Ljudkort för amatörstudio
Har iofs skrivit detta i "hur man väljer ljudkort(guide)" redan, men jag skapar en ny tråd för att få mer respons.
Jag har ett Hercules Digifire 7.1 Ljudkort 18 bitars 48KHz blabla nånting.. ibland brukar jag spela in musik: trummor, gitarr, bas, (synth) osv o mixa ihop med Cubase SX. Men som ni kanske förstår så blir ljudkvalitén inte den bästa med detta kort, så därför har jag nu tänkt införskaffa ett nytt.
Jag har kollat lite på ett M-AUDIO DELTA 1010 LT med 8analoga och 2 digitala ingångar. detta kort har 24 bitars 96kHz vilket är bättre än mitt gamla (är det detta som gör ljudkvalitén dålig på mitt gamla?)
Jag har även kollat på ett Creative Audigy 2 ZS Platinum Pro som sägs kunna spela in 6kanaler samtidigt, men vad jag ser har den bara 4ingångar?!.
Eftersom jag använder min dator till musiklysnande, filmtittande, spelande så vore det ju bra med detta kort som har allt vad eax, thx och dvdaudio heter?!...
Detta kort har liksom delta 1010LT, 24/96kHz och stöd för ASIO 2.0 osv.
Så vad tror ni vore bäst för mig ?
Jag tror inte att jag behöver alla åtta kanalerna på M-audio kortet.
3 kanaler skulle räcka för mig att mica trummorna med t.ex.
(jag spelar in ett instrument i taget, eftersom jag spelar allt själv )
Som det ser ut i dag när jag spelar in:
Gitarrförstärkare/trummor>micad med sångmick>3kanalersmixerbord>Herculesdigifire>Cubase
Har ni några tips på vad man ska ha för mikrofoner ? gärna nått man kan använda både till att spela in gitarr och trummor med.
Tack för all hjälp (många dumma frågor kanske, men jag e n00b på det här)
/Fredrik