Permalänk
Medlem

Höja volten när jah klockar?

Hej jag har en amd xp 1900+ och fått den till 2000+ utan problem men när jag tar den till 2100+ så kan den hänga sig i spelen alltså när det blir tungt eller liknande.
Och vid 2200+ så går den inte igång alls datorn.

Vissa säger att det är minnena när jag höger bussen men jag undra nu om det kanske kan vara något annat?
För när jag högt bussen har jag inte gjort något annat, ska man kanske höga volten eller liknande?
Sen kanske jag ska uppdatera mitt bios eller?

Permalänk
Medlem

Testa att höja vcore! Ökar du fsb eller multipel ? Ifall du ökar fsb kan det vara minnena som inte hänger med..

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Jah duh kan höja volten, bara duh kollar att temperaturen inte blir för hög.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

Min cpu ligger aldrig högre än 60 grader iaf.... och är oftast runt 55...

Men nu hände jag inte riktigt med multipel och fsp är? Jag e somsagt inte super duktigt.
Jag höger bussen alltså istället för 133/66mzh kör jag 138/69.
Men finns det andra sätt att höga den isf hur och är det lika bra?

Permalänk
Medlem

Tur att man har A7N8X Deluxe som stänger av datorn ifall temp blir för hög... ingen rolig upplevelse att vara med om att ens CPU blir Grillad!

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

Du kan höja multipliern också... Klockfrekvensen i processorn är resultatet av FSB (processorbussen (Front Side Buss))*multipliern. Det är multipliern som är låst på vissa nyare 2500+ och nästan samtliga Intel (EE är upplåst tror jag). Ett bra sätt att klocka om dina minnen inte hänger med.

Angående vCore så ger ju det ofta högre resultat men om du höjer vCore 10% så ökar värmeeffekten med 21%, (grundläggande ellära...), så håll som sagt ett öga på temperaturen och lita inte på det som står i BIOS, skaffa en temperaturmätare att lägga bredvid kärnan istället.