Permalänk
Medlem

Lite Elektronik Hjälp Sökes [OP Amps]

Tjenare! Det är så att jag håller på och exprimenterar lite grann med en LM324 Op förstärkare (Vilken för övrigt är en väldigt trevlig liten krets). Kruxet är bara det att den behöver dubbel spänningsmatning när man andvänder den som LF förstärkare. Dvs tex +5V och -5V. Detta går ju naturligtvis lätt att ordna, men jag måste andvända mig att ett 9V Batteri och då blir det ju lite svårare.

Jag försökte skapa en jord punkt genom att sätta två resistorer från +9V till 0V och tog ut spänningen som jord i mitten men det fungerade tyvärr inte. Är det någon som vet hur man kan skapa denna dubbla spänningen? Den skall helst inte understiga 4.5 Volt. Jag har tillgång till fler Op kretsar om det skulle behövas.

Tack på förhand

Btw: Här finns datablad på kretsen http://www.national.com/ds/LM/LM124.pdf

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så kan du endast ta ut en mikromal ström via en spänningsdelare.
Gör istället så att du tar ut en spänning via en spänningsdelare (t.ex. 1kohm på varje), kör in denna på '+' på en OP och "loopa" utgången till '-'. Nu kan du plocka ut ganska precis samma spänning på utgången som du körde in på '+', fast oberoende av strömmen du tar ut.
Detta är vad som vanligen kallas en "buffer", eller buffert om man så vill.
Denna spänningen du nu fått ut går utmärkt att använda som jordpunkt och sedan använda +10V som virtuell +5V mot jordpunkten och 0V som -5V mot jordpunkten.

Hoppas du förstod.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem

Japp Tack så mycket för hjälpen! Men hur skall man driva den OP:n som man skapade denna spänning med? Den måste ju också få dubbel spänningsmatning Eller går det att andvända den spänning man just skapat till att driva sig själv?

Försökte rita en liten ritning. Kan den fungera som en liten LF förstärkare tro?
(kolla bifogade filen)

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk

Du använder ju en LM324 som har 4 förstärkare i samma kapsel. Alla har naturligtvis samma matningsspänning.
Det där med dubbel matningsspänning är ganska flytande. Förstärkaren har ju ingen fast koppling till jord, så den har ingen aning om vilken potential mellan matningsspänningarna du väljer att kalla för "jord" eller "0 V".
Det enda du behöver bekymra dig om är att spänningarna på ingångarna håller sig inom det som kallas "Input Common-Mode Voltage Range" i databladet. (dvs mellan -4,5 V och +3 V i ditt fall)

Din koppling borde funka. Du kan prova att ac-koppla ingången om du bara ska förstärka ljud. Eventuell likspänning på ingången hörs ju inte.

Permalänk
Medlem

Jo, men som det är kopplat nu finns det ingen matningsspänning till den första OP:n. Det var det jag undrade hur man kunde skapa en dubbel matningsspänning till OP kretsen, för den fungerar inte utan det (Har provat) Tack för hjälpen du, men har du några ideer hur man skall driva det första steget? Går det koppla det till samma matning som OP: nr 2 har?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Drivspänningen till den OP:n´som genererar den virtuella jorden spelar egentligen ingen roll, sålänge den ligger "runt" jorden. I det här fallet så funkar +5V och -5V bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja men jag har ju inte +5V och -5V till den OP:n. Men det går altså att mata den första Op:n med enkel för att driva nästa med den virtuella? Rätta mig om jag har fel.. Ok jag tror jag förstod. Tack för alla svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enkel..., dubbel..., samma sak egentligen. Alltså, + och - på batteriet. Den virtuella jorden är ju egentligen halva batterispänningen, fast mäter med den som referens så får man en positiv och en negativ spänning.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dea
Ja men jag har ju inte +5V och -5V till den OP:n. Men det går altså att mata den första Op:n med enkel för att driva nästa med den virtuella? Rätta mig om jag har fel.. Ok jag tror jag förstod. Tack för alla svar!

Du kan ju se på saken på två olika sätt. Båda har olika för- och nackdelar, så jag kan inte säga att det ena skulle vara bättre eller sämre än det andra.

Antingen matar du den vänstra opampen med 10 V och låter den driva ut en spänning som är lika med halva matningsspänningen till nästa opamp, och kallar denna spänning för den andra opampens jord. Vad du kallar jord för den första opampen är valfritt, men det blir lätt förvirrande att kalla olika punkter i samma krets för jord vid olika tillfällen.

Eller så förutsätter du att det finns +5 V och -5 V som matar den första opampen och att den skapar en potential mitt mellan dem som du kallar för jord. Eftersom hela batterispänningen är 10 V kommer du att få 5 V över denna mittpunkt och 5 V under, så det hela löser sig genom någon form av cirkelbevis. Du slipper iallafall att byta punkt som du kallar för jord.

Det här börjar närma sig det filosofiska planet. Välj det sätt att se på saken som du förstår och känns naturligast.

Permalänk
Medlem

Det enda du behöver göra är att se till att + ingången håller sig på halva matningsspänningen. Det åstakoms enkelt med en spänningsdelare. Eftersom inimpedansen på OP-förstärkaren är mycket hög så kan ganska högohmiga motstånd användas (47k), då blir strömförbrukningen försumbar. Signalmässigt så är matningsspänningsledningarna (0 och +9V) sammankopplade, med hjälp av kondensatorn över det nedre motståndet i spänningsdelaren så är även den virituella jorden sammankopplad signalmässigt med matningspänningsledningarna. Kondensatorerna på in och utgången förhindrar att likspänningen (halva matningsspänningen eller samma som i den virituella jorden) läcker ut och ställer till problem i föregående/efterföljande saker som kopplas till kretsen.

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket ska prova den ritningen, den såg rätt bra ut. Återkommer med svar när jag har provat

EDIT: Du tyvärr så fungerade inte det schemat som du visade. Det verkar som den här kretsen måste ha "äkta" +- Spänning.

Visa signatur