Köpråd laptop max 11kkr (Dell Inspiron 1100?)

Permalänk
Medlem

Köpråd laptop max 11kkr (Dell Inspiron 1100?)

Jag hoppas att jag ska ha råd att införskaffa en bärbar dator innan jul.

Mina krav:
Den FÅR inte kosta över 11k, helst under 10k.
Stabilitet och kvalitet i första hand, dvs prestanda får komma i andra hand. Ska egentligen bara användas till mp3, surfning och skolarbete. Spel, grafik mm är den stationära till för...

Valet är ju nu att antingen köpa en ny budgetmaskin, eller en bättre begagnad med lite bättre prestanda. Frågan är dock om man vill ge sig ut på begagnatmarknaden när det gäller bärbart? Man vet ju inte riktigt vad maskinerna har varit med om, och jag kan inte ta några risker (se kraven).

När det gäller nytt har jag läst mig till att folk i allmänhet rekommenderar att köpa ett märke med gott rykte.

Vad jag förstår har Dell ganska bra rykte när det gäller bärbart, så jag har kikat på deras billigaste modell, Inspiron 1100.
Vad tror ni om den rent allmänt? Får man betala förhållandevis för mycket för märket?

En Inspiron 1100 innehåller:

Intel® 845-GL chipset, 533 MHz
Innehåller Microsoft® Windows® XP
Sound Blaster Pro kompatibelt 3D Ljud
Smart Lithium Ion Batteri
2 USB 2.0, 1 PCMCIA, S-Video (TV-out), VGA
Intel® 845GL Integrated Graphics, D.V.M. Technology (up to 64MB)
Intel® Celeron® processor - 2.4GHz

För övrigt väljer jag det billigaste alternativet när det gäller allting. Tex 1 års hämtservice, 40Gb hdd osv.

Enda punkten jag funderar på att lägga ut lite extra pengar på är skärmen. Är det värt 625 kr att få en 15" istället för en 14.1"? Eller är kvaliteten/hållbarheten sämre på en 15"?

Otroligt tacksam för en diskussion om bärbara i prisklassen runt 10k, nytt vs. begagnat osv.

Permalänk
Medlem

Det du vill ha är ju en bärbar dator och inte en släpbar, så därför skulle jag rekommendera en apple iBook www.apple.se

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Hedersmedlem

Apple iBook med G4 processor är nästan ett för enkelt val (förutsatt att man inte använder ett PC-specifikt program i sitt skolarbete)..

Edit: Du får 10% rabatt på Apple Store med CSN kort

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Det är PC som gäller än så länge. Den kommer trots allt att vara en viktig del i hemmanätverket. Släpbar får jag leva med. Jag tror att den kommer att vara till 80 % stationär....

Permalänk
Medlem

Med Mac OS X går det hur fint som helst att köra ett nätverk med en massa PC's. iBooken är dessutom hur snygg som helst. Definitivt det bästa valet enligt mig också. Jag såg på TV att Dell Inspiron 1100 var det näst bästa valet efter iBooken. Om du som sagt måste använda PC till skolarbete verkar den vara ett bra val. Större än 14.1" skärm behöver man inte, en 12" räcker gott egentligen.

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb

Permalänk
Medlem

Tror det är lite iBook G4 feber och va lungn jag är oxå fast!

Nja som du säger du får leva med att den faktiskt bara är släpbar och inte bärbar.. men om den bara kommer vara stationär så är det ju inget större problem.
Sitter nu med en (skol)bärbar en HP-Omnibook tycker den är väldigt trevlig 14" skärm Celeron ~1ghz. Vet inte alls vad priset ligger på men HP tycker jag du ska se som ett alternativ. Dom har förövrigt mycket trevliga tgb också

Det viktigaste med bärbar tycker jag är att man har wlan till den.. finns inget skönare än att på morgonen sträcka sig efter den bärbara och surfa en stund innan man stiger upp. Eller varför inte ta en surfstund i soffan
Never underestimate the power of bedsurfing!

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk

Dell fungerar perfekt även om känslan är lite plastig. Begagnat behöver inte vara riskabelt. Köp ett fint exemplar där du får med kvitton och manualer. Jag gav strax under 7 papp för min Inspiron 8200 (se sign.) med den underbara UltraSharp TFT:n som fixar 1600x1200.

Visa signatur

Stationär 1:[Shuttle SN25P, AMD 64 3500+, 2GB RAM, GeForce 7800GT] Stationär 2:[XP2600+@2400MHz (AUIHB), Asus A7N8X Deluxe, 2 x 512 MB TwinMOS PC3200, Sapphire Radeon 9700 Pro, Enermax EG365AX, vattenkylning (Innovatek & DangerDen), Samsung Syncmaster 181T] Bärbar: [Dell P4 1.7 GHz, GF4 440 Go, 512 MB RAM, 40 GB HD]

Permalänk
Medlem

Ice: Jo, jag är lite sugen på en HP faktiskt. Dock hittar jag ingen så billigt som den behöver vara. På pricerunner får man upp en tysk butik som säljer en go dator billigt, men man vill väl inte ha tyskt tangentbord antar jag

Någon som har sett någon svensk butik som säljer HP för <11kkr?

Permalänk
Medlem

sitter här med en inspiron 1100 som jag fick idag... och den är helt ok...

Permalänk
Medlem
Citat:

"Stabilitet och kvalitet i första hand, dvs prestanda får komma i andra hand. Ska egentligen bara användas till mp3, surfning och skolarbete."

du skall ju ha en iBook.. det är ju bara så.. det många missar när dom köper laptops är batteritiden och vikten. är den förtung så tar man inte med sig dig. Den får inte vara för stor häller för då blir den otyplig.

Vikt: Från 3,3 kg (CD/batteri/hårddisk)

3.3kg är förbannat mycket. Allt över 3kg kan man typ glömma. över 2.5kg så skall man tänka lite. Sedan under det så är det lungt typ. (mina rekommendationer). iBooken ligger på 2.2kg om jag minns rätt.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Nu är det här ämnet avslutat. Hittade denna annonsen idag, o jag slog till. http://www2.blocket.se/view/1699268.htm?l=0&c=1&city=0

Ja, jag ska köpa en apple någon gång, inte just nu dock