Pentium 5 enligt rykte så är den inte långt borta

Permalänk
Medlem

Pentium 5 enligt rykte så är den inte långt borta

Fick höra detta när jag pratade men gammal barndoms kamrat som jobbar för Network Data AB att dom sista testern är gjorda och ett antal olika människor runt om på klotet ska få testa..men han kunde inte än lämna något datum ej häller några data om P5.

Så vi får väl vänta å se vad han kan del med sig av nästa gång,,,
(får väl köpa med mig en gallon Wild Turkey så släpper det)

På återkommande så fort jag hör mer,,,det ända som verkade vara hysshyss om. det var svagt om att det var iallafall inte 64bitars utan högre,,!!!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Högre än 64bit har jag enormt svårt att tro på då Intel och AMD redan har utvecklat sina 64bits processorer och förmodligen kommer köra på dem ett bra tag framöver.

Sedan är det heller ingen som vet om Prescott ska kallas för Pentium5 eller inte. Troligtvis inte och då är det närmaste till P5 Tejas som verkar ha blivit försenad till 2005.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem

Om han syftar på Prescott så kommer den ju troligen inte heta Pentium 5, Intel har ju sagt att P4:an ska palla upp till 10 GHz och det skulle ju vara lite pinsamt att "ge upp" vid 3.4 då

Och 64 bitar har den inte, kanske implementerat i processorn men det kommer inte vara aktiverat.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

LOL är ju ordentligt försenat nu också, typ ett halvår framflyttat, enligt nyheterna på sweclockers

Bra källor till information du har i så fall, verkligen

Permalänk
Medlem

Att Intel skulle släppa en 128bitars processor istället för 64bitars är högst osannoligt. Jag menar, Intel har varit den tillverkare som tagit det lugnast i steget över till 64bitar. De inväntar programstöd och framför allt operativ som klarar 64bitar. Att då släppa en 128bitars processor vore som att kröka pipan 180 grader på en hagelbössa och sikta på solen. Idiotiskt.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Prescotten kommer bli den nya P5 å detta fick jag reda på 13/10.

Vad det nått annat som ni vill vet i förväg ::_- ))

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det stämmer den ska heta pentium 5 och inte prescott... flera källor talar för det men vi får se

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem

1. Ryktena om att Prescott ska ha stöd för 64 bitar kommer från en sida där de kollade på lågupplösta pressbilder av kärnan. Någon del av processorn såg lite för bred ut och slutsatsen de drog var att den var färdig för 64-bit.

2. Om de nu har 64-bitars-stöd i Prescott, vilken instruktionsset (ISA) ska de köra med? AMD64 är nog otänkbart för Intel, de enda alternativen är då IA64 eller ett helt nytt ISA. IA64 måste de bygga om hela processorn för, och om de använder ett helt nytt ISA så har de inga program till det.

3. 128-bit?! 32-bit räcker idag, 64-bit kan vara bra att ha snart men 128-bit på en P4 är lika användbart som en 64-bitars 386:a...

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

den kommer antagligen att ha samma uppsättning instruktioner som a64. Det komerm bli spännande att se hur den presterar.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Prescott kommer antagligen inte heta pentium 5... Och den KOMMER vara 32bit, det är helt självklart med tanke på Intels svar på AMDs 64bits-initativ...

citat:
What we can state now almost surely, the Prescott processor will be branded as yet another Pentium 4 processor, not Pentium 5 or something else. This time we should wait for something like Intel Pentium 4 with SSE3 technology, since the anticipated Prescott New Instructions got the SSE3 name.

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20031015125924.html

Kanske inte världens mest pålitliga källa men jag tror vi kan vara tämligen säkra på att Prescott heter Pentium 4 och inget annat...

Permalänk
Medlem

Inte kan man väl döpa något till Pentium V? Lite kaka på kaka.