Är det någon ide att ha högre fps än hz?

Permalänk
Inaktiv

Det är svårt att mäta hur många FPS ögat kan se och då ögat är en del av hjärnan så blir det ännu svårare. Papparstesten som det heter där man väglar bilder tills man ser än bild ger ett annat rasultat om du gör liknande test på TV, BIO, Dator och som någon sade kan man egentligen inte jämföra dessa.

Men frågan är om det är meningen att köra fler bilder per sekund än vad skärmen hz klarar av. Givetvis är det bästa att ett helt antal bilder kan ritas så man inte får halva bilder. Men de flästa morderna grafikkort har en funktion inbyggt som gör att man nästan alltid har optimalt antal FPS i förhållande till Hz.

Sedan är det väl även lite vart men vill lägga kraften, för jag har fått för mig att om man pressar spelet att komma upp till 500 fps så brukar man kunna öka grafik kvaliten tills man hamnar på 60 fps. Men jag är en sådan som vill köra med simpel grafik för att lättare se motspelare, för jag tycker det är viktigare än att se typ grafiska detaljer på marken.

Men då der är så plika det här med FPS så måste man själv avgöra vad man trivs med och vad man vill ha. Själv har jag inget emot att spela med under 60 FPS, men jag reagerar när FPS faller under 40 FPS. Över 60 FPS så ser jag inte så stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt trött på detta tjafset om hur många rutor ett mänskligt öga kan uppfatta, det finns otaliga trådar om detta med allt ifrån 15 fps till tusentals. Någon borde skriva en doktorsavhandling så det blev tyst på alla ögonexperter.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

nån som lirat doom3? där får jag låga fps

Visa signatur

MB:MSI K8N Neo nForce 3 250gb CPU:AMD athlon 64 3000+ GPU: connect3d 9600XT 128mb RAM: 2*512ddr-dimm HD: WDC 160gb 7200rpm 8mb cache

Permalänk

Om skärmen går på låt oss säga 85Hz (vilken min gör) så kan den ju bara visa 85 nya bilder varje sekund.

Därför tycker jag det är slöseri med "datorkraft" att köra med kanske 100+fps.
dessa bilder kommer ju helt enkelt aldrig att visas?
Då ställer jag istället upp kvallitén så jag hamnar på ca 85-90 eller kör med v-sync.

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Hedersmedlem

Det ideala är att ha samma frame rate som refresh rate, med vsync på. För varje svep på skärmen ritas en ny bild upp.

Permalänk
Antielefant

1. FPS = Hz.

2. Ögat kan inte uppfatta mer än ca. 80 Hz. Allt över 85 är alltså egentligen onödigt.

3. Fler FPS än Hz spelar ingen roll, eftersom skärmen inte kan visa fler frames än antalet Hz.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Re: Är det någon ide att ha högre fps än hz?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Är det någon ide att ha ett så pass bra grafikkort att man ligger på 300 fps när skärmen bara klarar 85-100 hz?

I vissa spel har fps:en en stor betydelse. T.ex i Q3A hoppar
man lite lite högre och längre om man har på en speciell fps.
Tror det är 125 och 333 lr nått.
Själv kör jag nästan alltid vsync för att det blir inget flimmer
då. Men i vissa spel som sagt är det bra att ha mer än
skärmens hz.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB 6400C32 | 2080Ti | EKWB loop
Intel Ultra 7 255HX | 64GB 5600C40 | 5070Ti | 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Testa mitt fina program som jag precis har gjort

http://upl.mine.nu/uplfolders/upload9/FPS-testaren_v1.0.exe

Visar skillnaden mellan 25, 60 och 120fps.

Hur lönt programmet är på en skala från 1-10? 1?

edit: felstavning

Jag har TFT-skärm. Vet inte hur det ser ut på en CRT, men det ska iaf flyta fint i 120fps.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
1. FPS = Hz.

2. Ögat kan inte uppfatta mer än ca. 80 Hz. Allt över 85 är alltså egentligen onödigt.

3. Fler FPS än Hz spelar ingen roll, eftersom skärmen inte kan visa fler frames än antalet Hz.

1 Inte nödvändigtvis. Hz = svängningar per tidsenhet.

2. Ögat uppfattar inte att skärmen flimrar över 80 Hz men om du visar en bildsekvens medd 99 vita bilder och en svart i 100 fps så uppfattar man den svarta bilden. Samma om det är en svart bild och 199 vita under en sekund.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
1 Inte nödvändigtvis. Hz = svängningar per tidsenhet.

2. Ögat uppfattar inte att skärmen flimrar över 80 Hz men om du visar en bildsekvens medd 99 vita bilder och en svart i 100 fps så uppfattar man den svarta bilden. Samma om det är en svart bild och 199 vita under en sekund.

Word!

Visa signatur

Mobo: Abit nf7-s v2.0 CPU: 2500+ (200x11.5) Gfx: 6800le flashat 12/5 1.4 HD: Maxtor 120gig
RAM: 512Mbyte DDR 400 Kylning: CPU: Vatten GFX: CPU kylare ALX 800

Permalänk
Inaktiv

Det där med flimmer är även det en sak som kan variera beroende på olika saker. Har du en skärm som går på 50Hz och ett lysrör som flimrar 1Hz snabbare så kan man uppfatta flimmer. Även kan man uppfatta bilden olika beroende vart ljuset befinner sig. Att titta på en skärm i ett helt mörktrum får bilden att se blek ut, men om man tändet en lampa bakom monitorn så bilden lite fylligare ut och den ser även stabilare ut.

Bästa sättet att tareda på hur ljus påverkar skärmen är att ha ett stroboskopljus som man kan ändra hastighet på. När man då börjar sänka tiden mellan varje blixt så ändras hur vi ser på skärmen, efter ett tag kommer vi bara es övre delen av skärmen. Dvs den bit som den hinner rita ut innan blixten bryter synken och får resterande del att se svart ut. Man kan se detta om man fotograferar eller filmar en skärm. Så på samma sätt som man kan få ett roterande cykeljul att stå stilla eller se stämbad vibrera med stroboskop kan man även se hur ljus påverkar skärmen.

Som sagt är jag ingen ögon specialist, men det behöver man heller inte vara för att kunna utföra dessa expriment och för att förstå vad som händer. Sedan måste det påpekas att ögat är en del av hjärnan och därför kan människan uppleva vad man ser okila och det är inte säkert att alla människor kan se flimmer när några gör det. Det är därför upp till var och en att avgöra vad som är en bra FPS i olika samanhang.

En annan bra sak för att se hur ögat uppfattar rörelser och ljus är att köpa en klocka på Teknikmaggasinet som ritar ut tiden i luften genom att svinga fram och tillbaka. Pinnen rör sig så fort att vi knappt ser den men varje ljuspunkt registreras i hjärnan och fördröjs där så länge att vi kan bygga upp en läsbar bild.

Permalänk
Medlem

Själva ögat skiter jag i iaf.
Jag vet iaf att jag gillar 100fps mer än 60fps.
Dom flesta spel jag spelar flyter på bättre med 100fps.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Piloter kunde IDENTIFIERA ett flygplan som de bara såg flasha förbi under nån TUSENDELS sekund.

Jag tror dig inte föränn jag får någon form av bevis