Permalänk
Medlem

4st 9800XT på en 4-pins strömkabel

vi leker med tanken och säger att vi har en sån här och kopplar in 4st 9800XT på en 4-pins strömkabel.

Vad tror ni händer med nätaggregatet och kabeln etc?

Jag tror kabeln smälter

Visa signatur

Kass DATA

Permalänk
Medlem

Varför skulle kabalen smälta? Det ska väl till _lite_ mer än några 9800 kort för att den ska smälta eller? såna kablar klarar väl en del?

Permalänk

Har ni inget annat att leka med? det verkar rätt meningslöst den leken ni leker nu iaf..

Permalänk
Medlem

Knappast.. hur mycket ström tror du ett 9800XT drar? .. dom där kablarna är gjorda för att klara en hel del.. dom smälter inte i första taget..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

De kommer inte smälta. Det som kommer hända är att agget kommer ge upp för du belastar agget snett.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

dom där sladdarna är ju lika tjocka som 230v sladdar så dom sk nog klara en del.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
De kommer inte smälta. Det som kommer hända är att agget kommer ge upp för du belastar agget snett.

Alla "4 pins kablar" från nätagget går till samma ställe.
Så det spelar ingen roll ifall du sätter alla enheter du har på samma kabel eller om du delar upp dem.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkevin
Alla "4 pins kablar" från nätagget går till samma ställe.
Så det spelar ingen roll ifall du sätter alla enheter du har på samma kabel eller om du delar upp dem.

Du har ju ex antal par molexströmsladdar i från agget. Om du skulle lägga 4st radeon 9800xt på en av dessa skulle agget inte gilla särskilt mycket med så mycket belastning på en och samma.
Däremot om du har tillräckligt med effekt och delar upp dem på de olika kanalerna så skulle det nog gå bättre.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet vet inte om vart du kopplar sakerna eftersom att alla 12V, alla 5V och alla jord kablar är ihopakopplade i slutändan (inte 5V med 12 V eller liknande, utan alla 12V med 12V och 5V med 5V m.m.).

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
dom där sladdarna är ju lika tjocka som 230v sladdar så dom sk nog klara en del.

Det som påverkar hur varm en kabel blir är hur många ampere som går igenom dom, INTE volt. Så säg att ett r9800xt drar cirka 70W vid full belastning på 5V (om det nu gör det, tror det men är inte 100% säker) linan. Det blir iallafall 70/5=14A, 4*14=56A. 56A är inte lite. Jämför med kablarna till ett vanligt vägguttag. Ett vägguttag kan ge som mest cirka 2200W. Med 220V så blir det 10A. Inte så mycket mao jämfört med 56A.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkevin
Nätaggregatet vet inte om vart du kopplar sakerna eftersom att alla 12V, alla 5V och alla jord kablar är ihopakopplade i slutändan (inte 5V med 12 V eller liknande, utan alla 12V med 12V och 5V med 5V m.m.).

Mitt Antec blev tokinstabilt när jag kopplade diskarna och grafikkortet på samma "molex-kabelserie". Blev bättre när man delade upp det iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Mitt Antec blev tokinstabilt när jag kopplade diskarna och grafikkortet på samma "molex-kabelserie". Blev bättre när man delade upp det iaf.

Låter konstigt, borde inte vara så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter extremt konstigt iom att kablarna i alla nätagg jag öppnat har varit lödda till samma punkt i nätagget. Så det ska inte bli någon som helst skillnad på vilken kabel du kopplar in saker i. Dom belastningar som mar har i en dator är oxå så små att kabeltjocklekarna inte ska spela någon roll. Det är om man börjar sätta in peltierer och prylar som det kan börja bli problem om man har allt för tunna kablar.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Det som påverkar hur varm en kabel blir är hur många ampere som går igenom dom, INTE volt. Så säg att ett r9800xt drar cirka 70W vid full belastning på 5V (om det nu gör det, tror det men är inte 100% säker) linan. Det blir iallafall 70/5=14A, 4*14=56A. 56A är inte lite. Jämför med kablarna till ett vanligt vägguttag. Ett vägguttag kan ge som mest cirka 2200W. Med 220V så blir det 10A. Inte så mycket mao jämfört med 56A.

jo men det var ju det jag menade.... jag ville bara att han skulle förstå efftersom han snakar ju om watt!
watt= efekt

Visa signatur

i7.

Permalänk
Citat:

Detta kan kanske bero på att hårddiskarna genererar en del störningar som går tilbaka till strömkablarna. En hårddisk innehåller ju en motor och en accentuator som kan skapa en hel del brum. Har man annan utrustning kopplad till samma ledning kan dessa störningar fortplanta sig även till denna. Kopplar man däremot allting med var sin ledning till en gemensam jordpunkt så tar dessa störningar i princip ut sig själva. Dessutom har nätaggregatet kondensatorer precis vid utgångarna och dessa plockar också bort störningar - detta förutsätter dock att störningarna passerar nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Citat:

jo men det var ju det jag menade.... jag ville bara att han skulle förstå efftersom han snakar ju om watt!
watt= efekt

Du verkar ju förstå ännu mindre som börjar prata om volt. No offense.

Permalänk
Medlem
Citat:

nja dom e aningen för tunna ,, det är 1,5mm kvadrat fram till vägguttagen.. dom tål 10A
skulle tro att dom i datorn tål 5-6A

Permalänk
Medlem

hmmm....1mm kvadrat ska klara 6 A har jag för mig....6 A - 1.0mm, 10 A - 1.5mm, 16 A - 2.5mm

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att testa? :/

Visa signatur

Dumdedum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damonk
Vad sägs om att testa? :/

och vem har 4st 9800XT

Visa signatur

Kass DATA

Permalänk
Medlem

De verkar iaf ha, om de ens funderade på det^^
Annars kan de väl simulera elförbrukningen?

Visa signatur

Dumdedum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan866
och vem har 4st 9800XThttp://forum.sweclockers.com/images/smilies/biggrin.gif

och vem har lust att löda ihop 4 AGP portar på ett moderkort ?

Permalänk
Medlem

destu lägre volt du använder destu mer ampere drar prylen och tvärt om, ta ett slutsteg till bilen: låg volt, hög ampere. ta ett slutsteg för inomhusbruk: hög volt, låg ampere.

jag tror säkringen skulle gå i nätdelen om du överbelastar kablarna förmycket. en säkring är till för kabel och "komponent" skydd. kablar måste avsäkras för att annars smälter isoleringen runt om och det innebär brandfara och eventuellt olyckor för personer.

Permalänk
Medlem

snäll lås denna tråden.. lekstuga..

Visa signatur

Gigabyte GA-X38-DQ6, Quad 6600@3,6Ghz (9x400), 2GB PC8500@1280Mhz (2x640Mhz), 1.5TB Hdd (3x500 WD), 2x Raptor 74GB Raid 0, 2 st Sapphire HD2900 Pro i CROSSFIRE, Antec 850W PSU, Lian Li PC1000 Plus, 3dmark 06:17188, 3dmark 05:23598.

Permalänk
Medlem

håller faktiskt med Quick lite...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredde
Låter extremt konstigt iom att kablarna i alla nätagg jag öppnat har varit lödda till samma punkt i nätagget. Så det ska inte bli någon som helst skillnad på vilken kabel du kopplar in saker i. Dom belastningar som mar har i en dator är oxå så små att kabeltjocklekarna inte ska spela någon roll. Det är om man börjar sätta in peltierer och prylar som det kan börja bli problem om man har allt för tunna kablar.

Det låter inte alls konstigt. Med tanke på effekten hårddiskar behöver när de ska starta upp (ca 20W). Hårddiskarna går såvitt jag vet på 5V-linan. Säg att du har två stycken hårddiskar inkopplade på en serie strömkabel. (20/5)*2=8A. Lägg ihop det med ett grafikkort som drar en hel del. Det kan bli påfrestande för kabeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det låter inte alls konstigt. Med tanke på effekten hårddiskar behöver när de ska starta upp (ca 20W). Hårddiskarna går såvitt jag vet på 5V-linan. Säg att du har två stycken hårddiskar inkopplade på en serie strömkabel. (20/5)*2=8A. Lägg ihop det med ett grafikkort som drar en hel del. Det kan bli påfrestande för kabeln.

Jo.. sant.. men snedbelastning" .. kan inte skada agget.. kablarna möjligen.. men agget tar inte skada av det..

motorn i hårddisken går väl på 12V?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kablen smälter inte..

Visa signatur

bLASTEr is here...=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Jo.. sant.. men snedbelastning" .. kan inte skada agget.. kablarna möjligen.. men agget tar inte skada av det..

motorn i hårddisken går väl på 12V?

Jag är inte säker. Det kanske var så att elektroniken gick på 5V och motorn på 12V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är inte säker. Det kanske var så att elektroniken gick på 5V och motorn på 12V.

Japp så var det

Visa signatur