Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

Skapar fläktgaller oljud?

Skapar fläktgaller oljud? Jag funderar att plocka bort gallret som sitter framför min processorfläkt...

Kommer det att låta mindre om jag gör detta?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Allt som hindrar luftflödet på något sätt skapar mer ljud än fläktens normala.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Allt som hindrar luftflödet på något sätt skapar mer ljud än fläktens normala.

Skapar det mycket oljud? Dvs. kommer jag höra ngn skillnad om jag tar bort gallret?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

jag hörde stor skillnad när jag tog bort mitt fläktgaller från min Vulcano 11+

Permalänk
Medlem

Beror naturligtvis på hur mycket luft som passerar gallret men visst gör det märkbar skillnad.

Visa signatur

A7N8X rev2.0 | Xp2500+@3200+ (AQZEA0334) | 200x11 | ADATA 2x512pc3200@2-2-2-4 | enjoy the Zilence

Permalänk
Medlem

Om hålet är utstansat i chassi så brukar det väsnas mer eftersom det oftast är raka kanter. Bättre att klippa bort det och sätta dit ett med rundade kanter om man nu måste ha ett.

Mvh Anders

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk

Inte så stor skillnad blir det. Knappast märkbar. Men man behöver inte ha fläktgaller på onödiga ställen. När damm fastnar på fläktgallret brukar det höras så man får hålla det rent.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM
martin.eksit. - EP 8RDA+ - XP2400+ - Prophet 9700 Pro - HyperX 512Mb - WDC 120Gb, SGB 120, 200 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Skapar det mycket oljud? Dvs. kommer jag höra ngn skillnad om jag tar bort gallret?

Gjorde det själv här om dagen efter att ha läst detta, å visst fan lätt fläkten mycket mindre än med gallret på! Konstigt att TT inte har tänkt på detta!

Mvh T

Visa signatur

Asus A7N8X-DeLuxe GD Rev 2.0|Amd Athlon XP Barton 2500+ 1.8Ghz |2*256 Twinmos Winbond PC3200 |Connect3D Radeon 9600 XT 128mb|Maxtor Diamond Plus 80Gb 8mb cache S-ata + Seagate Baracuda 80Gb IDE|Vcore 1.675V|Vdmm 2.6V|