Program som man inte klarar sig utan (liknande tråden i MS forumet)

Permalänk
Hedersmedlem

Program som man inte klarar sig utan (liknande tråden i MS forumet)

Jag kollade i MS forumet på tråden(trådarna) om program som man inte kan klara sig utan eller sådana som användare installerar direkt efter installation... Jag hittade ingen för Linux så jag skapar en i stället.

Mina program (kör slackware)

* swaret
* aterm
* no border patch för aterm
* k3b

kommer inte på fler just nu men det kommer flera.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

freebsd. används som server, men om speldatorn pajjar så flippar jag över KVM switchen till servern, startar X och surfar där ist.

ATERM
apache (daemon, kanske räknas som program)
proftpd (som ovan)
Opera
LICQ
irssi
DC-GUI
XMMS (ja,jag har ett ljudkort från -97-98 i servern )
XJUMP (måste ju spela spel)

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem

aterm
pekwm
xmms
firebird
mplayer
irssi(klarar jag mig iofs utan på ett sätt, då jag kör det screenat på min gw.. men har jag inte tillgång till det så måste det ju installeras. )
Sen installeras även proftpd, samba, gkrellm2, sim-icq, dcgui-qt.. men det är inte "nödvändigt".

Ska jag dra med servergrejerna oxo så är det ju apache, php och mysql samt tcl+eggdrop på webservern/botboxen och irssi (som sagt, screenat för att kunna irca på de andra datorerna), stephanie och bind/named.

Ah, och links/lynx på alla datorerna. I nödfall.

Visst fan: screen. Har nämnt det flera gånger men det klart det är installerat på alla datorer ändå.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Det enda jag egentligen inte klarar mig utan (utan substitutprogram) är nog Vim, Bash, grep, sed, cat, echo... hela GNU binutils och fileutils tror jag.

Bortsett från det är Mozilla Firebird, centericq och sim-icq, irssi och xchat, mutt, xmms, mpg(321|123), ogg123, dcgui-qt, Rox, idesk, aterm, Apache, proftpd och OpenSSH program jag helst inte vill vara utan.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

är det bara jag som kör Eterm istället för aterm?
fluxbox
Eterm
xmms
opera
screen!
bash
vi/vim (helst vim men vi duger så det blir oftast kvar:)

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Bara jag som kör xterm?

Men lista är iaf:

Firebird
Rox
MPlayer

Permalänk
Medlem

screen
irssi
firebird
mplayer
Launchbar
iSync

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

Opera
gnome-terminal
mplayer (video och ljud - ingen xmms)
bash
evolution

Permalänk
Medlem

PekWM, Bash, Aterm, Midnight Commander, Opera, Vim, Mplayer, XMMS, CenterICQ, Irssi, LaTeX

Permalänk
Medlem

->ATerm
->Irssi
->Screen
->Mozilla FireBird
->Beep-media-player
->Emacs
->Mplayer/Xine

Icq använder jag inte så mycket..

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

irssi
xmms
aterm
X i allmänhet(man KLARAR sig dock utan, men helst inte)
quake3
ftpklient(både ftp och gFtp)
vim
nano
mplayer

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Främst GDB, Vim och GCC. Därefter BASH, GNU Coreutils och Procutils.
Även Screen och Irssi använder jag emellanåt.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Hedersmedlem

Rachie: installerar du inte GCC själv? man brukar ju få med den med disten...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Är rätt så ny på Linux och undrar vad aterm, eterm och screen är för olika saker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Explict
Är rätt så ny på Linux och undrar vad aterm, eterm och screen är för olika saker?

Eterm & Aterm är terminalprogram för X, alltså program där man kan sköta datorn i textläge/console, precis som xterm, gnome-terminal och liknande program. Screen är det programmet som gör att du får flera virtuella terminaler/konsoller på en dator. Alltså att du kan hoppa mellan flera olika "skärmar" genom att trycka [alt]+[Fx]

Permalänk
Medlem
Citat:

Screen is a full-screen window manager that multiplexes a physical terminal between several processes, typically interactive shells. Each virtual terminal provides the functions of the DEC VT100 terminal and, in addition, several control functions from the ANSI X3.64 (ISO 6429) and ISO 2022 standards (e.g., insert/delete line and support for multiple character sets). There is a scrollback history buffer for each virtual terminal and a copy-and-paste mechanism that allows the user to move text regions between windows. When screen is called, it creates a single window with a shell in it (or the specified command) and then gets out of your way so that you can use the program as you normally would. Then, at any time, you can create new (full-screen) windows with other programs in them (including more shells), kill the current window, view a list of the active windows, turn output logging on and off, copy text between windows, view the scrollback history, switch between windows, etc. All windows run their programs completely independent of each other. Programs continue to run when their window is currently not visible and even when the whole screen session is detached from the users terminal.

Alltså - du skriver screen <program>, programmet startas men ligger i en screen. Säg t.ex. att du startar en kompilering i X, i screen, och sen måste döda X för att det kanske hänger sig. Du dödar X, startar det igen, men kompileringen är fortfarande igång. Den ligger detachad i bakgrunden. screen -r så får du fram den igen. Fruktansvärt användbart.
http://www.gnu.org/software/screen/

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

pekwm
irssi
screen
xmms
aterm
apache
mysql
php
proftpd

Permalänk

m0rm0r:
Klart man kör Eterm!

För att göra tråden lite intressantare även när den har blivit flera sidor lång, så föreslår jag att man försöker hålla sig till program som inte redan är nämnda....
I bästa fall kan tråden då bli en värdefull resurs för att upptäcka ny och spännande programvara.

Här är mina måsten:
de egna scripten, förstås
yafc (ftp-klient)
sylpheed-claws

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk

Sim, trevlig icq/msn/aim/jabber-klient, http://sim-icq.sf.net

Permalänk
Medlem

pico (nano), irssi och screen.. och viktigaste av dom är nog pico.

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Alltså - du skriver screen <program>, programmet startas men ligger i en screen. Säg t.ex. att du startar en kompilering i X, i screen, och sen måste döda X för att det kanske hänger sig. Du dödar X, startar det igen, men kompileringen är fortfarande igång. Den ligger detachad i bakgrunden. screen -r så får du fram den igen. Fruktansvärt användbart.
http://www.gnu.org/software/screen/

Det som gör det ännu mer användbart, och som få vet om är att det ryms flera sessioner under samma process. Skapa en ny session med C-a c (eller C-a C-c) och växla mellan dem med C-a [0-9], för att få en lista kör man C-a " och för att namnge en session kör man C-a A. Det står mycket matnyttigt i manualsidan.

Eftersom ingen nämnt Emacs (det Vimlar av annat folk här verkar det som), så gör väl jag det. Till ICQ föreslår jag Licq, en stabil och snabb klient.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem

nedit har ingen nämnt. Mycket bra editor för X.

Dessutom förstår jag inte er som använder aterm, speciellt inte med transparens.
Beroende på bakgrundsbild blir ju texten halvt omöjligt att läsa då.
xterm ska det vara.

Permalänk
Medlem

joe (nano är för krånglig tycker jag. )
tf
wget

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

cplay
evilwm

Visa signatur

--

Permalänk

OpenBox
Mozilla-Firebird
Anjuta
gkrellm
AbiWord
xmms

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 12"Viking
Dessutom förstår jag inte er som använder aterm, speciellt inte med transparens.
Beroende på bakgrundsbild blir ju texten halvt omöjligt att läsa då.
xterm ska det vara.

Nä men det är snyggt och man kan ju alltid välja en bakgrundsbild som man ser texten på.

Permalänk
Medlem

pekwm
xterm
emacs
opera
latex
gimp
cowsay

Permalänk
Medlem

nano
centtercq
X
mplayer
xfce4
netris
XMMS

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem

aterm
nano
dropline-gnome
firebird
xmms
mplayer

tuxracer

Permalänk
Medlem

Förutom en massa tjoller som nämnts tidigare så:
galeon
sylpheed-claws
spamassassin
frozen-bubble
quakeworld samt quake3

Visa signatur

Scud: The other day, in the park, I was wondering why frisbees look bigger and bigger as they get closer to you
Scud: And then it hit me