Permalänk
Medlem

Telia ADSL

Jo det är så här att min kompis precis köpt sig en ny dator med win XP Pro installerat. Jag har själv en halvny burk med samma OS
och jag har även ADSL som fungerar utmärkt på min egen burk. Nu var det såhär att vi tänkte köra winupdate på hans burk samt ladda hem lite nya drivrutiner till div. kort.

Nu till problemet:

När vi ska ansluta till ADSLét så vill det inte funka.. vi har ställt in automatiskt ip o allt där till (jag ställde in hans burk edentiskt efter mina nätverksinställningar).

Efter lång tids knapprande testade jag o köra "Repair" på han lokala nätverks anslutning. Och där står det efter ett tag att det inte gick att förnya ipadressen.

Jag har DHCP aktiverat o allt tycks vara exakt som min burk. Men ändå är det nått som inte funkar!

Jag har självklart startat om både hans burk o mitt adsl-modem flera gånger.

Vad kan det vara för fel?

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men.. Loggat in?

Permalänk
Medlem

Altså.. jag kommer inte ens åt telia servern. har pingat den o jag får "Destination Host Unreachable"

Permalänk

Fel drivrutiner?

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

Nope..
Nätverkskortet funkar med vanligt LAN. Men så fort man ställer in automatiskt ip och kopplar in datorn till modemet så kan man inte pinga telia servern.

Permalänk

Okej.
Ring supporten imorgon då.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

Det är ju altså ändringen av dynamiska ip adressen som inte funkar.
Man kan altså inte skriva ipconfig /release eller /renew i start --> kör.
Skriver man release händer ingenting o skriver man renew så blir det felmeddelande, typ: kan inte byta ip adressen.

Permalänk
Medlem

hehe jo men nån här måste ju vara duktig på nätverk osv. har ju sett helt sjuka exempel på kunnigt folk här

Permalänk
Medlem

Felet är WinXP.

Visa signatur

|XP1700+@177x9,5 AGKGA Y|Vcore 2.1v|ALPHA 8045|Epox 8K3A|768 Apache 2700|Geforce3 Ti 200@ Cpu 251 Minne 551|Samsung SyncMaster 957p|Chieftec Dragon FullTower Black 340W|Live Player 5.1|

Permalänk
Medlem

jo det lär ju va en inställning nån stans.. men vart fan då?

Permalänk
Medlem

Är tjänsten DHCP Client igång?

Permalänk
Medlem

Din dators nätverkskorts MAC-adress ligger fortfarande registrerad hos Telia, och det kan ta allt från 1 timme till ett dygn innan dessa uppgifter automatiskt tas bort från deras register.
Efter att dessa uppgifterna är rensade, och telestationens modem är ombootat, så kommer den att acceptera det nya nätverkskortet i din kompis dator.

Detta medför tyvärr att du får samma problem när du ska starta upp anslutningen med din dator efter att kompisen haft sin uppkopplad. Samma visa igen med registerrensning mm innan du själv accepteras igen.

Man kan ju fråga sig varför telia krånglar till det så här för.

MAC-adressen används nämligen till att vid t.ex en brottsmisstanke kunna binda en specifik dator med tillhörande nätverkskort till en brottslig gärning på internet. Efter som nätverkskortets unika MAC-adress läggs in i kretsarna redan från fabriken, så fungerar detta nummer precis som ett registeringsnummer för t.ex en bil. Man blir alltså spårbar fram till nätverkskortet i datorn.

Följande lösningar tycker jag nog är den snabbaste och smidigaste:

Det enklaste är att flytta över ditt nätverkskort i kompisens dator så, ska inte telias modem i andra änden kunna klaga, eftersom MAC-adressen är den viktigaste länken här för att det ska kunna fungera.

Lycka till!

/Tommy

Visa signatur

MSI 845G Max-L, P4 2,4Ghz, 2x512 Mb Kingston value, Gainward fx5900 128 Mb, 80gb hd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter34
Din dators nätverkskorts MAC-adress ligger fortfarande registrerad hos Telia, och det kan ta allt från 1 timme till ett dygn innan dessa uppgifter automatiskt tas bort från deras register.
Efter att dessa uppgifterna är rensade, och telestationens modem är ombootat, så kommer den att acceptera det nya nätverkskortet i din kompis dator.

Detta medför tyvärr att du får samma problem när du ska starta upp anslutningen med din dator efter att kompisen haft sin uppkopplad. Samma visa igen med registerrensning mm innan du själv accepteras igen.

Man kan ju fråga sig varför telia krånglar till det så här för.

Detta är INTE att krångla till det untan att göra det bättre för dig som slutkund.
Tack vare detta kommer du nästan uteslutande få samma IP adress.
På detta sätt är det möjligt för dig som slutkund att ha en server med samma IP hela tiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter34
MAC-adressen används nämligen till att vid t.ex en brottsmisstanke kunna binda en specifik dator med tillhörande nätverkskort till en brottslig gärning på internet. Efter som nätverkskortets unika MAC-adress läggs in i kretsarna redan från fabriken, så fungerar detta nummer precis som ett registeringsnummer för t.ex en bil. Man blir alltså spårbar fram till nätverkskortet i datorn.

Här är du helt ute och cyklar. MAC adressen är den ÄKTA adress som nätverkskortet har. Utan denna så skulle det vara fysiskt omöjligt att koppla in nätverkskort i ett stort nätverk.
MAC adressen har som enda funktion att särskilja på alla världens olika nätverkskort.
IP adressen är en mjukvaruadress, en "påhittad" adress. Du kan ha samma IP adress på flera datorer på Internet och dessa kan kommunicera med varandra. Tack vare att dom går via en Proxyserver/router.

MAC adressen är en hårdvaruadress. Den ÄKTA adressen. Det är den adress som särskiljer alla nätverkskort från varandra. Att den skulle ha som någon "basfunktion" att leta upp folk vid brott är rent nonsens. När dom tillverkade detta system så hade dom inte det som åtanke.
Sedan att den kan NYTTJAS som det är en helt annan sak.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Ursäkta att ja drar upp denna tråd igen men jag tror att jag har ungefär samma problem och hoppas ni kan hjälpa mig.

Alla datorer står kopplade mot en router, och fungerade felfritt tills för någon dag sen då ena datorns nätverk bara la av. När jag försöker pinga routern (192.168.0.1) får jag bara "Destination Host Unreachable" som svar och alla nätverks inställningar är rätt, jag ska få en automatisk Ip adress av routern men det verkar inte som om Windows XP vill ändra byta IP automatiskt.
Så här ser det ut om jag kör 'ipconfig':

C:\Documents and Settings\Buffy>ipconfig Windows IP Configuration Ethernet adapter Local Area Connection: Connection-specific DNS Suffix . : IP Address. . . . . . . . . . . . : 169.254.142.215 (ska stå; 192.168.0.***) Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0 (ska stå; 255.255.255.0) Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1 (Denna är rätt!) C:\Documents and Settings\Buffy>

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fanders
Det är ju altså ändringen av dynamiska ip adressen som inte funkar.
Man kan altså inte skriva ipconfig /release eller /renew i start --> kör.
Skriver man release händer ingenting o skriver man renew så blir det felmeddelande, typ: kan inte byta ip adressen.

Såhär måste du göra:

På datorn där internet fungerar:

skriv: logga ut, skriv sedan ipconfig /release

sådär, koppla nu in bredbandet i den dator du vill koppa upp mot internet

skriv ipconfig /renew, sedan loggar du in som vanligt.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Tyvär så funkade inte de =/ Skriver jag 'ipconfig /renew' på datorn som det inte funkar på så står det bara "An error occurred while renewing interface Local Area Connection : unable to contact your DHCP server. Request has timed out." och provar jag skriva 'ipconfig /release' så borde det stå 0.0.0.0 på IP Adress och Subnet Mask men det står precis som ovan förutom på Default Gateway där står inget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoZ
Tyvär så funkade inte de =/ Skriver jag 'ipconfig /renew' på datorn som det inte funkar på så står det bara "An error occurred while renewing interface Local Area Connection : unable to contact your DHCP server. Request has timed out." och provar jag skriva 'ipconfig /release' så borde det stå 0.0.0.0 på IP Adress och Subnet Mask men det står precis som ovan förutom på Default Gateway där står inget.

På vilken dator kör du ipconfig /release ?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
På vilken dator kör du ipconfig /release ?

Först testa ja skriva 'ipconfig /release' på en fungerande dator och resten som du beskrev på den icke fungerande men när inte det funkade så testa ja hela proceduren på den icke fungerande datorn inklusive 'ipconfig /release'.

Permalänk
Medlem

Du måste logga ut från Telia (bred)band först!

Permalänk
Medlem

Ja turbonallen skrev det så jag gjorde givetvis det innan!

Permalänk
Medlem

Gör så här. Det fixade sig för mig: Installera inget annat än MODEMET. INGET annat. (xp då såklart) Då ska det funka!

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

Jag kör Telias ADSL genom nätverkskortet så jag behöver inte installera något modem och du syftar på att formatera och göra en ominstallation och det kommer inte på fråga just nu, vill lösa problemet utan att behöva formatera. Jag har t o m provat köra repair från XP skivan utan resultat.

Edit: Om man löser alla problem med en ominstallation så lär man sig ju inget nytt och vet inte hur man ska lösa det nästa gång