Permalänk
Medlem

Felsökningshjälp behövs :(

Snälla, orka läsa allt! Jag skulle vara mycket tacksam för hjälp!

Köpte i september lite grejer från en svensk nätbutik som säljer datorer och datordelar (nämner inga namn).

Det jag köpte var:

CG-6012-L Miditower 350W ATX (billig, men fick duga)
Abit NF7-S 2.0
AMD Athlon XP2800+ Barton 2083 MHz
Spire WhisperRock IV
TwinMOS Original 512 MB (2 stycken)
Western Digital Caviar 200 Gb
Samsung CD-RW 52x24x52
Hightech Excalibur ATI Radeon 9600Pro
Och en IDE roundcable

Problemen kom med en gång. Datorn stängdes ner och moderkortet (PC speakern) började tjuta med ett ambulansliknande ljud. Kunde inte starta upp förrän jag stängt ner strömmen helt och hållet och sedan satt igång igen. Innan jag startade upp igen kopplade jag ur onödiga enheter och såg till att allt satt som det skulle.

Partionerade nya hårddisken och installerade Windows på den. Fungerade bra. Skulle testa min nya dator med något krävande spel. Dröjde inte länge innan datorn stängde ner sig med samma ambulansljud som tidigare.

Testade några gånger till och det verkade vara när processorn jobbade som mest som den stängde ner sig. Letade runt i manualen efter vad felmeddelandet kunde betyda. Stod ingenting. Letade runt på nätet och lyckades gräva fram att det var överhettningsskydd som stängde ner datorn och larmade, som jag hade gissat. Temperaturen kom dock inte över 45 grader (enligt BIOS) och jag hade inte överklockat något alls.

Ställde ner hastigheten på processorn och märkte att 1,66 GHz var den högsta hastighet jag kunde köra. Givetvis var jag inte nöjd med det.

Efter lite turer fram och tillbaks med nätbutiken (de sa bland annat åt mig att stänga ner alla överhettningsskydd på moderkortet) jag köpt delarna av bad de mig returnera moderkortet för att få det felsökt. Samma kväll som jag tänkte skicka iväg mekade jag ihop allt igen, bara för att testa en sista gång. Körde processorn i fullhastighet. Då fungerade allt. Skumt, men jag var nöjd. Temperaturen höll då 53 grader (enligt BIOS).

Tänkte inte så mycket mer på saken men var beredd på att felet skulle komma tillbaks. Det gjorde det inte. Istället en dag (några veckor senare) när jag kom hem från skolan hade datorn hängt sig. Gnällde lite på Windows samtidigt som jag startade om.

Men inget hände vid omstarten. Alla enheter drog visserligen igång, men på skärmen var allt svart. Hårddisken jobbade inte heller som den brukar göra vid uppstart, men ström fick den. Kopplade ur allt (utom grafikkort) och testade igen. Samma fel fortfarande. Testade med olika grafikkort och en minneskrets i taget, men inget hjälpte.

Kontaktade nätbutiken igen och berättade om felet. De svarade att de haft väldigt mycket fel på just NF7-S 2.0-korten, så de bytte ut alla sådana returer utan att felsöka. Det var bra för mig, eftersom jag inte visste exakt vilken del det var fel på och inte ville betala straffavgiften för att jag returnerat en vara som fungerade.

Skickade tillbaks moderkortet och bad om att få byta till ett ASUS A7N8X Deluxe istället. Fem veckor senare fick jag det nya moderkortet. Fick också det jag bett om och de bjöd på mellanskillnaden.

Men när jag mekat ihop allt var det fortfarande samma fel. Testade åter igen med annat grafikkort och ett minne åt gången. Inget fungerade. Kontaktade nätbutiken igen och valde att returnera processorn. Den här gången skulle de hantera ärendet lite snabbare, bara för att vara snälla.

Dagen efter jag skickade in processorn fick jag låna en annan processor av en vän till mig. En Duron 600 MHz. Ingen superprocessor direkt, men datorn skulle åtminstone gå att använda.

Mekade in den och startade upp. Allt fungerade. Kändes skönt, eftersom det då självklart var processorn jag returnerat som inte fungerade.

Nu har det gått en vecka och mitt returärendet har blivit påskyndat precis som de sa, men nu har jag fått svar via e-post att de testat processorn och att den fungerar helt felfritt. De går med på återköp om jag önskar det.

Jag vet inte vad jag ska tro. Förlorar visserligen bara 100 kr på återköp, men det känns som om de försöker lura mig.

Allt talar mot att det är processorn det är fel på. Finns inget annat att välja på känns det som.

Moderkortet?
Har ett nytt nu av annat märke men det är samma fel ändå. Fungerar när jag kör en annan processor.

Grafikkortet?
Har testat andra grafikkort men det är samma fel ändå. Fungerar när jag kör en annan processor.

Minnen?
Har testat att köra ett minne i taget, då ska det alltså vara samma fel på båda. Allt fungerade i några veckor, sedan dog bara allt. Då ska det alltså ha blivit samma fel på båda minneskretsarna vid samma tidpunkt. Osannlikt.

Chassi/strömaggregat?
Kan det varkligen orsaka ett sådant problem? Varför skulle det i så fall fungera med en annan processor?

Processor? Ja... finns inget som talar till processorns fördel känns det som. Kan det verkligen vara något annat som orsakar det här felet?

Jag vet inte vad jag ska göra längre. Om det mot all förmodan inte skulle vara processorn det är fel på, då kommer jag ju få samma fel om jag går med på återköp och sedan köper en ny.

Permalänk
Medlem

visst det kan ju vara dit nätaggregat, eftersom duron drar mindre än barton. Fast har svårt att tro det men man vet aldrig. Bäst hade varit om du switchat del för del från en kompis dator som du vet fungerar för att exakt se felet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Det låter onekligen som för lite ström till datorn.

Dock ska 350W räcka ganska väl till ett sånt system, men Watt-talet brukar sällan vara så högt som det är utlovat bland billiga chassin där nät-agg följer med.

Om du har möjlighet att låna ett starkare nät-agg (eller ett av bättre märke) av din kompis, så testa det.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har lite svårt att tro att det är nätagget. Men visserligen är jag inte så insatt i den typen av hårdvara.

Men varför slutade det bara fungera helt plötsligt?

Först var det ju lite problem med att den trodde att den överhettades, vilket inte borde ha med nätagget att göra, eller?

Sedan fungerade den felfritt i några veckor för att en dag braka ihop totalt.

Har det alltså blivit fel på nätagget?

Det fungerade inte när jag endast hade XP2800+, grafikkort och minnen ikopplade.
Nu fungerar det när jag har en Duron 600, grafikkort, minnen, två hårddiskar, CD-brännare, DVD-spelare och diverse USB-enheteri kopplat.

Testade med en Thunderbird 900 igår och den fungerade.

Då ska alltså min Barton dra så mycket mer än Duron, två hårddiskar, CD-brännare, DVD-spelare och diverse USB-enheter tillsammans. Kan det verkligen vara så? Som sagt kan jag inte mycket om sådana saker.

Permalänk
Inaktiv

Tror knappast att nätaggregatet inte skulle räcka till, man ska typ kunna ha 3D, CPU och 5-7 hårddiskar med 300W...

Kolla istället strömkontakter, och att inte moderkortet ligger emot plåten i chassit. Annars kan du ju flasha ditt BIOS och uppdatera drivrutiner...

Permalänk
Medlem

Flasha BIOS och senaste drivrutiner har jag redan. Strömkontakterna borde sitta rätt, eftersom allt fungerar nu när det enda jag bytt ut är processorn.

Moderkortet ligger inte mot plåten, har nästan överdrivit med "mellanskydd" eller vad man kan kalla det.

Permalänk
Inaktiv

Dum fråga, men har du applicerat kylpasta, och sett till att kylflänsen/fläkten har bra kontakt ?

Permalänk
Medlem

Japp. Arctic Silver. Allt sitter väldigt bra.

Permalänk
Inaktiv

Det kan inte vara så att du kör minnena "snurrar" snabbare än vad dom är ämnade för, för när du provade Duron-CPU:n så funkade det...

Jag antar att du redan kollat att alla kablar inne i datorn och utanför sitter som de ska ?

Permalänk
Medlem

Japp. Alla kablar sitter som de ska.

När jag körde Barton-processorn var allt inställt på automatiskt och alla värden stämde :/

Permalänk
Inaktiv

Temperaturen på moderkortet och i nätaggregatet är inte för höga, alla fläktar snurrar ? Provade du att köra datorn med Barton, fast kopplat bort allt onödigt ?

/börjar få slut på ideer, får hoppas att någon annan svarar på din fråga.

Permalänk
Medlem

Japp. Testade med bara grafikkort, minnen och givetvis processor och kylning till den.

Allt snurrade på och hårddiskarna fick ström.

Permalänk
Inaktiv

Funderade på en sak: förr fanns det ju nätaggregat som inte lämpade sig för AMD respektive P4, men i dagsläget brukar de ju passa båda. Det KAN ju vara ett så pass gammalt nätaggregat. Om du läser på klistermärket/manual/papper, så brukar det vara någon form av symbol/text som beskriver detta....

Permalänk
Medlem

Det stod hos Datorbutiken att den var "AMD OK". Det behöver visserligen inte betyda något.

Ska kolla lite, kanske är som du säger. Det är ju trots allt en lågbudgetlåda med lågbudget nätagg jag köpt.

Permalänk
Inaktiv

Jo, men du kör ju AMD, så destor bättre

Permalänk
Medlem

kan inte tänka mig annat än att du får för lite ström. prova med et tlite mer högkvalitets-agg. Låter som de tär bra suport! vart köpte ud grejerna??

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Datorbutiken.com

De har varit väldigt schyssta hittills, så jag ser ingen anledning till att de ljuger för mig. Men man undrar ju lite.

Känns lite osannolikt att en XP2800+ ska behöva mer ström än en Duron 600, två hårddiskar, en DVD-spelare och en CD-brännare tillsammans.

Men löser det sig inte med ny processor finns det inte så mycket kvar att testa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palpie
Datorbutiken.com

De har varit väldigt schyssta hittills, så jag ser ingen anledning till att de ljuger för mig. Men man undrar ju lite.

Känns lite osannolikt att en XP2800+ ska behöva mer ström än en Duron 600, två hårddiskar, en DVD-spelare och en CD-brännare tillsammans.

Men löser det sig inte med ny processor finns det inte så mycket kvar att testa.

Delar inte nätagget upp strömmen så inte strömmen till moderkortet inte ska kunna påverkas av hdd, cd m.m när dom drar igång?

Permalänk
Medlem

Det vet jag inget om. Kanske är det så och att det är därför det inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palpie
Det vet jag inget om. Kanske är det så och att det är därför det inte fungerar.

När får jag tillbaks min processor?!

Visa signatur

-Att diskutera säkerhet med en Applefrälst är som att övertyga en religiös person med vetenskap, det går inte - André Rickardsson @2010

Permalänk
Medlem

Jag har ju samma problem xp2800 från datorbutiken
samma ambulans ljud.
jag kan maxa upp den till 1500mhz
sen kommer ambulansen

Visa signatur

BYNE

Permalänk
Avstängd

Vid 9 fall 10 så är ambulansljud orsakat av för hög värme eller för lågt varvtal på CPU-fläkten. Stänger du sedan av i bios nivå larmen utan att veta exakt vad du gör utan att kollat upp max.temp så riskerar du narturligtvis steka CPU.n.
När du går in i BIOS och kollar tempen så betyder det inte att temperaturen är densamma som för en kort stund sedan då du försökte lira. Jag har hjälpt polare med dessa problem förut och har även själv haft ambulanslarm. Vid mitt fall så var det CPU-fläkten som var för svag, dvs för mkt värme. Vid en polares fall så hade han använt för mycket kylpasta och en annan hade inte spänt flänsen riktigt på plats och en annan hade stoppat in den i en klädkammare med smutsiga kallingar i.

Permalänk
Medlem

Sådär. Nu har jag köpt ny processor från Webhallen i Stockholm.

Allt fungerar bra och temperaturen går inte över 53 grader vid full belastning.

Skickade mail till Datorbutiken förra veckan och berättade, men de har inte svarat