Asus 9600XT. Problem som vanligt!

Permalänk
Medlem

Asus 9600XT. Problem som vanligt!

Köpte ett Asus 9600XT precis före jul, och det krånglade som f*n! Jag höll på i en månad med att få igång det. Det hängde sig efter Windows XP laddas screnen, och alla som man såg var svart skärm med 2 vita prickar i överkanten på skärmen. Jag skickade tillbaka kortet och det var tydligen fel på det, så idag fick jag hem ett nytt kort. Det nya kortet verkar funka lite stabilare än det förra men den hänger sig fortfarande efter Windows XP screenen, efter att jag har kall rebotat datorn. För att få igång datorn igen så får jag rycka ur en CD-spelare, det brukar oftast hjälpa, då hänger den sig inte.

Kan det va så att mina övriga komponenter är för gamla i datorn? Dom har trots allt några år på nacken. Eller en bios uppdatering kanske kan hjälpa?

Moderkort: Epox 8kha+
CPU: AMD 1700+
RAM: 256 DDR

Vore tacksam om någon kunde komma med en lösning eller en teori om vad det kan va för fel. Vill gärna veta om det är någon annan som har samma problem med just Asus 9600XT korten.

Permalänk

Det låter som om att strömförsörjningen inte räcker till, eftersom det fungerar när du rycker ur CD-läsaren. Dessa kan vara ganska hungriga av sig.

Permalänk

köp nytt nät agg

Visa signatur

Amd barton 2800+ @ 2.2 ghz, Abit an7, 9600XT, 4400 poäng i 3dmark03 . 2x 512mb [Pc 3200 333mhz],

Permalänk

Jag har precis samma problem som du AMD_ Det fryser precis när datorn ska börja visa grafiken i Windows XP.
Jag har inte testat att koppla ur CD_ROMen men jag har har testat att sätta i mitt gamla kort, avinstallera drivare och program för att sedan kunna installera om allt igen, få fungerar det ett tag...
Det är kraftigt jobbigt!!!!

Visa signatur

The Lost King!

Permalänk
Medlem

gosh.. Sparka in mer ström ^^

Permalänk
Medlem

Jag har ett 300 Watts nätaggrigat, borde inte det räcka till? Det konstiga är att den ibland fungerar med CD i och ibland utan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd_
Jag har ett 300 Watts nätaggrigat, borde inte det räcka till? Det konstiga är att den ibland fungerar med CD i och ibland utan...

Det är olika från nätagg till nättagg.. kommer inte ihåg vilken volt grafikkort går på men om den volten har låg ampere och går cd:n också går på den så kan det vara det(anntagligen)

Visa signatur

_-"-_DENAN_-"-_

Permalänk
Medlem

okej, får väl investera ett nytt nätaggregat då, ett 400 Watts borde väl räcka?

Vill gärna vara säker på om kortet får för lite ström, är det någon som har löst liknande problem genom att byta nätaggregat?

Permalänk
Medlem

tror att det finns några trådar på rage3d om detta.. troligare att ni hittar lösningen där.

Visa signatur

Brööl.

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem - dessa förhatliga vita små streck i överkant... Alltså min burk är nybyggd i ett Sonatachassi med 380W-agg. Hur mycket ström kan det behövas? Jag har en hårddisk och en CD. Gamla burken har ett 300W-agg på Radeon 9700, FYRA hårddiskar och TRE CD-spelare + ett gäng PCI-kort och där har det aldrig varit problem med någon strömförsörjning. Dessutom har 9700-kortet en extern strömkontakt vilket Asus 9600XT inte har.

Hittills har jag startat om datorj-n tills den rumlar igång. Ibland roar jag mig med att plocka bort grafikkortet från systemet då datorn alltid startar i dom felsäkra lägena. Har testat med lite olika inställningar i BIOS på AGP-inställningar och bytt drivisar till vansinne - allt utan framgång.

Jag tvivlar på att nytt agg hjälper dig men om så är fallet så säg till för snart tål inte lådan fler bucklor...

Permalänk
Medlem

Är det någon som har varit i kontakt med Asus eller ATI om detta? Skulle va intressan och höra vad som säger om det.

TheRiper: Vad har du för moderkort?

Jag tvivlar också på nytt nätaggregat, jag har rykt ur allt jag har i burken, men ändå så får jag det föbannade två vita strecken ibland.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem med ASUS 9800XT. Efter XP´s "ladd-screen" så slutar kortet ge signal i ca 10 sekunder. Sedan så startar Win utan problem.

Jag får dock inte dom vita streck som ni andra verkar få. Jag bytte nätagg, från 340W till 400W, dock utan att det blev någon skillnad. Kortet får också tuppjuck tillsammans med Smart Doctor som nu därför alltid är avstängt.

Jag har kontaktat ASUS men efter 3 veckor har jag ännu inte fått svar. Lite tröttsamt att ASUS inte svarar tycker jag.

Permalänk

Jag har fått för mig att det är några drivrutiner som spökar, det var iaf vad dom sa där jag köpte kortet. Jag har testat att installera nya och gammla drivare nu i tre timmar utan framgång... Det börjar bli aningen irriterande.
Men det borde väl vara drivarna som spökar eftersom det är bara när man precis ska komma in i Windows det fryser. Och när man kör det i felsäkertläge så fryser det juh inte.

Nu har jag avinstallerat alla drivare till kortet, då fungerar datorn i övrigt, men grafiken suger pung...

Visa signatur

The Lost King!

Permalänk
Medlem

Hej!

Det 'har varit / är' problem med att det kan vara problem om AGP hastigheten är 8x. Jag fick tipset att under SMARTGART fliken ställa AGP hastigheten till 4x då jag hade en massa frysningar m.m. med mitt Sapphire 9600Pro FE. Efter detta så har det funkat utan instabilitetsproblem. Om detta hjälper i era fall vet jag ej men kan ju vara värt och prova.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk

Har du typ 1 miljon diskar i datorn räcker inte 300Watt...

/Christopher

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd_
Är det någon som har varit i kontakt med Asus eller ATI om detta? Skulle va intressan och höra vad som säger om det.

TheRiper: Vad har du för moderkort?

Jag tvivlar också på nytt nätaggregat, jag har rykt ur allt jag har i burken, men ändå så får jag det föbannade två vita strecken ibland.

A7N8X Deluxe/GD rev 2.

Permalänk
Medlem

Jag surfade runt på lite olika forum och såg att inte bara är vi som har detta problemet. Såg även folk som hade vart i kontakt med ASUS och ATI, de säger att det inte är något fel och att man ska installera de senaste drivrutinerna. Men en intressant sak såg jag som Asus hade skrivit och de hävdade att man hade ställt in AGP apeture (stavning) sizen för hög, och att en skulle stå på 32 mb eller lägre. Jag testade det och datorn har fungerat vid kall starter efter det, jag har i och för sig bara startat om den 2 ggr. Men jag hoppas inte på någonting, jag lär se mer av de där 2 vita strecken

Alla ni som har samma problem, skriv vad ni har för moderkort mm, vad ni har för AGP inställningar, OS och drivrutiner... Så ska vi se om vi kan se något samband. Ni som har fungerande kort kan ju också skriva lite om era inställningar och system så vi kan jämföra.

Här är en stor tråd om samma problem för er som orkar läsa: http://www.rage3d.com/board/showthread.php?threadid=33728800&...

Permalänk

Är det någon som har kommit fram till vad problemet beror på???
Jag har iaf kommit fram till att ibland fungerar det och ibland fungerar det inte, utan att man har gjort något... knasigt

Visa signatur

The Lost King!

Permalänk
Medlem

Jag har nästan samma problem. Min dator vägrar kallstarta varje dag. Måste plocka bort kortet ur agp-porten och sen sätta tillbaka det innan jag startar datorn. Saken är att när det inte startar så laddas inte windows eller någonting. Får inte ens en POST.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd_
Är det någon som har varit i kontakt med Asus eller ATI om detta? Skulle va intressan och höra vad som säger om det.

TheRiper: Vad har du för moderkort?

Jag tvivlar också på nytt nätaggregat, jag har rykt ur allt jag har i burken, men ändå så får jag det föbannade två vita strecken ibland.

dom sitter väl o löder kondensatorer vid det här laget..:)

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem

Nu har datorn startat vackert två gånger om dagen i ca en vecka. Sitter ju bara och väntar på att den inte ska starta. Vore nästan bättre om det var helpaj så man kunde skicka tillbaka eländet. Fast helst vill man ju ha en lösning... Suck o stön.

Permalänk
Medlem

Exakt samma problem som ovan och det på 10 av 30 kort jag köpt.... moderkortet jag kör med är Asus A7N8X-X.

Visa signatur

SYSTEM1 -AMD TB 1000@1500[AXIA]-Iwill KK266R-Silverrado-256mb mosel-Addtronics 7896A-

SYSTEM2 -SN45G + Silent powersupply -AMD Athlon 2800+ barton- 2x256MB Twinmos Winbond - 36gb RAPTOR - Pioneer A07-

Permalänk
Medlem

jag ahr det kortet, och ahr inga problem med det. hade dock problem med "smart" doctor som bestämt hävdade att strömförsörjningen till grafikkort var "out of safe bound" trots att den va helt korrekt...

Permalänk
Medlem

Smart doctor kan man absolut inte tro på... får man upp ett fel-meddelande så trycker man bara in defult inställningarna så försvinner fel-meddelandet.

Smart Doctor är inte nått att ha...

Annars har inte jag stött på några problem

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus a7n8x - Deluxe kort och ett Hercules Radeon 9800 pro. har inga som helst problem. Kanske så har du en något för klen processor ? en Amd 1700 + är antagligen något i klenaste laget. Det är förvisso inte helt omöjligt att jag nu är ute och cyklar, men detta är något jag läst. Alltså att dessa värsting grafikkort kräver en hel del av cpu´n för att fungera klockrent.

Permalänk
Medlem

grafikfel

prova andra minnen

Visa signatur

Lars

Permalänk
Medlem

Har inget med det ni skrivit i denna tråd. Det ska tydligen komma en bios flash till grafikkortet som snart löser detta problem.

Visa signatur

SYSTEM1 -AMD TB 1000@1500[AXIA]-Iwill KK266R-Silverrado-256mb mosel-Addtronics 7896A-

SYSTEM2 -SN45G + Silent powersupply -AMD Athlon 2800+ barton- 2x256MB Twinmos Winbond - 36gb RAPTOR - Pioneer A07-

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christ0pher
Har du typ 1 miljon diskar i datorn räcker inte 300Watt...

/Christopher

asså lol.................. han hadde inte en miljon diskar om du inte kan läsa.......

Visa signatur

| Coolermaster Centurion | Epox nåttskit | AMD 2200 + | 1024 DDR Cas 2 | Seagate 120GB | ATi Radeon 9000 128MB @ 280 / 500 |

Permalänk
Medlem

Nu ger jag upp det här och skickar tillbaka skräpet. Någon som gjort detsamma? Byttes det utan knorr? Tråkigt om det fungerar för butiken och man får tillbaks det med vändande post...

Permalänk
Medlem

Fick nya kort som skulle fungera med nforce2 men icket..

Visa signatur

SYSTEM1 -AMD TB 1000@1500[AXIA]-Iwill KK266R-Silverrado-256mb mosel-Addtronics 7896A-

SYSTEM2 -SN45G + Silent powersupply -AMD Athlon 2800+ barton- 2x256MB Twinmos Winbond - 36gb RAPTOR - Pioneer A07-