Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Gäsp

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Om man, som jag, föredrar spel som baseras på DX5/6 (Combat Mission serien) så är nVideas processorer det självklara valet.
ATI saknar fullständigt den DirectX funktion som kallas Fog Tables, vilket gör att dimma, rök och halvgenomskinliga väggar helt uteblir!

/Olle

Permalänk
Medlem

men skit i viket grafikkort som e bäst det kan man ju sjölv testa och då vet man ju själv viket som e bäst
P.S men ATI e så klart bättre än Ge force lätt men FX 5950 tar ATI 9800xt med 10 poäng i 3d mark det e den ända skilnaden och vad gör det HL2 är ju gjort för ATI ingent snakr om saken alltså

Visa signatur

//JenS
|| Thermaltake Xaser II || Thermaltake Butterfly 480w Svart || 3200+ AMD Athlon 64 || Shuttle An50R || Powercolor 9800pro 128mb || Kingstone HyperX 2x256 433Mhz || Maxtron S-ATA 160gb ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Om man, som jag, föredrar spel som baseras på DX5/6 (Combat Mission serien) så nVideas processorer är det självklara valet.
ATI saknar fullständigt den DirectX funktion som kallas Fog Tables, vilket gör att dimma, rök och halvgenomskinliga väggar helt uteblir!

/Olle

Jo just det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Jo just det

GPU = graphical processing unit. Det är en processor.. så det är inget sakfel.

Angående Anubis post på första sidan så ingick det i testet specialvattenkylda GF FX för 8500:- (!) och ändå fick de bank av Radeonkorten med vanlig kylning.

Jag är extremt promiskuös när det gäller hårdvara, favoriserar varken amd, intel, nvidia eller ati på grund av några emotionella band. Det som presterar bäst för bäst peng hamnar i min låda. Tycker virustommy borde ta till sig av den filosofin..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Rätt intressant att de väljer just Gunmetal som benchmark. Det är ju baserat på Nvidias egna Cg-språk, inte DirectX 9's HLSL, helt klart "optimerat" för Nvidia-grafikkort och inte på DirectX 9-standarden..

Spelet är ju rätt fränt så att testa det för att se vilket kort som presterar bäst är ju en sak. Men som sagt Cg är inte precis välanvänt men det som stör mig mest är att (och detta gäller i allra högsta grad även för Aquamark 3) benchmarket inte reflekterar spelprestandan ordentligt.

Men Cg spelar nog mindre roll. Benchmarket använder bara en enda Dx9 shader. En vertex shader 2.0 som precis lika gärna kan skötas med DX8 eller tom. på en vanlig processor. (Det är bara att öpnna spelets shaders med notepad och titta.)

GunMetal rockar dock
Sjukt nice spel!

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mara
GPU = graphical processing unit. Det är en processor.. så det är inget sakfel.

Jo jag vet, men man brukar sällan säga att jag har köpt en ny processor - en Nvidia!

Permalänk
Medlem

Virustommy, känn dig ägd.
Vad har du att säga till ditt försvar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Jo jag vet, men man brukar sällan säga att jag har köpt en ny processor - en Nvidia!

Du har rätt, han har fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Rätt intressant att de väljer just Gunmetal som benchmark. Det är ju baserat på Nvidias egna Cg-språk, inte DirectX 9's HLSL, helt klart "optimerat" för Nvidia-grafikkort och inte på DirectX 9-standarden..

Sådant stör mig mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man, som jag, föredrar spel som baseras på DX5/6 (Combat Mission serien) så är nVideas processorer det självklara valet.

/Olle

Alltså..............Mycket ska man läsa innan ögonen trillar bort från hålorna..

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

/Olle

Intressant. Är det alltså ett hårdvarufel och inte någon glitch i drivrutinerna? Har du nån URL där man kan läsa mer? Vilket Combat Mission-spel är bra ifall man vill testa?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
UT2k3, undra varför det står, typ "NVIDIA THIS IS THE WAY TO PLAY" eller vad det står när man startar upp spelet.....

konstigt att nvidia korten får bra resultat i dem testerna.

På min står det "Power VR the way its meant to be played"

Permalänk
Medlem
Citat:

/Olle

Stämmer knappast för i såfall skulle inte Microsoft tillåta ATI att marknadsföra Radeon-korten som DX-kompatibla. Och jag ser då både dimma och rök i Neverwinter Nights.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Va f*N tomshardware snackar skit! Ati spöar skiten ur fx när det gäller kantutjämning(aa & af), ati 9800pro vinner ju oftast mer tester än nvidia och deras fx5900ultra.
Om man äger ett fx 5900ultra så kommer man att få mycke sämre grafik än med ati´s t.ex. r9800pro. Hl2 funkar väll ungefär lika bra på ett 9500/9600pro som på ett fx 5900ultra.
ATI
:down:nvidia

Permalänk
Medlem

Tom ska man inte lyssna på, biased BS.

Permalänk
Medlem
Citat:

/Olle

Sitta med FX5900ultra och spela TETRIS?!. Då får man köpa ett äldra grafikkort. Jag vet inte men ATI hadde nog inte så bra GPU's på den tiden.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Re: Bevis på FX är bäst!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
http://www.tomshardware.com/graphic/20030714/vga_card_guide-1...

så nu vad det slutbjäbbat om ATI är bättre än FX
så säg VAD NI VILL NU! ATI fantaster

men en sak håller jag med om ska man ha fina FX kort så måste man ju betala FX bäst men ATI bättre i pris kanske

*Antecknar*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Tom ska man inte lyssna på, biased BS.

Precis. Kolla bara valen av test. Inget 3DMark där nVidia får storstryk (både 2001 och 2003), inget AquaMark, inget riktigt directx9-test alls faktiskt. Kolla www.anandtech.com istället där vet de hur man gör en RIKTIG recension.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Helt jävla vidrigt med tanke på hur många som tror tom´s hardware är gud.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Virustommy, känn dig ägd.
Vad har du att säga till ditt försvar?

han sitter nog och kvider i ett litet hörn nånstans med NVidia-filten i ena mungipan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Precis. Kolla bara valen av test. Inget 3DMark där nVidia får storstryk (både 2001 och 2003), inget AquaMark, inget riktigt directx9-test alls faktiskt. Kolla www.anandtech.com istället där vet de hur man gör en RIKTIG recension.

Sen ska han vara väldigt Intel älskande också.
Nordichardware är riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
han sitter nog och kvider i ett litet hörn nånstans med NVidia-filten i ena mungipan...

Och säger:
"We hatesss them! Filthy Sweclockers! Yes precious, yes we do!"

Permalänk

RADEON kicks ass.. punkt slut...

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk
Medlem

Rätt komiskt scenario i dagsläget: ATI prisas och lovordas för att dom har spottat ut kort som är fina, mkt tack vara Microsofts samarbete. Samtidigt som nästan ALLA jag känner som är datorintresserade HATAR Microsoft :). nVidia får ingen cred, what so ever för att dom går emot Microsoft, av samma personer som gnäller så mkt om hur M$ syger och Bill är sämst.

Ps: Jag förstår själv att man inte kan gå emot M$ när det gäller en standard som dom själva sätter, och som körs under deras os, men ändå...och ati hade säkert spottat ut fina kort ändå, fast det hade nog varit mindre skillnad mellan Nvidia och Ati, kanske till och med ombytta roller.

Permalänk
Medlem

l0l...många M$ lovers här tydligen!?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Radeon kicks ass... Pyttemjukt AB är lamt..

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Rätt komiskt scenario i dagsläget: ATI prisas och lovordas för att dom har spottat ut kort som är fina, mkt tack vara Microsofts samarbete. Samtidigt som nästan ALLA jag känner som är datorintresserade HATAR Microsoft :). nVidia får ingen cred, what so ever för att dom går emot Microsoft, av samma personer som gnäller så mkt om hur M$ syger och Bill är sämst.

Ps: Jag förstår själv att man inte kan gå emot M$ när det gäller en standard som dom själva sätter, och som körs under deras os, men ändå...och ati hade säkert spottat ut fina kort ändå, fast det hade nog varit mindre skillnad mellan Nvidia och Ati, kanske till och med ombytta roller.

hehe ATi får creds för att de har bra kort. period

hur ofta har du sett någon säga "ATis kort är bra för att de samarbetade tätt med MS"

snarare var det så att nVidia tog ett crack shot med Cg trots att typ hela industrin redan från dag ett sa åt dem att det inte var en bra idé

nvdia samarbetade tätt med MS när de utvecklade DX7 och 8 ändå hörde jag ingen säga "nvidia är bra för att de samarbetar tätt med MS" eller "ATi är dåliga för att de inte samarbetade tätt med MS"
eller ens "wow ATi är fan coola som inte samarbetade med MS, way to go screw bill gatzzor, yeah roxxor haxxor"

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk

Radeon kicks ass! punkt slut.. det finns inga andra ursäkter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baracuttra
ditt fx 5800 är ju defekt så du har ingen talan

aaaajjjj..... den måste ha tagit hårt villken tungviktar kommentar!

Visa signatur

Venice 3200+ @ 2,5Ghz | MSI Neo-2 Platinum | Geil 2x256Mb PC4000 (5-3-3-2.0) | Leadtek 6800LE @ 12/1,6 430/900 | Maxtor DiamondMax Plus9 160Gb (8Mb cache) | Aspire 520w |