Permalänk
Medlem

Trasig CPU

Hej!

Min kompis gav mig en 2500+ baron som jag tänker försöka laga.

En mindre försiktig kille hade brutit av en "pinne" på den.
Nu är frågan. Är det garanti för sånt?
Om inte, går det att löda? jag har kollat och det är en väldigt liten yta. Och med tanke på temperaturen som blir när man löder så kanske det blir för varmt?

En annan kompis sa att det kanske skulle gå med ledande silver färg och lim men jag tror inte det skulle hålla. Säg vad ni tror.

Permalänk

Re: Trasig CPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av weeh
Hej!

Min kompis gav mig en 2500+ baron som jag tänker försöka laga.

En mindre försiktig kille hade brutit av en "pinne" på den.
Nu är frågan. Är det garanti för sånt?

nej garantin gäller inte för sådanna här missöden, bara fabrikationsfel.

Om inte, går det att löda? jag har kollat och det är en väldigt liten yta. Och med tanke på temperaturen som blir när man löder så kanske det blir för varmt?

du skulle behöva microskopslöda eller vad man skall säga för att få det att funka, men du har inget att förlora på

En annan kompis sa att det kanske skulle gå med ledande silver färg och lim men jag tror inte det skulle hålla. Säg vad ni tror.

limma, glöm det, du kommer förstöra det mer bara.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

det går att fixa.. stoppa i en koppar tråd i det hålet på sockeln där det fattas en pinne

Visa signatur

3400+ | Chaintech ZNF-150 | 2*256MB ADATA 3200 BH5 @ 5 2 2 2 | ASUS 9800XT | Zalman 7000CU | 3Dmark 2001 23016p (p4)

Permalänk
Medlem

Limma trodde jag inte heller på särskillt mycket..Angående koppartråden så kommer det bli hyffsat glapp...Killen undrade vad det skulle kosta att laga den hos någon firma..Men jag tror nästan att det blir dyrare än en ny! vad tror ni?

Permalänk
Medlem

nu vet ju inte jag hur mycket yta det är, men om du försiktigt böjer bort dom som ligger runt och försiktigt löder på nån pinne eller nåt så kan det ju funka

Permalänk
Medlem

Med en fin lödkolv och en stadig hand så borde det gå!

Permalänk
Medlem

hehe nej ta mig svetsen det skall inte va några problem tihi

Men om du skaffar dig en lödkolv med en riktigt fin spets och gärna med reglerbar värme på, ( kör på låg värme du vill inte smälta pinnarna runt om ) och så finns det löd tenn som är extreemt smalt, du kan inte riktigt ta ett lödtenn på 3mm och börja kludda med, men komihåg att du har förmodligen bara ett enda försök, så gör det rätt från början...

Men som sakt var du måste veta vad du gör när du lödar, och du måste kunna löda om du har en gammal prolle liggandes så testa på den först....

men allra först kolla ifall du inte får ut en ny på garantin...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Men igår lödde jag fast en pinne och nu fungerar den.