Permalänk
Medlem

21" crt Köpråd

Hello.

Har tänkt sälja min gamla dator + denna skärmen jag har nu till min nya dator (en 19" AOC), så jag är i behov av en ny skärm, har kollat in denna http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM1100DF nu till min fråga, är det någon som har en sådan där skärm och har lust att berätta om dom e nöjd med den, eller kanske har nå annat tips på en bra 21" skärm..

Visa signatur

d[ô_Ô]p

Permalänk

Re: 21" crt Köpråd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wax
Hello.

Har tänkt sälja min gamla dator + denna skärmen jag har nu till min nya dator (en 19" AOC), så jag är i behov av en ny skärm, har kollat in denna http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM1100DF nu till min fråga, är det någon som har en sådan där skärm och har lust att berätta om dom e nöjd med den, eller kanske har nå annat tips på en bra 21" skärm..

Jag var i ungefär samma sits för några dagar sen.
För mig stod valet mellan en hyfsat bra 19" så som Samsung 959NF, Philips 109P40, Vision Master Pro 454 (HM903DT) eller en större skärm, med eventuellt något lägre kvalitet.
De 21"/22" (20" synlig yta iaf) jag har kollat på är främst Samsung 1100DF, Samsung 1200NF och Philips 202P40 (eller 202P4 som den heter på en del ställen).

Ett tag var jag inne på 1100DF, men övergav det ganska snabbt. Jag resonerade så att ska man upp på en 21" och få användning av att man har köpt en så pass stor skärm så är det onödigt att inte lägga några spänn till och få en bättre skärm.

Så mitt tips är att om du har 4000 spänn att lägga på en skärm, köp en rejäl 19" med bra bildrör och inte en 21" med ett DynaFlat bildrör. Största risken jag ser med en så pass stor skärm med ett mindre bra bildrör är att färgerna blir mindre bra återgivna och att chansen för att den är suddig ute i kanterna är högre. Ska du köpa en skärm som är större än 19" är mitt tips att du lägger några spänn till.

Själv köpte jag en Philips 202P40 22", räknar med att få den levererad nästa vecka

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satariel
He he bra för dig Aleph, jag kan säga att Philipsen är allt annat än dålig kvalité i alla fall, det är ju faktiskt Philips bästa skärm.

Japp helt klart, 1200NF och 202P40 ligger helt klart en klass högre än 1100DF

Permalänk
Medlem

Köp en större Trinitron eller Diamondtron.
Betydligt bättre bild.

Vill man köpa en stor skärm skall man köpa en 21" eller 22".
Att köpa en 19" nu är att nöja sig med en "standardsärm"... 17" är på väg ut och 19 börjar bli standard.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tack så mycke för svaren tror jag följer aleph_one's råd o slår till på en philips, den verkar mycket bra om du aleph har fått din skärm levererad så leta upp mig på qnet om du hänger där, /msg A`Wax o skriv att det e du

Visa signatur

d[ô_Ô]p