Permalänk
Medlem

Epox RDA8+, Barton2500+ = instabilt?

Hej!
Jag uppgraderade min gamla dator för ett tag sedan med 1Gb Twinmos orginalminne, AMD Barton 2500+ och Epox 8RDA+ rev 2.1. (stoppade även in ett gammalt geforce 3 ti200)
Nu är det så att jag tycker att datorn är ganska instabil ibland. Det har hänt några gånger att den bara har startat om sig utan vidare och den klarar inte alls Prime95, det blir oftast räknefel inom 2 minuter. Det konstiga är att den är instabil fastän den inte är överklockad det minsta och CPU-tempen är aldrig över 51 grader.
Men nu testade jag att öppna mitt fönster så att det är kallt i rummet, och dra igång de båda 120mm fläktarna på max, och Priem95 har gått i minst 5 minuter nu och den har inte stött på nåt "Fatal Error". Nu är CPU-tempen 43grader.
Men det jag kom på nu är att jag har läst någon stans att Epox 8RDA+ har dålig kylning på nord- (eller om det var syd-) bryggan och att det är den som blir för varm och orsakar räknefel?
Jag har även problem med chassitempen, den är runt 36 grader fastän jag kör med två st 120mm fläktar på fulla varv, och det känns att det är ganska varmt i cahssit. Vad är det som generar denna extrema värme tro? För när jag hade de gamla delarna var chassitempen aldrig över 30 grader om jag maxade fläktarna.
Någon som vet vad som kan vara fel?

Edit: Nu gav den upp efter 9 minuter, men det är rekord. Då var chassitempen 31 grader och cpu 42 grader. Vad kan vara fel?

Edit 2: Är det någon som vet var tempmätaren till chassit sitter på Epox-kortet?

Permalänk

Jag tror det kan vara ditt nätaggregat som spökar. kolla upp volten på det.

Visa signatur

Abit NF7-S 2400+@200x10
2x 256mb Twinmos Winbond
Sapphire 9800pro 128mb

Permalänk
Medlem

Hur ska jag göra det då?
Nätagget har varit helt stabilt med min P4 och ett Radeon 9800-kort. IOFS körde jag aldrig Prime95 med det men den startade aldrig om sig eller nåt. Jag har ett compucase LX-6A21
med ett 300w nätagg som följer med. Och resultatet i prime95 blev ju bättre när jag hade massor med kylning.

Permalänk
Medlem

canton: Jag har exakt samma problem som dig och jag kör med 8rda+ rev 2.1 samt 2500+ barton.

Visa signatur

OOO
OOO
OOO

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem hursomhelst med mitt, tycker det klockar underbart när man lärt sig hur det beter sig och kylningen på nordbryggan har ingen betydelse så länge du inte klockat(och knappt då heller, kör i 200 FSB med ca 44 grader idle).
Men kolla så att din kylfläns sitter ordentligt och prova smeta på lite arctic under nordbryggans fläns och se..vad har du för PSU?
8RDA+ heter det förresten.

Visa signatur

duron 1GHz, 256mb ram, GF2 MX 200 *175/143@230/200!*, 40 gig hd // 8RDA+, Barton 2500+, 0,5GB Twinmos PC3200, 120GB, Samtron 96P..nåt hyffsat graffe soon :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harten
canton: Jag har exakt samma problem som dig och jag kör med 8rda+ rev 2.1 samt 2500+ barton.

Det låter inte alls bra=( Har din plötsliga omstarter mm? Eller är det bara i Prime95 den är instabil? Vad har du för nätagg?

Python: Jag har ändrat nu till 8RDA+

Permalänk
Medlem

Jag har inte plöttsliga omstarter direkt men den vill inte vara stabil i prime.

Ang. nätaggregetet så har jag ett sprillans nytt antec truepower 380w, men inte fungerar det bättre för det.

Jag upptäckte dock en annan sak med mitt nätaggregat idag, och det var att +12V ligger på 1,67-11.73V
Kan det vara så att jag fått ett dåligt nätaggregat eller?

Visa signatur

OOO
OOO
OOO

Permalänk
Medlem

Hmm, jag tror jag har hittat felet nu. Det är ett av ramminnena som spökar. När jag tar ut det ena minnet är Pirme95 stabilt, men sätter jag i det andra och tar ut det första får jag fel direkt. Det känns inte roligt för jag har ju nyss köpt grejorna och jag har varit försiktig med dom. Men det är väll bara att maila till DB och reklamera..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av canton
Hmm, jag tror jag har hittat felet nu. Det är ett av ramminnena som spökar. När jag tar ut det ena minnet är Pirme95 stabilt, men sätter jag i det andra och tar ut det första får jag fel direkt. Det känns inte roligt för jag har ju nyss köpt grejorna och jag har varit försiktig med dom. Men det är väll bara att maila till DB och reklamera..

Jag såg i en tråd på NH där var det en kille med typ smma problem som oss, han fick rådet att ta ut ett av minnena och då fungerade det, var det du eller?

Vilken vcore kör du på förresten?

Visa signatur

OOO
OOO
OOO

Permalänk
Medlem

Sant. Epox kylningen på nb suger bäverpung. Bytte min till Zalman fet-blå kylaren. Funkat alldeles utmärkt sedan dess med lite artic 3. Reklamera den för så ska den ändå inte vara.

Kolla in www.motherbordfaqs.com för mer info.

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag såg i en tråd på NH där var det en kille med typ smma problem som oss, han fick rådet att ta ut ett av minnena och då fungerade det, var det du eller?

Vilken vcore kör du på förresten?

Jo, det var jag.
Och det är minnet det är fel på. Jag har kört memtest nu och det blev massa fel där.
När bara kör det trasiga minnet funkar inte prime95 alls men när jag använder bara det hela minnet funkar det hur bra som hellst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RooDoo
Sant. Epox kylningen på nb suger bäverpung. Bytte min till Zalman fet-blå kylaren. Funkat alldeles utmärkt sedan dess med lite artic 3. Reklamera den för så ska den ändå inte vara.

Kolla in www.motherbordfaqs.com för mer info.

www.8rdafaq.com ska det väl endå vara?

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

jag har aldrig provat Prime oklockat, men kör jag den i 3200+ så hänger den sig i prime95 nästan på en gång, ett par minuter, men annars så "verkar" den stabil..
startar aldrig om, kan spela hur bra som helst o.sv..

så jag har inga problem med det, men det låter väl ändå konstigt, ska testa mer när jag orkat stoppa i vattenkylningen.,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille

www.8rdafaq.com ska det väl endå vara?

Olika adresser.. samma sida. Kärt barn har många namn

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Medlem

hmm... jag har samma problem fast med en 3000+ stabil hela tiden, förutom i prime... har ett jävligt dåligt q-tec 350w agg, men när den stod vid balkongdörren, klarade den prime i minst en timme iaf, sen orkade jag inte vänta mer kan det vara så att 8RDA+ inte klarar tre minnen?

Permalänk
Medlem

Min är stabil nu tror jag, den har gått flera timmar i prime så den bör vara rätt stabil nu.
Den går alltså i 11x200 med 1.725 i vcore (men i bioset står det 1,75 trots att jag ändrat till 1,725 i bioset)
Jag blir lite putt på att jag måste höja vcore så pass mycket för att få den stabil. De flesta verkar klara av 11x200 på orginal vcore.

Visa signatur

OOO
OOO
OOO

Permalänk
Avstängd

bajs, jag hade samma problem med min dator för inte så länge sedan..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
bajs, jag hade samma problem med min dator för inte så länge sedan..

Hade säger du, vad löste problemet?

Jag har nämligen lika dant modekort, prossesor och minnen som dig.

Visa signatur

OOO
OOO
OOO

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hade säger du, vad löste problemet?

Jag har nämligen lika dant modekort, prossesor och minnen som dig.

Önskar jag kunde svara på den frågan, jag slapp problemet efter 7!! ominstallationer av WinXP PRO.. men sen vet jag inte om problemet är helt borta

Kanske något med min nätagg att göra, efter att jag lyckas med installationen så börja min 12V vara runt 12.5V

Det är en mysterium än så länge

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Önskar jag kunde svara på den frågan, jag slapp problemet efter 7!! ominstallationer av WinXP PRO.. men sen vet jag inte om problemet är helt borta

Kanske något med min nätagg att göra, efter att jag lyckas med installationen så börja min 12V vara runt 12.5V

Det är en mysterium än så länge

I vilket program mäter du spänningen i. Jag använder mbm5 och den visar 11,72V för mig.

Visa signatur

OOO
OOO
OOO

Permalänk
Avstängd
Citat:

I vilket program mäter du spänningen i. Jag använder mbm5 och den visar 11,72V för mig.

Har DigiDoc5 inkopplat i datorn

Men sen har jag uppdaterat alla drivrutiner och BIOS efter att datorn jäklades med mig.. Försöker komma på vad jag gjorde för att det börja gå stadigt, är lite senil tyvärr

Visa signatur

ATI TALIBAN.