Tråkig spel nu för tiden?

Permalänk
Medlem

Tråkig spel nu för tiden?

Har ni tänkt på hur länge sen det var ett riktigt bra spel släpptes? Flera månader nu, man har ju lirat igenom COD, Max Payne 2 osv flera gånger.. Spelar vice city så gott som varje dag.

Varför är det sån speltorka för? Känns som det knappt släpps några spel nu för tiden..

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk

Piratkopieringen är nog en stor bidragande orsak, vem orkar göra ett nytt spel om man inte får betalt för det!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Megabeaman: Hmmm , varför skulle inte tillverkare vilja göra bra spel , tror du att dom säljer mer om dom gör dåliga spel som inte pirat folk inte vill ladda ner. hehe , nä sluta vara så negativ mot folk som piratkopierar . dom får sköta sitt

Visa signatur

KUMRIF = Kontant Utan Moms Rakt I Fickan www.soderort.com Bilduppladdnings site

Permalänk
Medlem

Re: Tråkig spel nu för tiden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Base
. Varför är det sån speltorka för?

Därför att det tar tid att göra ett spel.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Däför att spelföretagen är snälla nog att låta oss andas ut mellan spelen.

Permalänk

Inga piratkopierare spelar MMORPG.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Piratkopieringen är nog en stor bidragande orsak, vem orkar göra ett nytt spel om man inte får betalt för det!

Betalt får dom nog allt, spelindustrin växer så det knakar.

Permalänk

håller med...bara massa skitspel och crappiga expansioner som kommer numera...tur att det finns några ljusglimtar att längta efter (splinter cell pandora tomorrow t.ex.)

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk

world of warcraft är då ett spel jag längtar efter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Audiochicken
world of warcraft är då ett spel jag längtar efter.

jo... har det kommit ut information om hur mycket det kommer att kosta i månaden sen?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

haha ja det kan du ju tro på!

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

En stor orsak är att kraven från publiken är mycket högre nu än vad det var förr, mest tack vore teknikens utveckling. För 5 år sedan låg varje gubbe i ett FPS på 700 polygoner och hade få animationer. Nu handlar det om 3000-5000 där motion capture används för att animera. Det tar alltså längre tid och kostar mer nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Förr så tankade jag alltid hem spelen, det ska erkännas. Vändningen kom när jag köpte ett spel, jag kan inte förklara varför, men det var roligare när jag ägde det.

Upp till ganska nyligen så har det väl mest varit vi insnöade computerfreaks som använt DC++. Nu tycker varenda jävel har det och fler och fler lär sig hur man drar hem gratis. Detta kommer så småningom garanterat leda till sämre spel. Eller i alla fall så kommer den bli mer hollywood. Alltså att bara spel som passar den breda massan skapas.

Så jag önskar att fler kunde KÖPA sina spel.

Cosmo: Det ligger nog lite i vad du säger, men utvecklingsverktygen är ju bra mycket bättre också.

Visa signatur

Abe:
I used to be with it, but then they changed what "it" was. Now, what I'm with isn't it, and what's "it" seems weird and scary to me.

Permalänk
Avstängd

Det enda sättet att få en speltillverkare att producera bra spel är att tala om det för dom... För att få dom att förstå det så måste man nog vara ett par hundra människor... Det är ju faktiskt vi spelkonsumenter som har det sista ordet när man köper en produkt, valet är ju faktiskt vårt. Eller?

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

Anledningen till att vi i dag sitter med ”kassa” spel är enkel. Människan är ett vanedjur. Vi är oftast rädda för att testa nya saker och i detta fallet spel.
Detta utnyttjar spelproducenterna / utgivarna. Så om ett spel i en genre går bra så gör alla andra 1000 likadana och hoppas på att just deras spel ska sälja som smör. Och visst, vissa spel säljer ju och andra (som oftast är skräp) säljer mindre. Detta märks extra bra på spel som är nyskapande och tillför något nytt. Ta en titt på gamla goa No One Lives Forever, nyskapande så det förslog, action, humor och en del smygande / tänkande. Sålde det bra då? Njaä, hyfsat men ingen direkt succse, Beoynd Good and Evil då?. Nytt, frächt, sålde hur? Ganska dåligt, nu har UBI-soft sänkt priset för att folk ska lockas att köpa det. Jag kan sitta och rabbla upp spel hela dagen men det orkar jag ej. Varför är de då så få som gör nyskapande spel? Enkelt. Dom är rädda för att spelen inte skall sälja. Man låter pengarna gå före konsten (spel ÄR en konstform, precis som film). Därför satsar utvecklarna på spel som dom vet kommer att sälja bra. Och vilka spel säljer bra? Jo sådana spel som konsumenterna känner igen sen tidigare.
Sen har vi vissa ”hjältar” som vågar satsa på osäkra kort. Ex: Valve, när dom gjorde Half-Life, då hade dom ingen stor utgivare som ex: Sierra eller Fox interactive som sa åt dom avd dom skulle göra. Dom körde sitt eget race och vilket spel är det som är ett av de spel som sålt bäst igenom spelhistorien? Inte är det Diakatana iaf.
Sen så har vi ju även de spelproducenter och utgivare som ingår i en koncern. Ex: Fox Interactive, Vivendi universal. Då gör ex: filmbolaget i koncernen en film, sen baseras spel på filmen, tv-serier görs och liknande. Allt blir uttjatat.

Så, vill vi se nyskapande spel, spel med det lilla extra, spel som vi inte sett tidigare. Så är det nog dags att vi KÖPER dessa spelen och inte drar ner dom från DC eller liknande.
Tänk nu lite, vilken sorts spel har dominerat spelmarknaden de senaste 2-3 åren? WWII-spel, Rymd RTS, och div. livs-simulatorer. Har vi inte tröttnat på att mata tyskar med bly, bygga slagskepp i rymden, eller ta hand om småbarn och få sitt lilla kontor att gå runt?

// Nagrazol
(Jag har hämtat inspirationen från Viktor Pfesin:s krönika i PCG)

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

Jag säger det motsatta och drar till med att jag vill ha nyskapande spel. Jag skiter i vilken tillverkare det är, vad fan spelet heter eller vilken utgivare det är. Black and White och ehh, det är nog det enda nyskapande. Sedan så har vi Fable och the movies att sukta efter, dock så är ju fable Xbox Exklusivt...

Att spelen är tråkiga idag tycker jag inte. Det kommer alltid att finnas och produceras skit. Speciellt nu innan våren är det oftast tomt eller fyllt till bredden utav skit. Den troligaste orsaken måste vara att alla ville få ut spelen till Julhandeln. Vänta bara till sommaren. Då kommer säkert något bra.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoFFa
*KLIPP*

Cosmo: Det ligger nog lite i vad du säger, men utvecklingsverktygen är ju bra mycket bättre också. [/B]

Sant, men i slutändan måste kod skrivas, texturer skapas och modeller modeleras (konstig svenska där). Även om dagens 3D-paket så som Maya och 3D Studio Max är mkt mer avancerade och har fler funktioner än för 4-5 år sedan så ställs det ändå väldigt höga krav på användaren av dessa. Det är inte heller ovanligt att man skriver egna plugins tills dessa program eller t.o.m utvecklar helt egna verktyg. Denna utveckling tycker jag är negativ. Grafiken i dagens spel är så avancerad att man som en gröngöling kan omöjligen skapa en enkel och snygg mod/bana utan nästan flera års lärningkurva. Detta leder till att jag tror att antalet bra moddar kommer minska, och kvaliten i snitt blir också sämre. Självklart så kommer det finns ett flertal som kommer att stå ut, som t.ex Desrt Combat för BF1942 och Red Orchestra för UT2003.

Som sagt så med dagens utveckling/krav på spel gör det svårt för hobbyutvecklaren att skapa något själv relativt fort. (med relativt fort menar jag inte en kväll utan några veckor). Jag menar att i t.ex HL så kunde man skapa en SP-bana som ansågs vara ok visuellt, nästan lika bra som tillverkarens på nästan några dagar om man bara läste tutorials och hade fantasi .Sitter man lika lång till med en bana till UT2003 så kommer den designen sågas av de flesta, då alla är vana t,ex vid fler detaljer och ännu bättre texturer.

Här tycker jag att Far Cry verkar har goda möjligheter, för det lilla jag har sett av editorn så ska det vara relativ lätt att skapa nytt/förändra spelet. Detta tror jag kommer att leda till det kommer dyka upp väldigt många moddar/världar, men de flesta kommer vara av risig kvalité. Återigen kommer det finns ett fåtal personer som kommer skapa ett antal guldklimpar....

Sedan som någon sa så är allt fler och fler spel "mainstream", dvs passa en större publik. Jämför t.ex antalet flysimulatorer som kommer ut nu och för några år sedan. De senaste åren har egentligen 2 seriösa flygsimmar släppts, om man räknar bort MS FlightSim. Dessa är IL-2 och LockOn. För 3-5 år så tjatade speltillverkar ut den genren. Tror att det fanns 2-3 spel som hade F22 i sin tittel + alla andra spel. EA/Janes släppte ju t.o.m då olika spel samma månad: Janes USAF och Janes F/A-18. Nu för tiden - ingenting.
Ett annat exempel är Deus Ex. Ettan var riktigt bra - Långt spel med bra story. 2:an är ingenting i jämförelse. Bara det faktum att man har samma ammo till alla vapen är skrattretande. Allt känns mkt enklare, just för att tilltala en ny,större publik.

Nä, jag gillar inte alls utveckligen. Spelen blir snyggare och snyggare men kortare och kortare med mindre känsla. Allt är så otroligt ytligt....

Puh, det här blev långt. Har säkert upprapat mig en massa ggr och svamlat för det mesta - ber om ursäkt för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

klart att många laddar ner när det är så dyrt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Inga piratkopierare spelar MMORPG.

ok...jag antar att du har intervjuat alla piratkopierare och alla som spelar MMORPG?

Permalänk
Medlem

Jag upplever det inte som det är speltorka, 2 månader sedan t.ex COD och Kotor släpptes, vad är 2 månader?? en fis i rymden, spela inte sönder spelen första veckan utan ta det lugnt och spara på det goda så vara dom längre.

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robfox
Jag upplever det inte som det är speltorka, 2 månader sedan t.ex COD och Kotor släpptes, vad är 2 månader?? en fis i rymden, spela inte sönder spelen första veckan utan ta det lugnt och spara på det goda så vara dom längre.

Kan bara hålla med! Ni vill ju ha ett nytt spel varje dag ju... =/

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz | Corsair Dominator 8GB @ 1600MHz | ATI Radeon HD 5870 1GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker att kvaliten på spel generellt är högre idag än någonsin. Därför är det rätt få spel som höjer sej över mängden eftersom man är rätt bortskämd med bra spel. Dessutom är nästan all kreaktivitet borta då de flesta utgivare bara satsar på säkra kort.

Permalänk
Avstängd

Vad glad att du inte var född (kanske) när 8-bitars datorer som C64 eller Atari XE och liknande var de enda som fanns, snacka om fyrkantig grafik, men och andra sidan så är inte grafiken det viktigaste om spelen är tråkiga

Ibland kan till och med enkla shareware vara roligare än dyra spel

När Dungeon Master släpptes till Atari ST så var det en revolution, skulle man sätta på det spelet idag så skulla man bara skratta åt grafiken, men spelet är bra spelmässigt
Det fick plats på en diskett

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är någon speltorka, eller det må så vara det just nu, fast det är nästan standard på våren, samma sak med filmer. Nästan alla mängder av bra spel kommer under och höst vinter. Kom väldigt mycket bra spel under hösten, svårt att säga alla. Om man jämför med typ 1990 så kommer det ju mycket mera skitspel, oc %uellt så är det mycket mera skit nu med egentligen, fast det betyder inte att det inte kommer bra spel längre.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Mest störande är ju när dom är så giriga och utvecklar samma spel till både pc, xbox och PS2. En pc kostar cirka 13000, en xbox kostar vad, 2000-3000? Det är som att tillverka en tröja, med en storlek. Men som både säljs på barn och vuxen-avdelningen i affären. Jag vägrar köpa nått till pc som är utvecklat för en betydligt billigare maskin. Det är ju inte bara grafiken som blir lidande, utan utvecklarna måste tänka på andra saker, som kontrollen. Man kanske skulle vilja att det går att klicka på saker med musen, det funkar ju inte på en konsoll t.ex. Sedan är det ju så att skit säljer, dom riktiga godbitarna säljer ju inte mycket.

btw: welcome back hipshot.

Men det kommer ju en hel del bra spel snart som jag väntar på, men jag tycker att det senaste året har varit väldigt dåligt på spelfronten.

Permalänk

Det här är ju det hetaste spelåret på länge...HL2 DOOM 3 Far cry med mera. Sen att alla spel var bättre förr är skitsnack...bara ni som e så nostalgiska. Tycker därimot att alla spel är för korta idag när man (utan att hasta) varvar det flesta spel på under 5 h. Tackar vet jag Diablo 2...har spelat konstant i 4 år nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ruarc
Man kanske skulle vilja att det går att klicka på saker med musen, det funkar ju inte på en konsoll t.ex. .

... iofs finns kan man ha usbmöss och tangentbord till t.ex ps2 (och xbox också antar jag) finns mus till ps1 och till snes också.

Permalänk
Medlem

...Mm, och det gör ju verkligen upplevelsen på console så mycket bättre...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiMP
... iofs finns kan man ha usbmöss och tangentbord till t.ex ps2 (och xbox också antar jag) finns mus till ps1 och till snes också.

Ja! jag vet. Men tillverkarna ser nog det som ett minus. Att folk ska behöva köpa massa tillbehör, tangentbord och mus. För att spelet ska funka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
...Mm, och det gör ju verkligen upplevelsen på console så mycket bättre...

nej, det har jag inte sagt...du kanske borde läsa mitt inlägg igen. MEN vissa spel kan jag enbart spela på konsol pga. upplevelsen. t.ex metal gear solidspelen, silent hillspelen, final fantasyspelen, fightingspel och racingspel. tycker det blir så stelt att spela såna spel på datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ruarc

Ja! jag vet. Men tillverkarna ser nog det som ett minus. Att folk ska behöva köpa massa tillbehör, tangentbord och mus. För att spelet ska funka.

spelet funkar perfekt, sen hur bra det går att styra med handkontrollen (inte speciellt bra) är en annan sak

Permalänk
Avstängd

TA finns ju, det behövs inga fler spel än det...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!