Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Överklocka P4 2,6 GhZ (800Mhz)

Hej jag har en Pentium 4 Northwood 2,6 Ghz med 800Mhz i systembuss . Den sitter på ett ASEUS P4S8X Moderkort och jag kör på Windos XP Pro .

När jag gå in i BIOS och kollar så finns det en del inställningar. Bla att höja klockfrekvensen på de "två"processorerna. (Windows uppfattar det som två processorer som fungerar som en. Fråga mig inte varför, men...)
Typ så här står det i min Systeminfomration
"Pentium 4 CPU 2,6 Ghz (1,3 GHZ)"

Nu så undar jag då hur jag jag gör för att överklocka den. Ska jag bara ändra hastighetern på "den ena processorn" till 1700 mhz så det blir totalt 3,4 GHZ? Är det så enkelt eller?
Sen är det yttligare en klockfrekens (någon form av buss eller cache) så ligger på 100 Mhz. Den kan man dra ända upp till 150 MhZ. Vad hjälper det?

Sen inser jag att man inte ska leka med elden om man inte har en vattenhink brevid.
SÅ var köper jag en skysst TYST, bra fläkt som pallar med övklockning till 3,5 Ghz?

Tack på förhand!

Permalänk

Du ska köpa en Zalman CNPS7000A-CU, fina grejjer

Permalänk
Inaktiv

Japp, Zalmanen är både tyst och bra. Snygg är den föresten oxå.
Fast du kan nog börja klocka lite försiktigt utan någon ny kylare. En kompis har en P4 2,6 @ 3,2 med intels orginalkylning...

Permalänk
Medlem

Jo Zalmans fläktar är bra, men är det nån som vet hur mycket man vågar klocka en 2,4C på orginalkylningen?

Visa signatur

hansa

Permalänk
Medlem

Ok... men det är bara att ändra dessa grejjer eller?
Något jag behöver tänka på??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansie
Jo Zalmans fläktar är bra, men är det nån som vet hur mycket man vågar klocka en 2,4C på orginalkylningen?

P4 orginalkylning är rätt bra, men hur mycket beoror helt på din cpu det kan skilja massor mellan två likadana cpu er. Prova, kolla tempen och sänk när den blir för hög. Kom ihåg att P4 klockar ner sig själv om den blir för varm.

Du ser mitt system jag har klockat upp den 600 mhz (når 2.4 Ghz men just nu stoppar minnena mig). Jag har orginalkylning. Inte ens kylpasta utan använder fortfarande den lilla "kudden" som följde med(har inte orkat byta). 29 C idle 35- 40 C full load. Den enda extra kylning jag har är två biltema 80 mm en insug en utblås.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

når 2990 med min 2.6 800 utan problem...även 3100 har dock inte testa nån längre stund med det...har originalkylning