Permalänk
Medlem

mounta .img

Jag har äntligen lyckats få igång starcraft på min laptop med linux.. men som ni säkert förstår så är det himla jobbigt å släpa med CD skivan hela tiden, så jag tänkte göra mig en image fil och mounta den lokalt.. då e bara frågan hur!?!

den image fil jag har för tillfället är nerladdat (jag äger ju ändå licensen på spelet så jag får ju ladda ner den) och är i .img format.
hur mountar jag den??

om inte annat så kan jag göra en ny .img fil utifrån CD:n, men det verkar bara krångla till det.

ja, nån som lyckats mounta??
hur göra?

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Ett sätt är ju att bara ha ett bibliotek som har alla filerna ur skivan i sig.

Sen är bara frågan vilket format din skiva är i... Är det en CloneCD .img så är det egentligen en .bin-fil. Skaffa en .cue till den, kör bin2iso och du har en iso-fil (alt skapa en .cue med bin2iso).
Sedan är det bara att köra `mount -o loop /path/to/file.iso /mnt/cdrom` som root.

Permalänk
Medlem

borde inte "cat /dev/cdrom > tjena.iso" fungera? isåfall är det ju bara mounta den med vanligt loopback efteråt..

eller så är jag ute och cyklar som vanligt

Permalänk
Medlem

Enklast är nog att göra en dd if=/dev/cdrom of=fil.iso och sen ev montera med mount -o loop fil.iso /cdrom

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Hedersmedlem

hehe... tre olika lösningar på samma problem... rätt intressant faktiskt...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

hmm, ska prova å mounta den fil jag har.. om inte det funkar så får jag smacka in cd spelaren och göra mig en egen ISO..

jag återkommer med vad som fungerar...

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
hehe... tre olika lösningar på samma problem... rätt intressant faktiskt...

Okej, ska jag göra en till?

mount /dev/cdrom /mnt/cdrom
cd /mnt/cdrom
mkisofs -o /path/to/file.iso -dvd-video .
cd ..
umount /mnt/cdrom
mount /path/to/file.iso /mnt/cdrom

Ang. dvd-video... Orka komma ihåg alla joliet/rockridge/whatever

Permalänk
Medlem

det fixa sig genom att köra bin2iso sc.cue -c starcraft.img; bin2iso sc.cue
och sedan mounta den iso image som skapas..

att mounta .img filen va damp.. den ville ha filsystem, så jag gav den -t iso9660 (och alla andra jävla format) men den vägra..

tack alla.. Kami, you made my day!

*lira StarCraft på laptopen nu* *weee*

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

men asså min lösning måste väl endå vart enklast av alla? endast en simpel textrad för att få en iso av skivan och sedan mounta som vanligt..

men som Kami sa.. se till att du har joilet support i din kernel för annars går ju allt åt helvete utan att man begriper nåt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluxor
men asså min lösning måste väl endå vart enklast av alla? endast en simpel textrad för att få en iso av skivan och sedan mounta som vanligt..

men som Kami sa.. se till att du har joilet support i din kernel för annars går ju allt åt helvete utan att man begriper nåt

nu var det ju så att jag hade .img filen till hands, medans CD skivan låg långt bort samtidigt som CD spelaren inte var isatt i datorn.. och då var det enklare att konvertera filen än att göra image..

och jag har joliet support i kerneln..

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Bara en dum fråga?

Kör du starcraft genom Wine(X) sen eller finns det install till linux som det finns för q3?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det är ingen dum fråga..

tyvärr kör jag det genom winex...
inte lyckats köra igång det än dock ^^

starcraft installationsprogrammet går alldeles utmärkt men sen själva spelet dampar lite.. jag måste fixa min XF86Config.. 16bitars färg och allt sånt.. jaja, det ska nog ordna sig

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Hokai
Får du problem med att han saknar skivan i spelet kanske "kommer inte ihågs" d2-loadscript funkar... Säg till om du vill ha det.

Visa signatur