP och UTP nätverkskabel.

Permalänk
Avstängd

stp står för shielded twisted pair.. och utp är själva nätverkskablen i sig..

Permalänk
Medlem

inte så kunnig :] vilken av de båda kablarna ska man ha ifall de ska gå från dator --> switch ?

Visa signatur

"GOD JUL"

Permalänk
Medlem

Räcker oftast med en UTP kabel. Ska du däremot dra kabeln nära starka strömsladdar så bör du ta en STP

Permalänk
Medlem

TP är kabeln..
UTP är okärmad kabel
STP är skärmad med nätstrumpa
FTP är skärmad med alufolie
SFTP är skärmad med både folie och nätstumpa

Permalänk
Medlem

Trevligare på engelska då man kan lista sig till vad förkortningen är för något..

tp twisted pair
u unsheilded
s sheild
f folie (foil, eller vad det kan heta på engelska, samma bokstav där iaf)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da_Bear
Räcker oftast med en UTP kabel. Ska du däremot dra kabeln nära starka strömsladdar så bör du ta en STP

Går en sån här bra då ? tänkt o dra modem ->switch-> 2 Dator
så man kan dela på internet anslutningen

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CA601196

Visa signatur

"GOD JUL"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da_Bear
Räcker oftast med en UTP kabel. Ska du däremot dra kabeln nära starka strömsladdar så bör du ta en STP

Glöm föralldel inte att jorda switchar datorer etc. annars funkar skärmningen nada utan effekten kan bli tvärtom...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Glöm föralldel inte att jorda switchar datorer etc. annars funkar skärmningen nada utan effekten kan bli tvärtom...

Men lixom varför ska han orka jorda sin switsh det är ju bara att dra en skärmad kabel till datorn så jordas switshen och allt i datorn. Se bara till så du har jordat uttag till datorn eller om inte gör som jag att du jordar den i elementet (vattenelement har jag)

Visa signatur

Intel P4 2.8@Massa NW Malaysia
226w Peltier Idel: -16 Full: +3
ATI 9800Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tellus
Går en sån här bra då ? tänkt o dra modem ->switch-> 2 Dator
så man kan dela på internet anslutningen

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CA601196

Ja, bör gå fint med några sånna kablar. Har bara sånna själv och jag har då inga problem

Permalänk
Medlem

Va inte för kära i att jorda allt.. har du två utrustningar en bit ifrån varandra i olika rum eller olika vån.. så bör man satsa på att bara ha skärmen ansluten på en sida.. eftersom det kan skilja sig i jordning mellan olika platser om inte huset har en riktigt jordning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sniffer
Men lixom varför ska han orka jorda sin switsh det är ju bara att dra en skärmad kabel till datorn så jordas switshen och allt i datorn. Se bara till så du har jordat uttag till datorn eller om inte gör som jag att du jordar den i elementet (vattenelement har jag)

Finessen med skärmning är att samtliga "kopplingspunkters skärmningar" skall vara anslutna till en & samma punkt i detta fall husets skyddsjord benämns i skärmningssammanhang för systemjord dvs. att samtliga enheter skall ha samma jordpotential ingen jord får ligga & flyta i förhållande till den andre.. Iofs. menade jag att glöm inte att jorda switchen/datorn eller hur man nu vill göra, det tvistas i den profesionella världen huruvida en skärm skall anslutas i båda ändarna. men skärmens uppgift är att leda störningarna till en jord man kan säga att dränera till jord, är en ända inte ansluten till jord så kan störningarna hoppa över till ledarna där...
Där jag jobbar så ansluter vi alltid bägge ändarna av en skärmad kabel till systemjorden! så mest korrekt sett är att alla datorer skall vara jordade samt att switcharna/hubbarna skall stödja STP-kabel, switchen/hubben skall ha plåthölje annars skiter det sig där!!

Man kan säga att med skärmningen försöker man efterlikna faradays (stavning?) bur, dvs. man försöker leda något elektrisk utanpå ner till jorden utan att det tar sig in i "buren" om man kan säga så!?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Normalt sätt så är det inte värt att skaffa annat än UTP. Så länge du inte har S/F kompatibel utrustning, eller ska dra kabeln lägs en elledning på mer än 6A (Har jag för mig). aja, det är nog inga problem iallfall. men något åt det hållet säger CAT 5 standarden att det ska vara.

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

Det är så att jag fått tag i SFTP kabel som jag ska dra i befintliga rör i huset, men jag har ingen utrustning som är jordad. Kan man skita i att jorda eller pajar allt då och blir en stor anten så man inte kan skicka något i kabeln? Hade bara tänkt att vika bort strumpan och folien i endarna och koppla på ojordad TP kontakt.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

ähh jag har inte jordat ett skit!! just nu har jag en oskärman närverkskabel från kabelmodem till dator, jag har även tvsladden i samam uttag so mkabel modemet så när datorn är på så bir det lite "myrornas kirg" på min tv (10 år gammal typ)... men när rycker ut nätvkerks sladden från datorn så blir tven helt klar

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.