Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Pioneer A06 Vilka skivor rekomenderar och vilka inte?

Permalänk
Medlem

Pioneer A06 Vilka skivor rekomenderar och vilka inte?

Så nu i juletider så ska jag allt köpa en fin julklapp åt mig själv nämnligen Pioneer A06

Jag lär bränna ganska mycket och köper nog ett stort pack skivor och vill nu ha hjälp och veta era erfarenheter med olika skivor. Jag vet att det finns sidor där det står sånt här men jag litar itne riktigt på dem. Det brukar vara så att om en skiva går att bränna med en viss brännare men går hackigt och är omöjlig att kolla på.

Så nu börja säga era erfarenheter med denna lilla brännare

Visa signatur

2500+@3200+ | 9600 Pro | 2*256 Twinmos winbond | NF7-S 2.0 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

:: joohn-pc ::Abit IC7-max3 / P4 3.0 (800) / Zalman 7000A-CU / Twinmos TwiSTER 2x512 DDR pc3200 cl2/ Hercules 3D Prophet 9800 pro 128 mb / 2x Barracuda 7200.7 120GB S-ATA + 1x Barracuda 7200.7 200 GB = 440 GB - S-ATA - Plextor PX-708A DVD+-RW - Syncmaster 193T

:: joohn-mac :: Powerbook 15'- 1,67 GHz PowerPC G4-processor - 1x1024 MB DDR333-minne - 100 GB Ultra ATA/100 -ATI Mobility Radeon 9700 (128 MB DDR)

Permalänk
Medlem

Jag vill inte veta vilken som tar mest, jag har kollat in den tråden. Jag vill veta vilka ni har testat och vilka ni tycker om och vilka ni vill varna folk om. Plus att den handlade om 3 brännare, min tråd bara om en

Visa signatur

2500+@3200+ | 9600 Pro | 2*256 Twinmos winbond | NF7-S 2.0 |

Permalänk
Medlem

Det står ju lite om det där..

1.
Hittils har jag testat:

SW Technology 4x, funkade fint
Princo 4x, funkade fint
Platinum 4x, funkade fint
Mr Platinum 1x, funkade men 1x hehe...

Kanske ska säga att jag har en Pioneer A06 (DVR-106).

2.
de enda skivorna som Pioneeren inte funkar bra med är Memorex 4x. Det blir kassa bränningar med de. Så undvik skivor som har MCC dye på DVD-R sidan

Visa signatur

:: joohn-pc ::Abit IC7-max3 / P4 3.0 (800) / Zalman 7000A-CU / Twinmos TwiSTER 2x512 DDR pc3200 cl2/ Hercules 3D Prophet 9800 pro 128 mb / 2x Barracuda 7200.7 120GB S-ATA + 1x Barracuda 7200.7 200 GB = 440 GB - S-ATA - Plextor PX-708A DVD+-RW - Syncmaster 193T

:: joohn-mac :: Powerbook 15'- 1,67 GHz PowerPC G4-processor - 1x1024 MB DDR333-minne - 100 GB Ultra ATA/100 -ATI Mobility Radeon 9700 (128 MB DDR)

Permalänk

Kör på skrivbara Memorex DVD-R 4x. Har inte haft några problem (är väl uppe i en 5-6 stycken).

Permalänk
Medlem

Kör med eclipse DVD-R från DiscAtOnce, skit billiga, funkar nice också!

Permalänk
Medlem

Tänk inte skivor, tänk dye.

Här under pratar jag om DVD-Dashformatet

Princo gör skitdyes, det kan vi nog alla ena oss om
Bland andra Bulkpaq, Datawrite och 3T Pro använder sig av Princo

En erkännt bra dye däremot är Ritek G04
Bland andra Traxdata, Datawrite och 3T Pro använder sig av Ritek G04

Som du ser använder sig många tillverkare av olika dyes därför är det DYE du vill veta.

Ritek G04 är aningen dyr, en mycket prisvärd variant är Ritek G03 som är den äldre versionen (och bara specad til 2x istället för 4x som G04 är)

Ritek G03 kan du få för runt 11kr och uppåt, kan tilläggas att en skiva baserad på G04 brukar gå på runt 20kr

Om du har noll koll vad dye är så kan det enkelt beskrivas som det brännbara lagret på en skiva. Om du kollar på en CD/DVDSkiva så ser du en färg, grön, blå, röd, lila etc... den färgen du ser kommer ifrån dye:n. Nästan alla företag köper in sin dye från någon annat företag. Det finns bara ett par få företag som gör sin egna dye och lanserar som sitt egna märke. Pioneer är ett företag som faktiskt gör sin egna dye.

De störta dye-tillverkarna är Ricoh, Ritek och Princo

Denna länk hjälper dig när du vill veta vad skivor har för dye:
http://www.dvdrhelp.com/dvdmedia.php?dvdmediasearch=&dvdmedia...

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk

Bulkpaq dvd-r 2x från discatonce
3tPRO DVD-R 4,7GB 1X mycom
DVD-R 2X Prodisc 4.7GB Printable overclockers.se

Snål som jag är köper jag endast 2x och 1x som kan brännas i 2x
Rek. skivor som har Prodisc dye, dom har fungerat mycket bra för mig.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med uttalandet om att Princo gör skit-dye's.

Jag har bränt ungefär 70st dvd-r av märket bulkdvd som har princo-dye. Har inte kasserat en enda skiva jag bränt med min NEC 1300. Kör med herrie's 1.07 om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående talare angående Princos skivor.

Har bränt ett fler tal med min Pioneer A06 (DVR-106) och inte haft problem med en enda.

Visa signatur

< I am a educated fool with money on my mind >

Permalänk
Inaktiv

Princo dye fungerar bra. Jag kör med Vita Princos som har sin logga tryckt. Däremot är erfarenheten att MCC dye fungerar skit, dvs de Memorex 4x som Siba säljer.

Ni som säger att Princo är skit, har ni verkligen testat själva? eller har ni läst på forumen att de är kassa?`

Finns förresten falska Princos i omlopp.

Permalänk

jag har brännt runt 100 DVD-R med vita Princo 4x och har inte haft problem med en ända

Permalänk
Medlem

Har inte heller haft några problem med de +60 vita princo jag bränt med min Plextor

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk
Medlem

Köpte Datawrite 4x (gul) till min 106D för runt 9kr/st och dom funkar prima.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Inaktiv

vill maninte köra med Princo så kan ni beställa på netonnet.se, 269 för 25 traxdata skivor, dvd+r, dvd-r

Permalänk

har brännt ca 160 Princo med min Pioneer A-06 har dock inte testat exakt alla, men jag har inte haft en enda misslyckad bränning. Och hitills inte en enda misslyckad skiva som jag har testat.

OCh man fick ju en bra förklaring vad DYE var för nått några inlägg högre upp men fick inte riktigt svar på vad som händer om det är dålig dye?

Permalänk
Medlem

Jag håller med faifai och rekommenderar TraxData. Fungerar perfekt till min A06. DVD-R-skivorna har Ritek-dye och DVD+R-skivorna har Ricoh. Själv kör jag med +R, och har nog bränt runt 50-skivor utan problem.

Sen en fråga till alla som inte haft problem med Princo-skivor: Har ni bränt film eller data? Film är ju mer feltolerant än data-skivor, därav kanske ni upplever mindre problem.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goose
Tänk inte skivor, tänk dye.

Här under pratar jag om DVD-Dashformatet

Princo gör skitdyes, det kan vi nog alla ena oss om
Bland andra Bulkpaq, Datawrite och 3T Pro använder sig av Princo

En erkännt bra dye däremot är Ritek G04
Bland andra Traxdata, Datawrite och 3T Pro använder sig av Ritek G04

Som du ser använder sig många tillverkare av olika dyes därför är det DYE du vill veta.

Ritek G04 är aningen dyr, en mycket prisvärd variant är Ritek G03 som är den äldre versionen (och bara specad til 2x istället för 4x som G04 är)

Ritek G03 kan du få för runt 11kr och uppåt, kan tilläggas att en skiva baserad på G04 brukar gå på runt 20kr

Om du har noll koll vad dye är så kan det enkelt beskrivas som det brännbara lagret på en skiva. Om du kollar på en CD/DVDSkiva så ser du en färg, grön, blå, röd, lila etc... den färgen du ser kommer ifrån dye:n. Nästan alla företag köper in sin dye från någon annat företag. Det finns bara ett par få företag som gör sin egna dye och lanserar som sitt egna märke. Pioneer är ett företag som faktiskt gör sin egna dye.

De störta dye-tillverkarna är Ricoh, Ritek och Princo

Denna länk hjälper dig när du vill veta vad skivor har för dye:
http://www.dvdrhelp.com/dvdmedia.php?dvdmediasearch=&dvdmedia...

skickade in en 3T Pro skiva från senaste bäställningen, alla gammla 3T Pro (DVD-R) har dye: MCC 00RG200

men döm till min förvåning när jag skickade i en ny 3T Pro som hade Ritek G04!

enda skildnaden utanpå är en 4x symbol på dvd skivan

skönt att bränna 4x på skivor som kostade 79:- för 5st... )
(synd att jag bara tjackade 25..)

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag precis skrev i en annan tråd nyss så har jag inte haft några som helst problem med mina 4x DVD-R som har Princo dye. Dock var det mycket värre när jag för ett par år sen hade 1x skivor med Princo dye.
Mycket av snacket om att princo är skit lever kvar efter den tiden.

Kollar man ex. på videohelp.com http://www.videohelp.com/dvdmedia.php?dvdmediasearch=&dvdmedi... så ser man att de flesta skivorna har fått "Good" i betyg. Det enda negativa där är "Console Reliability" på endel märken.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt