Permalänk
Medlem

16:9 med Tv-out

Hej.

Jag har en 28" Widescreen TV och när jag provade en stationär DVD för ett tag sedan så märkte jag att bilden täckte hela skärmen som det icke gör när jag spelar DVD från dator med TV-out som jag gör i vanliga fall. Jag har ett GF FX5900 spelar filmer i WinDVD. Går det inte få bild över hela TV:en med TV-out eller har jag missat nått ?

Permalänk
Medlem

Jorå, det ska nog gå...

Men det handlar nog mer om inställningarna på TVn än i din dator...
Kolla i manualen till TVn om Du kan ställa in bilden på 16:9 istället för typ Auto wide eller liknande.
Det har att göra med att DVDn sänder ut en signal till TVn som talar om att 'nu kommer en widescreenfilm' och då ställer TVn om sig automatiskt till 16:9 ... Medans datorn inte talar om vad för format det är...

Det kanske går att få PowerDVD att skicka en sån signal? Nån annan som vet det?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem

prova att skapa en upplösning i 16:9 i powerstrip (under 1024x768) och kör den när du enablar TV-ut

jag vet att iaf ATi inte har begränsningar vad det gäller ratio, vissa nvidia tv-ut chip är det värre med

men ack, HDTV är enda riktigt räddningen

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svar.

Min tv ha 4-5 olika inställningar har provat alla bilden täcker fortfarande inte hela tv:en. Är det så att det är windvd som inte klarar skicka 16:9 signaler med TV-out eller är jag helt ute å cyklar?.
Är det någon som vet ett DVD program som klarar 16:9 format?. Eller en annan lösning på problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nem0

Är det någon som vet ett DVD program som klarar 16:9 format?. Eller en annan lösning på problemet.

det är inte programmet som ska ha stöd, du måste helt enkelt skapa en sådan upplösning själv med något probgram
tex. powerstrip, det är lätt fixat

sen bara byter du till den upplösningen och kör igång tv-ut o sen drar du upp bilden i fullskärm

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Letar som f*n i powerstrip hittar inte var man "gör" en ny upplösning och ställer in i widescreen format.

Permalänk
Avstängd

768*564 eller något i den stilen är widescreen. Kommer inte ihåg sirfforna direkt men det är runt där.

Permalänk
Medlem

jag har samma problem, haft det på två radeon och ett geforce, det verkar som om output blir i 4:3, dvs filmen+ svart kant ovan och under. Min enda lösning har hittintils varit att ställa tvn på 16:9 manuellt och dras med dom små svarta kanter som blir där.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

sphr ladda hem en av dom bästa gratisspelarna BSPlayer
och (när man spelar upp semesterfilmen) högerklicka på filmen (inte spelaren) välj 'Aspect ratio', '4:3' så sväller bilden och så blir man i de flesta fall av med dom svarta kanterna...

Edit: Ni andra kan ju också pröva

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Okej tack ska testa. Det där med powerstrip värkade ju inte fungera

Permalänk

Har oxå problem med svarta kanter på min widescreenTV, fast jag får svarta kanter på höger och vänster sida av bilden även om jag bara har skrivbordet utan prg uppe på TV'n!!
Har försökt med olika inställningar, men det verkar som om datorn inte KAN göra en bredare bild!
Har iofs inte testat powerstrip. Ska göra det när jag kommer hem.
Någon som annars råkat ut för samma sak och ev har en lösning på det?

Visa signatur

/ AMD64 3000+ Whinchester, ABIT AV8, 2x256Mb Twinmos DDR PC3200, Radeon 9800Pro, Windows XP

Permalänk
Medlem

dan@work bsplayer löste inte mitt problem

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Prova TV-tool om du har grafikkort från NVidia. Där kan man justera en massa inställningar för TV-ut. Annars kanske ZoomPlayer kan vara ett alternativ för där kan man ändra aspect ratio lite hur som helst. Det du vill göra är nog att visa bilden anamorfiskt, d.v.s att bilden blir högre så att allting ser ihoptryck ut i sidled på en 4:3 skärm men normalt på en 16:9 TV. Du får ställa in din TV på 16:9 anamorfiskt visningsläge också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
...Det du vill göra är nog att visa bilden anamorfiskt, d.v.s att bilden blir högre så att allting ser ihoptryck ut i sidled på en 4:3 skärm men normalt på en 16:9 TV. Du får ställa in din TV på 16:9 anamorfiskt visningsläge också.

Precis det Jag försökte förklara! Det _ska_ ju funka...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

16:9 L / Large / zoom eller något sådant, då sträcker ut bilden på båda hållen, optimalt vore iofs om signalen var i widescreen från början, inte provat det med bs-player