Är det någon ide att ha högre fps än hz?

Permalänk
Medlem

Är det någon ide att ha högre fps än hz?

Är det någon ide att ha ett så pass bra grafikkort att man ligger på 300 fps när skärmen bara klarar 85-100 hz?

Permalänk
Medlem

Re: Är det någon ide att ha högre fps än hz?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Är det någon ide att ha ett så pass bra grafikkort att man ligger på 300 fps när skärmen bara klarar 85-100 hz?

Över ca 50-60 fps så ser du ingen skillnad om det så är 800 fps.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Är det någon ide att ha högre fps än hz?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Över ca 50-60 fps så ser du ingen skillnad om det så är 800 fps.

Jag märker skillnad på 60 och 100 FPS.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Inaktiv

hmm...

om jag vsyncar så att grafikkortet ser till att alltid hålla samma fps som skärmens hz så blir bilden mjukare men oskarpare... har du högre fps än hz kan små störningar i bilden uppkomma men du behåller betydligt högre skärpa i bilden vid snabba rörelser... tycker jag iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cr8
hmm...

om jag vsyncar så att grafikkortet ser till att alltid hålla samma fps som skärmens hz så blir bilden mjukare men oskarpare... har du högre fps än hz kan små störningar i bilden uppkomma men du behåller betydligt högre skärpa i bilden vid snabba rörelser... tycker jag iaf

Om jag har vsync av och 30 fps i ett spel medans jag har 100hz på skärmen så blir det endå störningar, det är alltså inte bara om man har mer fps än hertzen.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Mänskliga ögat kan uppfatta uppemot 2000 FPS, så ju högre desto bättre.

Även om du inte ser fler FPS än vad skärmen ritar upp, så svarar spelet ändå snabbare på rörelser med musen och så.

Permalänk
Medlem

2000fps, ögat, jojo...
närmare 30-60 i sekunden, men absolut inte 2000fps...och jag vet inte om man kan kalla det framesperseconds när det gäller ögat ^^...

Permalänk
Medlem

Skit i ögat. Ju högre FPS desto bättre. (oftast)
Flyter på bättre med 100fps än med 60fps.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

jag hade för mig att ögat bara kan uppfatta emot 75fps... men jag kanske är helt ute och cyklar

men självklart märker man om det är 75fps eller 175fps, det är andra saker än uppdaringsfrekvensen på bilden som spelar in i de flesta grafkmotorer...

Permalänk
Medlem

skit i hur många fps ögat kan uppfatta.. ju mer fps desto bättre!

Permalänk

Testat att kolla in i väggen och se skärmen i ögon vrån bara.. då flimrar det en del om du kör 85hz

Det är lixom inte så simpelt att ögat ser max 75 bilder per sex och aldrig mer.. det är mer kompliserat än så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golvis
2000fps, ögat, jojo...
närmare 30-60 i sekunden, men absolut inte 2000fps...och jag vet inte om man kan kalla det framesperseconds när det gäller ögat ^^...

Piloter kunde IDENTIFIERA ett flygplan som de bara såg flasha förbi under nån TUSENDELS sekund.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Mänskliga ögat kan uppfatta uppemot 2000 FPS, så ju högre desto bättre.

Även om du inte ser fler FPS än vad skärmen ritar upp, så svarar spelet ändå snabbare på rörelser med musen och så.

¨50-60 är det jag har hört och läst iallafall, men men 2000 är lite överdrivet mycket...

Permalänk
Medlem

Film ligger mellan 25 och 30 bildrutor i sekunden. Kan ju vara tänkvärt.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Har inte en aning, men det "känns" bättre med 100 än med 50-60 fps

Visa signatur

Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 CPU: Intel Core i7 920 Quad Processor Mem: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX Windforce3 SLI Lagring: OCZ Vertex2 60gb&120gb (1TB Storage WD) @ Corsair 800D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Piloter kunde IDENTIFIERA ett flygplan som de bara såg flasha förbi under nån TUSENDELS sekund.

Jag har för mej att det var 1/200 - 1/250 sekund.

Permalänk

Alla har olika ögon vissa tycker att 60 Hz inte flimmrar fast andra tycker att 85 Hz flimmrar.

Över 90 Hz så slutar flimmret för dom felsta.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html

Piloter kunde identifiera flygplan som visades en 1/220 sekund, dvs man uppfattar ännu högre FPS, även om man kanske inte kan säga vad som förändrats utan att det mest är en känsla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Film ligger mellan 25 och 30 bildrutor i sekunden. Kan ju vara tänkvärt.

mjo, men i film så fadar bildrutorna in i varandra, eller hur man skall säga, blir väldigt mjuka övergångar mellan rutorna.

Permalänk
Medlem

Och vad spelar det för roll hur många "FPS ögat uppfattar" om skärmen inte kan leverera det.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
mjo, men i film så fadar bildrutorna in i varandra, eller hur man skall säga, blir väldigt mjuka övergångar mellan rutorna.

24

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis

Kan ju bero på att på en tv så uppdateras halva bilden ,dvs varannan linje den "första"
hertzen och sen under den andra hertzen så kommer resten. så hela bilden uppdateras 25 gånger per sekunden på en 50 hz tv. En datorskärm är ju progressiv så allt uppdateras på samma "hertz"

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cr8
hmm...

Vsync ska inte påverka skärpan på något sätt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Är det någon ide att ha högre fps än hz?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Jag märker skillnad på 60 och 100 FPS.

Gratulerar!

Titta på SVT eller TV4 på ett program som är inspelat i 50fps (25fps interlaced). Det går inte att se något mellanrum mellan bilderna, precis som det inte går att se i gamla spel med 60fps scrolling (pinball fantasies osv).

Om bilden däremot inte är interlaced utan progressiv, 25 fps (eller 24 som på bio), då går det att se att bilden "hackar" fram.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk
Hedersmedlem

Mellanrum mellan bilderna..?

När man börjar komma ner under 25 FPS börjar det hacka på allvar, över det blir det mjukare och mjukare. T.ex. om man gör en snabb vändning i Q3A så har det betydelse ifall ens ögon får se 3 eller 15 bilder under den lilla tiden.

För övrigt finns det redan tonvis med trådar redan där FPS diskuteras.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Inaktiv

Man har gjort tester med att växla mellan bilder och se när ögat uppfattar dessa som en bild och då hamnar det på ca 30 till 45 fps. Men om mav visar en film i 30 fps och en liknande i 60 fps så upplever man den som visas i 60 fps som mer realistisk och med mjukare rörelse eftersom vi då upplever rörelsen som oavbruten. Vid högra fps så vet mman inte vad som händer och mäniskor reagerar och tycker olika om detta.

Men ju fler fps en dator klarar av att visa desto mer rörelser kan uppfattas. Själv nöjer jag mig med 25 fps i pal-format och med ca 45 -50 på datorn.

Permalänk
Medlem

Ögat kan uppfatta väldigt många fps!
Att jämföra tv:ns fps i en film med fps:en i ett spel funkar inte.

Ända upp till 100-120fps så kan man känne skillnad (iaf jag) och då med Hz´en syncad. Man känner skillnad på 60, 70, 80 fps inget snack om saken.
Att lira ett "fps spel" i under 60-70fps är ju inte ens värt att tänka på, borde inte vara ensammen på detta forum om den punkten.

Nu har jag nästan glömt bort vad tråden handlade om från början

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Mellanrum mellan bilderna..?

Kul...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

man borde sätta upp ett blindtest.
Det är lätt att säga att man upplever skilnad då man skälv har varit och ändrat i inställningarna "- jag tycker nog att 80 är bättre än 70" är lätt att säga men skulle man verkligen uppleva skilnad

Permalänk
Medlem

Ok, som några av de viktigaste variablerna för känslan vid styrning i ett spel är musen, uppdateringsfrekvensen på skärmen, och uppdateringsfrekvensen som själva spelet ritar upp.

Om vi förutsätter att musen är vanlig USB-mus så uppdateras den 125 gånger per sekund. Det är relativt mycket jämfört med normal FPS, så vi bortser från den i ett väldigt förenklat räkneexempel.

20 FPS ger 1000/20 = 50 millisekunder mellan varje bildruta. Rör vi på musen så dröjer det alltså 50 millisekunder innan nåt börjar förändras på skärmen. Som jämförelse är vår reaktionstid ca 15-20 millisekunder, fördröjningen är alltså fullt påtaglig.

100 FPS ger 1000/100 = 10 millisekunders fördröjning. Förutom att spelet inte hackar på skärmen så känns styrningen mycket mer direkt och distinkt. Allt handlar alltså inte bara om vid vilken gräns som vi upplever den synbara uppdateringen på skärmen som hackig, utan det är också ett samspel mellan spelet och tangentbord/mus. Även om man inte ser alla bildrutor på skärmen så blir styrningen exaktare, exempelvis är det optimala 154 FPS i Quake World om jag inte förstått det fel.

Själv märker jag annars tydlig skillnad mellan 85 FPS och 100 FPS (med v-sync) i t.ex. CS. Det hade jag lätt tagit i ett blindtest. Åtminstone om man får känna på spelet själv, står man bara bredvid och tittar på så är det svårare att urskilja.