Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Artefakter m 9600pro

Jag får kraftiga artefakter i flera spel, tex Simpsons hit and run och max payne II, oftast efter en tids spelande. Först noterade jag det vid ganska krävande inställningar (upplösning mm) men även vid mindre krävande grafik inställningar dyker de upp efter ett tag.

Jag har ett Saphire Atlantis 9600 pro, fireblade, ett knappt halvår gammalt. datorn är en p4 2.4Ghz 512mb ram.
Jag har tidigare kört kortet lite klockat (425/330) och även vid ett tillfälle maxat det kom upp till (500/350 ungefär) innan 3dmark låste sig. Tror att jag hade Catalyst 3.9 när jag först observerade problemet (en tid efter mina experiment med överklocklning), har nu 3.10.

Jag undrar om det är normalt med artefakter i spel om man har för krävande inställningar. Om jag kan ha skadat kortet vid överklockningen. Eller vad som annars kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Överklockning+väldigt höga inställningar kan resultera i artefakter ja, om kortet blir för varmt och/eller ansträngt av det.
Du ser min överklockning i signen, har jag mycket AA och AF på i ett krävande spel kan det sluta med att VPU Recover ställer tillbaka överklockningen då det blir lite för mycket för kortet. Annars funkar allt precis som det ska.

Vad har du kortet i nu?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en ominstallation av operativsystemet för någon månad sedan, sedan dess har jag kört på standard inställningarna, tror att det är 400/300.

Provade att köra 3dmark01, det gick åt helvete, såg inte bra ut, kom mycket artefakter redan ganska tidigt i bilkörningen och även i de två följande, sedan avslutade jag.

Får följande felmeddelande när jag startar 3dmark03, vet ej om det är relaterat:

Permalänk
Medlem

Memory could not be "read"... Hmm
Verkar som något kanske är trasigt där grabben = /
Har du överklockat resten av datorn något?

Permalänk
Medlem

Ingenting.

Problemen kom dessutom ganska lång tid efter mina överklockningsäventyr. Jag kunde tex utanproblem köra 3dmark och aquamark någon dag efter att jag maxade kortet.

Sen kom det smygande och nu är det inte roligt alls längre.

Permalänk
Medlem

Fungerar kylningen av det som det ska? Fläkten på det har kanske lagt av.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max två färger. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

Eller också har mina dammråttor sökt ekonomisk asyl i hans burk nu

Visa signatur

i7 6700k@4,6/Asus z170-a/64GB 2400@2666/2xGTX670 SLI/3840x2160

Permalänk
Medlem

Det verkar som att fläkten har lagt av (tack Hightech), det är rimligt med tanke på att felen ofta accelerarat vid intensiv eller långvarig användning (jag kan spela en stund sen blir det illa, jag löste det genom att starta om datorn, oftast kunde jag då spela en stund till innan det slutade fungera)
Jag provade att köra 3dmark m öppen låda och innan jag började var fläkt höljet ljummet efter 2.5 deltest, brände jag mig på det, jag har dålig insyn där fläkten sitter och jag har inte lyckats höra den tidigare heller, men jag känner inga luftströmmar alls när jag sticker in fingrarna under den, dessutom går det knappt att röra fläkten alls manuellt när jag plockat ut kortet, vet inte om det är normalt.

Men angående problem att läsa minne, är det troligt att en tids användning utan fläkt resulterat i permanenta skador på kortet?

Permalänk

ta en liten spegel vänd den fyrtiofem grader så kan du se fläkten lätt

Permalänk
Medlem

Det där går på garantin, kan jag lova. Fläkten ska inte stanna. Du kan ju alltid prova att sätta en till alldeles brevid och prova att köra et tag. För att se om det är värmeproblem, elle rom det är permanent.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."