Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olle22
[B]Jag tror en majoritet av Sveriges stationer inte har fiber om jag skall vara ärlig.

Betänk att bara cirka 1000 av 6000 stationer i Sverige har ADSL, övriga är i princip stationer i riktiga byhålor där varken fiber eller annat trevligt finns klart...

ADSL ja? men adsl betyder inte att stationens telefoni del inte är digital... hört talas om AXE stationer? dessa är helt digitala och idag finns det inte många stationer (precis som jag skrev innan) som inte är digitala.

fiber eller ATM finns i ALLA stationer idag... bara för att en station har fiber behöver det inte betyda att den har adsl utrustning, då all komunikation går via just fiber...

tillbaka till min fråga: NÅN som vet om det går o ringa "gratis" till modempoler? det borde det ju göra.. dom kan ju inte sitta o "blocka" alla nummer som det sitter en modempol på... hur skulle det gå till att kontrollera?

Permalänk
Medlem

Från villkor:

Villkor
Telia Fritid gäller endast för privatabonnemang och omfattar inte betal-, mediasamtal, samtal till nummer_upplysning, trafik till modempooler eller andra tjänster. Denna typ av trafik faktureras enligt ordinarie pris och detsamma gäller för andra typer av användande som innebär ständiga uppkopplingar.

Beteende som frångår avtalet och som inte är att betrakta som privat bruk kommer att kunna innebära uppsägning av tjänsten och fakturering enligt ordinarie prislista. Telia Fritid kan inte kombineras med andra rabatter.

Dvs gäller 30kr tjänsten inte för modemuppkopplingar.

Permalänk
Medlem

/ME HATAR TELIA ÖVER ALLT ANNAT

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=

Byt då?
Du behöver inte gynna telia om du inte vill, i värsta fall får du flytta

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Telia erbjuder en tjänst, det är upp till dig om du vill köpa den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Telia erbjuder en tjänst, det är upp till dig om du vill köpa den.

Glasklart!

Permalänk

Underbart med BBB IP-telefoni.
Jag har inte fått en räkning från telia på 6månader. Och så skall det förbli så länge jag bestämmer i min lgh.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk

eftersom vi har det surt redan som det är att bara sitta på 56k (ja jag har det), så gör dom de ännun surare med höga avgifter...

får "kanske" enligt telia ADSL i mitten av detta år eftersom det är min station (bor i stan) som endast inte är utbyggd.

Visa signatur

Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 CPU: Intel Core i7 920 Quad Processor Mem: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX Windforce3 SLI Lagring: OCZ Vertex2 60gb&120gb (1TB Storage WD) @ Corsair 800D

Permalänk
Medlem
Citat:

tillbaka till min fråga: NÅN som vet om det går o ringa "gratis" till modempoler? det borde det ju göra.. dom kan ju inte sitta o "blocka" alla nummer som det sitter en modempol på... hur skulle det gå till att kontrollera?

Jag har svårt att tänka mig att Telia skulle kunna (orka?) kontrollera alla telefonnummer till de olika leverantörernas modempooler. Den enda möjligheten jag kan tänka mig är isf. om dom har koll på vilka nummer som är kopplade till digtala anslutningar (som modempooler/RAS-servrar har för att kunna komma upp i 56kbps), BRI/E1 etc. men jag tycker det låter osannolikt. Det är nog enklare att bara "begränsa" tjänsten med hur avtalet är utformat, dvs. det är "ajja-bajja" om man använder tjänsten för att ringa upp med modem.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
Näe men FAST PRIS är väl inte gratis elle??
Så man menar att det är hårdare belastning om en modemare är uppkopplad än en med adsl??

antar att du själv drömde fram den frågan ur något du trodde se i min text. jag repeterar så att det står klart..inget i livet är gratis och vem är du att tala om för telia vad som kostar och inte kostar ? Vad vet du om deras utgifter tror du att det är gratis att hålla med modempooler , personal osv ? Alla delar och tjänster i ett företag måste bära sina kostnader annars är det bara ett svart hål att kasta pengar i. ett tips kan ju vara att du läser lite företags ekonomi innan du låter munnen glappa...

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olle22
[B]Jag tror en majoritet av Sveriges stationer inte har fiber om jag skall vara ärlig.

Betänk att bara cirka 1000 av 6000 stationer i Sverige har ADSL, övriga är i princip stationer i riktiga byhålor där varken fiber eller annat trevligt finns klart...

Behöver inte vara byhåla, möjligen så att det inte är lönt att bygga ut ADSL där om inte det finansieras av staten eller EU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Byt då?
Du behöver inte gynna telia om du inte vill, i värsta fall får du flytta

jag använder SJÄLVKLART INTE telia idag... det skulle ju vara det dummast man kunde göra efter som jag (enligt dom) bor 6310 meter från telestationen och då måste köra med 56k...

idag har jag spray 70H abbonemang, men det räcker ju knappast... därför hoppades jag för en gångs skull på att telia skulle göra något BRA... men inte... detta gäller inte till modempoler...

nu är frågan... HUR kollar dom om det är en modempol man ringer till eller inte?

Permalänk
Medlem

Hoppsan! Tror inte Telia har problem att veta vart ett telefonnummer hör????

Permalänk
Medlem

Det jag mest undrar över är att i Staterna så har Flatrate existerat sedan urminnes tider. Däremot så är det inte många som har någon form utav Adsl anslutning om man jämför med Sverige. Så digitalt hot och digitalt dit. Det handlar garanterat om att tjäna pengar. Det fanns mig veterligen ett "flatrate" abbonemang som ett företag tillhandahöll. Var 12 h surf varje dag och en fast räkning på 800 pix. Men det försvann efter ett tag, var garanterat för dyrt. NÅja, kompisen kunde iallafall spela Anarchy online...

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

Citat:

Ursprungligen inskrivet av null
antar att du själv drömde fram den frågan ur något du trodde se i min text. jag repeterar så att det står klart..inget i livet är gratis och vem är du att tala om för telia vad som kostar och inte kostar ? Vad vet du om deras utgifter tror du att det är gratis att hålla med modempooler , personal osv ? Alla delar och tjänster i ett företag måste bära sina kostnader annars är det bara ett svart hål att kasta pengar i. ett tips kan ju vara att du läser lite företags ekonomi innan du låter munnen glappa...

skit påre då..
Du skrev inget är gratis här i livet
jag trodde du syfta på att jag villa ha gratis surftid eller så
förstår fortfarande inte varför jag inte får fast avgift

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Jag tror att alla som vill kan få ADSL. Det är bara att köpa sig lite utrustning (en DSLAM) och begära att få montera den i sin telestation, alltså bli sin egen operatör, och koppla upp sig själv.

Blir dock antagligen billigare att dra in en egen fiber till sitt hem.... Man snackar nog lättast med det lokala engergibolaget (dom har oftast hand om ev. stadsnät) så kan dom dra in en svartfiber åt en. Sedan köper man t.ex. denna "bredbandsbox", och fixar transit från nån ISP som finns i stadsnätet, och så är det bara att tuta och köra!

Permalänk
Medlem

vad tror du 3.5 km fiber kostar? gräva ner eller hänga upp den? lol..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whazza
telia mjölkar oss modemare, skulle dom sätta fast pris på modem så hade ni adsl-kunder fått betala dubbelt så mycket för era tjänster, bara för att telia ska gå plus.

Japp, det är Bill Gates som äger Telia, va? Du behöver inte vara så jävla avundsjuk. Telia är ett företag som erbjuder tjänster där det är lönsamt. De är inte några änglar som åker omkring och bygger fiber in i alla svenskars hus.

Men du, förresten, hoppas du surfar på ordentligt så att de inte höjjer ADSL-priset ännu mer!

Citat:

skit påre då..

Det har du nyss fått förklarat för dig. Du blockerar en linje med modem, inte med ADSL. Där är skillnaden. Jag tror att Telia är så pass smarta att om det gör det gratis att ringa till modempo(o)ler på kvällar och helger så gör halva jävla Sverige det just då. Jag vill inte ha samma framkommlighet som på en nyårsafton i mobilnäten.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Japp, det är Bill Gates som äger Telia, va? Du behöver inte vara så jävla avundsjuk. Telia är ett företag som erbjuder tjänster där det är lönsamt. De är inte några änglar som åker omkring och bygger fiber in i alla svenskars hus.

Men du, förresten, hoppas du surfar på ordentligt så att de inte höjjer ADSL-priset ännu mer!

Det har du nyss fått förklarat för dig. Du blockerar en linje med modem, inte med ADSL. Där är skillnaden. Jag tror att Telia är så pass smarta att om det gör det gratis att ringa till modempo(o)ler på kvällar och helger så gör halva jävla Sverige det just då. Jag vill inte ha samma framkommlighet som på en nyårsafton i mobilnäten.

Men vafaan
Med isdn får man ju inte flat rate fö det elle??
då blockar man ju nätet lika mycket som adsl elle??

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Förstår inte varför modemare skall betala minutavgist

Citat:

skit påre då..

Inte mitt fel att du är ignorant.....

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Avstängd
Citat:

Men vafaan
Med isdn får man ju inte flat rate fö det elle??
då blockar man ju nätet lika mycket som adsl elle??

Du får börja koncentrera dig när du skriver, för det är jävligt svårt att förstå vad du menar. ISDN blockerar också telefonlinor och du får inte flatrate. Det är ju ingen skillnad mot modem, förstår inte riktigt hur du har tänkt.

Visa signatur

H.T.I.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du får börja koncentrera dig när du skriver, för det är jävligt svårt att förstå vad du menar. ISDN blockerar också telefonlinor och du får inte flatrate. Det är ju ingen skillnad mot modem, förstår inte riktigt hur du har tänkt.

Möjligen att han blandat ihop det hela med dubbla telefonlinjer där ena är enbart för ISDN och andra för telefon.

Permalänk

Telia är inte vilket bolag som helst eftersom de har mer eller mindre monopol på telenätet, och har genom bla sitt dotterbolag Skannova tagit ut betydligt högre avgifter än befogat för både telefon- och internettjänster. Dessutom har konkurrenterna inte haft samma villkor när Telia i vissa fall tagit ut en högre avgift från dem än vad de tagit av sina egna kunder.

Jag tycker Telia har betett sig sämre än många andra liknande bolag. Ojuste helt enkelt.

Till ämnet:
Iom Telias "flatrate" på telefonsamtal kvällar o helger (30 kr/mån) borde också modemare kunna få ta del av det, tycker jag iaf.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem

enligt villkoren som nu finns på telias sida gäller det INTE modempoler... men hur ska dom kolla det?

Permalänk
Antielefant

=JoNaZ= :

Lite svårt att förklara kanske, men vi får se...

1. Antingen har din internetleverantör ett eget nummer och fakurerar själva internetuppkopplingen (ex. Tele2)

eller så 2. har de köpt ett telefonnummer av Telia med en i jämförelse extremt stor växel (måste ha ett antal tusen ingående linjer)

Stor risk att Telia inte vet vilka dessa är?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
=JoNaZ= :

Lite svårt att förklara kanske, men vi får se...

1. Antingen har din internetleverantör ett eget nummer och fakurerar själva internetuppkopplingen (ex. Tele2)

eller så 2. har de köpt ett telefonnummer av Telia med en i jämförelse extremt stor växel (måste ha ett antal tusen ingående linjer)

Stor risk att Telia inte vet vilka dessa är?

Eller så sätter en privatperson med upp en simpel modempol som är kopplad till en bredbandsanslutning. Det fungerar bara för en användare, dock blir det ingen minuttaxa.

Permalänk
Medlem
Citat:

avundsjuk? visst. men bara för att mina föräldrar har valit att bo på "landet" så ska jag inte straffas för det, Telia har byggt ut telestationer i ombygden med BETYDLIGT mindre invånare än vad vi har där jag bor, och varför har dom gjort det frågar jag?

och du säjer att Bill Gates skulle äga Telia, vad fan e det för skit ?

säjer bara det, kom och lev med modem i en månad så ska du få se hur det är.

och det må inte vara lönsamt för Telia att bytta ut till alla "småbyar", men med deras priser på tjänster så borde dom kunna ha råd.

Permalänk
Medlem

För några år sedan körde jag modem över Glocalnets tjänst (ring gratis till andra Glocalnetkunder). Det funkade bra, ända tills de började undra varför det var extremt högt användande på den... Jag hade dock tjänat in ett antal tusenlappar i teleräkning innan det.

Sen nej, de flesta telestationer har inte fiber. De har i regel E1 över vanlig koppar. De är dessutom i regel ganska överbokade. Typ max 64 samtidiga samtal på 1000 linor eller så.

Permalänk
Medlem

Fanns väl en gammal tjänst förut som hette anatel eller något hos telia, var en analog punkt till punkt tjänst, var rätt dyr men ändå bättre än minutockerpriserna.
Gäller då att bo högst några km ifrån någon kompis som har fet lina man kan snylta av.

Visa signatur

Hey babe, I've got a black belt in Kama Sutra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whazza
avundsjuk? (1) visst. men bara för att mina föräldrar har valit att bo på "landet" så ska jag inte straffas för det (2.), Telia har byggt ut telestationer i ombygden med BETYDLIGT mindre invånare än vad vi har där jag bor, och varför har dom gjort det frågar jag (3)?

och du säjer att Bill Gates skulle äga Telia, vad fan e det för skit ? (4)

säjer bara det, kom och lev med modem i en månad så ska du få se hur det är. (5)

och det må inte vara lönsamt för Telia att bytta ut till alla "småbyar", men med deras priser på tjänster så borde dom kunna ha råd. (6)

1. Okej, inte avundsjuk, men du behöver ju inte påstå att det är ni modemare som håller priset "nere" på Telias ADSL-tjänst.

2. Nu har något gått snett här! Det är ingen mänsklig rättighet att ha ADSL-uppkoppling, och det spelar ingen roll var man bor.

3. För att det finns intresse och det går att tjäna pengar på det. De kommer inte söka upp de som bor i små orter, utan dessa får helt enkelt anmäla sitt intresse. Då snackar vi inte om en potentiell kund, utan flera hushåll. Det finns massor av företag som ordnar bredbandsuppkopplingar, oavsett plats, sålänge intresse finns.

4. Jag sa aldrig att han äger Telia, jag frågade. Många påstår ju att han är jävulen och enligt din beskrivning var fick i allafall jag uppfattningen att Telia är jävulens företag. Då borde ju de ha något med varann att göra, inte sant?

5. Jag har använt Internet sedan 1994. Sommaren 2001 fick jag ADSL. Jag vet hur det är, och jag ska inte klaga. Det gäller att anpassa sig!

6. Varför göra vinsten mindre än nödvändigt? Varför expandera för att förlora pengar? Det är ett företag, inte någon biståndsorganisation.

Ha en trevlig kväll. På återseende.

// Potatisen

Visa signatur

H.T.I.D.