Permalänk
Medlem

varför lian li?

tjaa... i mitt fall är det så att jag lanar ofta, lian li erbjöd låg vikt och dom funktioner/features jag ville ha, bra luftgenomströming, enkelt att arbeta i, fläktfilter och väldigt låg vikt.
när jag valde ny låda fanns inte alla aluminiumlådor som finns idag, en låda i lian li pc-60 utförande (köpte en pc-602 silver) fick bli mitt val.

tidigare chassi är ett chieftec fulltower.

lian li lådan (miditower) väger allt som allt 12,5kg (1 hårddisk och 2 cd-romer)
chieftecen vägde allt som allt 31,5 kg (6 hårddiskar, 2 cd-romer) den väger 30 kg idag

genom att dela upp grejorna i 2 datorer och ha en server och en spelmaskin, så kapade jag vikten (att släpa på) med 19kg, det är en hel del det...

någon nämde bilar som gämförelse.

chieftecen är min volvo kombi med gott om plats för saker, stryktålig, chassit tål en smäll eller två...
lian lin är min porsche, låg vikt, snabb (beror iofs enbart på vad man har för dator, men i gämförelse med servern så är det en sportbil) och den är ömtålig. lian lis fördel är även dess nackdel anser jag, den tunna aluminiumen är inte stöttålig eller moståndskraftig mot fysisk påverkan...

och för övrigt, smaken är som baken, så detta med chassi och den estetiska frågan är smått obesvarad... iaf för min del...

men jag är inte missnöjd med något av mina chassin, för dom fyller sin funktion till 100%

Visa signatur

SYSTEM ERROR, smash your head against the keyboard to continue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satariel
Sant och sant....fast Xaser III casen ser faktiskt bättre ut i verkligheten, fast ni kanske har sett dem annars så kan ni ju kika på mitt om ni ska till Dreamhack....spana efter ett stort svart Xaser III case med ett blått neonljus i bak. Kom just att tänka på att det nog kommer finnas fler än ett lol... Jag tycker då i alla fall att Xaser III ser bättre ut än ovanstående Lian-Li chassin. Det finns en gräns där minimalism övergår i billig design och den gränsen verkar ju ha blivit passerad för länge sen där.

Jag har sett Xaser III i verkligheten, tyckte verkligen inte om den "plottriga" fronten. Det står helt enkelt "Thermaltake", "X" osv överallt vilket ser väldigt rörigt ut. Dock tycker jag Lian-Li kunde ha valt lite svagare power-LED, den blåa som sitter original är rena strålkastaren. Själv ska jag byta ut båda mot ganska svaga vita.

Xaser III är svårt att få en personlig prägel på då fronten redan är fullbelamrad, vill jag styla mitt PC-71 någon dag är det inte så svårt och potentialen är stor. Frontens konstruktion och fastsättning möjliggör dessutom att man relativt lätt kan göra en egen front om man så önskar.

Lian-Li:s nya "cube"-chassin drar verkligen fördel av den enkla designen, de blir väldigt diskreta och passar då (i HTPC-tillämpningen) bra ihop med tex övriga stereoprylar.

Permalänk
Medlem

tycker att lian-li inger någon form av exlusivitet, det syns att dom kostar lite mer.
dom är gediget uppbyggda och den gör sig fint brevid skrivbordet precis som en pioneer ax-10i gör sig under plasma-tv'n.
har man inte kännt och upplevt lyxen av att äga en lian-li är det som att snacka en massa dynga av en rolls man inte provkört, man kan säga att den är ful m.m men bakom ratten så är det fortfarande världens bästa bil.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

lightwave,

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jake
Dock så tycker jag att några av lian-lis senaste chassin är rejäla stolpskott, t.ex denna: http://scasp.webnow.biz/upload/a0000010/en_US/prd_1183.jpg

det är ju bra om man tar med allt, inte bara hälften..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
har man inte kännt och upplevt lyxen av att äga en lian-li är det som att snacka en massa dynga av en rolls man inte provkört, man kan säga att den är ful m.m men bakom ratten så är det fortfarande världens bästa bil.

Så du säger att man inte bör nedvärdera någonting man aldrig provat. Men samtidigt sätter du Lian-Li som världens bästa chassi utan att ha provat ens en bråkdel av vad som finns på marknaden, är inte det lite dubbelmoral

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jake
lightwave,

det är ju bra om man tar med allt, inte bara hälften..

Du menar att jag inte får citera enstaka stycken av dina inlägg eller vad?

Permalänk
Medlem

jo, men ta gärna med de som hör ihop.

Permalänk

Onödigt att ta med allt. Folk kan ju läsa tråden.

Permalänk
Medlem

Hyffsat väldesignade invändigt men har tyvärr alldeles för tunn- och "racklig" plåt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pidder
Audi är ju verkligen inte kantiga på något sätt. Har du ens sätt en audi förutom TT?

TT tar bara Audis designkoncept till det extrema. A4/6 kombi är runda om man jämför med t ex volvo eller bmws kombi.

A6 Sedan är väldigt rund.

etc..

Klart jag har. Jag bara skrev så för att jag hade lite att göra. Vad jag mest syftade på var Audis gamla modeller. Jag själv har en 100 -90. Den är inte så kantig som de gamla 80:orna men tillräckligt för att den ska räknas som "ganska kantig".

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Hyffsat väldesignade invändigt men har tyvärr alldeles för tunn- och "racklig" plåt.

Alledels? Du menar att komponenterna lossnar om man skulle bära med sig chassit någonstans?

Permalänk
Medlem

Tycker Lian-Li ser rätt schyssta ut, men inte så vackra att det motsvarar deras pris. Tycker det finns betydligt snyggare chassin. De i lighwaves post överst på den här sidan tycker jag dock ser rätt hemska ut..

Xaser och liknande tycker jag är rätt hemska. Det är en hottad opel corsa med neonljus och sport stripes för mig

Gillar Antecs enkla och funktionella chassin. Snyggast är nog 1080 AMG. Fyrkantiga, javisst, men med lite mjuka rundningar här och där. Det som skiljer dem från t.ex. chieftec är finishen på chassit. metallic istället för matt plåt. För att dra fram biljämförelsen igen så är det en BMW M5 i mitt tycke

Permalänk
Medlem

Det jag menar är att chassit är gjort i väldigt tunn aluminiumplåt vilket tyvärr leder till att chassit känns lite vekt i sin konstruktion.
Skall ärligt säga att det lian-li chassie jag pratar om är pc76 vilket är ett av de större serverchassiet, möjligt att de mindre chassina inte känns lika "veka".

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Hedersmedlem

varför har jag lian-li och älskar det?

lätt svar. jag är minimalist. det ska vara rent och snyggt.
jag har ett lian-li PC70 med fronter för både cd-spelare och floppyenheten. och putsad metall är otorligt vackert. jag tycker inte ett minimalistiskt chassi är strippat från alla konstnärliga/estetiska drag. tvärtom... det är en ren konst att skapa stilrena produkter.
sen att jag råkar ha några lysrör som ger en lite skum look är en annan sak

Permalänk
Medlem

Jag har ett Xaser II i aluminium som jag tycker är underbart. Xaser III anser jag inte alls lika fina som II:an men det e ju en smaksak. Att Xaser ska vara plottriga håller jag inte med om, iaf inte mitt (en lucka med ett texten Xaser skrivet ganska smått). Det väger också väldigt lite och är stort och luftigt Lian-Li är absolut inte fula(med undantag) utan de ser ganska trevliga ut. Dyra som tusan men tja.. har man pengarna så varför inte. Sen alla som mobbar folk med köpta fönster och moddningar till er kan jag bara säga ":P"

Permalänk
Inaktiv

Murmlos, jag håller med dig ganska exakt om XaserII / III, II:an skiljer ju inte mer än luckan från en chieftec, och då är luckan gjord av alu, vilket jag tycker ger mkt bättre kvalitetskänsla. Däremot III är jag inte förtjust i, men jag förstår mkt väl om folk som tex. inte vill modda köper en XaserIII.

Permalänk
Medlem

Lightwave

jag har nog provat dom flesta aluminium chassien som finns på marknaden och går att få tag på i europa. så jag tror jag har lite kött på benen när jag gjorde min metafor

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av udda
varför har jag lian-li och älskar det?

lätt svar. jag är minimalist. det ska vara rent och snyggt.
jag har ett lian-li PC70 med fronter för både cd-spelare och floppyenheten. och putsad metall är otorligt vackert. jag tycker inte ett minimalistiskt chassi är strippat från alla konstnärliga/estetiska drag. tvärtom... det är en ren konst att skapa stilrena produkter.

Mycket bra beskrivning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosa Rebell
vad kostar en titan ring???

600:- på designtorget. Har för mej att det fanns upp till 1200:- med lite olika former och inlägg av silver och guld...

Permalänk
Medlem

Itressant med lite prat om lianli, själv har jag ett pc60 chassie, och jag måste väll säga att jag själv också anser mig som minimalist, då känns det ganska naturligt att gilla lite strikta raka former, det är just det lianli ger till köparna, men jag håller med er om att dom sista chassierna dom producerat inte är någon höjdare på något sätt. Men t.ex apples powerbook(?) laptopserier är ju så fina! En laptop med aluminiumskal och en tun tftskärm, kan det bli finare?

Som ni konstaterat ovan så är ett lianlichassie bra i avseenede på många punkter, t.ex design, konstuktion, matrial men inte pris(?) Jag tycker det inte är så farligt att ge ca 1000 kr för ett fint chassie till datorn.

Jag vet inte riktigt om mitt inlägg tillför så mycket till tråden, men här har ni lite bilder på hur jag har gjort med mitt lianlichassie, http://izi.ath.cx/~erc/bilder/datorn/lianli/

hare fint hej

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

"Less is more"

Visa signatur

Intel P4E (Socket775) 3.2@3.6Ghz | Abit AS8 i865PE | A-Data 1Gb PC4000 | Zalman CNPS7700-Cu
Chieftec BX MidiTower 360W | Samsung 3,5" ATA100 120Gb 7200RPM HDD | NEC ND-3520A DVD±R DL
Creative GeForce4 Ti4800SE@Ti4800 AGP8x | Creative SoundBlaster Audigy 2 | Samsung 17" 720T TFT

Permalänk

"more is less"

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
Lightwave

jag har nog provat dom flesta aluminium chassien som finns på marknaden och går att få tag på i europa. så jag tror jag har lite kött på benen när jag gjorde min metafor

Aha, men då var det ju en annan sak Hoppas du förstår att jag hade lite svårt att anta just det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemo
"Less is more"

Så du kör med komponenterna liggandes i en hög? Eller kör du utan chassiplåt och bara den där ställningen?

Permalänk
Medlem

Har fått en känsla av att folk som gillar ordning och reda, stilrent med andra ord känner starkt för lian li... lite av en pedantgrej!

Permalänk
Medlem

jag tycker inte lian li är snyggt.. fult som stryk.. och dom nya modellerna har en bit kolfiber längst upp som är asfult.. passar verkligen inte in.. och vissa säger att dom har smarta lösningar.. jag tycker att Chieftec, Antec o.s.v har bättre lösningar i chassina.. med t.ex Fläkthållarna.. Hårddiskracken.. Cd-rom skenorna.. o.s.v

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
jag tycker inte lian li är snyggt.. fult som stryk.. och dom nya modellerna har en bit kolfiber längst upp som är asfult.. passar verkligen inte in.. och vissa säger att dom har smarta lösningar.. jag tycker att Chieftec, Antec o.s.v har bättre lösningar i chassina.. med t.ex Fläkthållarna.. Hårddiskracken.. Cd-rom skenorna.. o.s.v

VIlket chassi tycker du är snyggt då?

Chieftec/Antec?? Alla deras modeller ser precis likadana ut, hur kul är det?
och det är ju verkligen snyggt med en front i alldeles äkta plast.

LianLi har iaf lite stil på sina prylar.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom allt som skrivits men iaf.

Jag gillar Lian Li pga den otroligt enkla och stilrena designen. Dom är defenitivt inte plastiga och så till det som är absolut bäst, insidan. Smarta lösningar och snyggt, bra och väldigt enkelt att greja i lådan. På mitt pc65b har jag utdragbar moderkortsplåt och det är också jäkligt gött. Sen är iaf mitt rymligt. Hur många miditowers har plats för 8st hårddiskar orginal tex?

Permalänk

Jag har gått från en vanlig AST (nån som kommer ihåg dom?) desktoplåda via Aopen HX08 fulltower till en Xaser II. idag fick jag mitt nya Lian-Li PC-60B.

INSIDAN:

Efter HX08 var Xaser II en fröjd att arbeta i! fläkthållare med snap-in fästen till exempel. dock så var det vissa delar som var otroligt ogenomtänkta: kablarna från fläktkontrollen till USB/1394 var för korta! trångt som attan när kablarna skulle dras. 4-pin kontakter på fläktarna. EN fläktkontroll till SEX fläktar! Lian-Li är betydligt mer rymmligt när det gäller kabeldragning. moderkortslåda så man kan pula med mackan utanför lådan i lugn och ro. kantskydd osv.

UTSIDAN/DESIGN: Du kan ju köpa till allt du behöver i samma stil som chassit är i idag. jag föredrar nog Lian-Li framför Xaser II nu när jag har jobbat med båda. men det är en smaksak. och ja, min smak går igen i allt! min bil t ex är en Skoda Octavia RS. Det är härligt med en stilren design och mycket kraft där under. jag antar att min personlighet är likadan

edit: har meckat med en Xaser III innan jag köpte Lian-Li samma ogenomtänkta detaljer där som i tvåan: kass dubbeldörr osv.

Permalänk
Medlem

jag har skälv ett Lian Li pc75b och asner att man inte kan få ett bättre chassi, när det gäller utseende och funktion. Dessutom är det totalt moddnignsvänligt. nämn en sak man inte kan göra med det?

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lightwave

För att svara lite. Du nämner att lian li kombinerar underbar design med smart konstruktion, med konstruktion antar jag att du menar insidan och så? Det må vara men vad är designat med utsidan. Det enda dom gjort är att skala bort alla konstnärliga element från ett objekt. Vad återstår, en fyrkantig låda, ingenting mer. (ursäkta om min syn på lian li är något förenklad men jag ser faktiskt inget mer)

Lian-Li är som, ja en fyrkantig plåtlåda....

Och inte nog med det så borde den sticka ut riktigt mycket från tangentbord/mus/monitor. Så länge man inte lagt ner en förmögenhet på detta. Och hur kan man då kalla det stilrent om det inte matchar varandra? Och om man nu anser att Lian-Li lådan inte syns så mycket så är det väl egentligen ingen mening att ha en sådan dyr låda? capiche?

Hoppas jag bidragit med någonting du kan svara på.

Jag har inte läst alla inlägg eftersom jag såg tråden lite sent och orkade inte läsa alla..

Man skulle kunna säga så att Lian Li står för den minimalistiska stilrean designen som kommer hålla många år eftersom den är så enkel.
Ser man till ett Raidmax- eller Xaiserchassi så tycker jag personligen att de är ruskigt fula eftersom de är onödigt färdigmoddade när man köper dem. Jag säger inte att de är dåliga att förvara (sina kretskort som bildar) en dator i.

Jag håller med jonsay med det han skriver i den tredje posten i den här topicen.

Skulle man kanske inte kunna säga att val av chassi har lite med personligheten att göra? Jag menar att jag klär mig (enligt mig själv med flera) stilrent och sticker inte ut i onödan.

Kan tilläggas att jag sitter med ett Lian Li PC-50...

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RythmDivine
Jag har gått från en vanlig AST (nån som kommer ihåg dom?) desktoplåda via Aopen HX08 fulltower till en Xaser II. idag fick jag mitt nya Lian-Li PC-60B.

INSIDAN:

Efter HX08 var Xaser II en fröjd att arbeta i! fläkthållare med snap-in fästen till exempel. dock så var det vissa delar som var otroligt ogenomtänkta: kablarna från fläktkontrollen till USB/1394 var för korta! trångt som attan när kablarna skulle dras. 4-pin kontakter på fläktarna. EN fläktkontroll till SEX fläktar! Lian-Li är betydligt mer rymmligt när det gäller kabeldragning. moderkortslåda så man kan pula med mackan utanför lådan i lugn och ro. kantskydd osv.

UTSIDAN/DESIGN: Du kan ju köpa till allt du behöver i samma stil som chassit är i idag. jag föredrar nog Lian-Li framför Xaser II nu när jag har jobbat med båda. men det är en smaksak. och ja, min smak går igen i allt! min bil t ex är en Skoda Octavia RS. Det är härligt med en stilren design och mycket kraft där under. jag antar att min personlighet är likadan

edit: har meckat med en Xaser III innan jag köpte Lian-Li samma ogenomtänkta detaljer där som i tvåan: kass dubbeldörr osv.

Jag kan inte annat än att hålla med dig (på bilen också) Jag älskar allt stilrent, rest titan eller borstad alu. Ta t.e.x min mobil, t610 som jag valde framför konkurenterna bara för designen. Och ny är mitt nya Lian-Li chassi på väg också, så det är gott
Detta är by faaar det finaste chassit någonsin!

Visa signatur

Antec P-One P160 | Cheiftech 360W | Abit NF7S-2.0 | AMD XP-M 2400+ | 2x 256mb ADATA PC3200 Winbond BH-5 | Sp-97 (Vantec Thermalflow) | Leadtek GeForce 4 Ti4400 | Pioneer 5.1 THX (ext. förstärkare) | Intellimouse 3.0 + Logitech SE Keyboard | WDD S-ATA 40GB, Samsung S-ATA 160 Gb| P95 Stable

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MAkko
Ta t.e.x min mobil, t610 som jag valde framför konkurenterna bara för designen.

Den är ju inte bara snyggare än konkurenterna, den är bättre också.

Visa signatur

CCNP