VIA 4-in-1, ja eller nej?

Permalänk
Medlem

VIA 4-in-1, ja eller nej?

Håller precis på att installera om mitt Windows XP efter diverse strul.

Nu undrar jag, ska jag installera VIA 4-in-1 eller inte (har ett A7V133-moderkort med VIA-chipset)? Om ja, varför?

Sen en annan fråga: Vid DMA-inställningarna för mina ATA100-diskar står det "Inte tillämpligt", borde det inte stå "Ultra DMA 5" där? Kan UDMA vara korrekt påslaget trots att det inte står något där, eller är det något som strular? Har haft problemet länge, och 4-in-1 har inte gjort nån skillnad.

Permalänk
Medlem

Ja!
Varför: Jo för tillverkarens drivrutiner är ofta bättre än referenserna man får med systemet

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Re: VIA 4-in-1, ja eller nej?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzetsu
Håller precis på att installera om mitt Windows XP efter diverse strul.

Nu undrar jag, ska jag installera VIA 4-in-1 eller inte (har ett A7V133-moderkort med VIA-chipset)? Om ja, varför?

Sen en annan fråga: Vid DMA-inställningarna för mina ATA100-diskar står det "Inte tillämpligt", borde det inte stå "Ultra DMA 5" där? Kan UDMA vara korrekt påslaget trots att det inte står något där, eller är det något som strular? Har haft problemet länge, och 4-in-1 har inte gjort nån skillnad.

Kolla så du har rätt kabel till drivern den med fler trådar i (80) så du inte kör en liknande som man har till cd-rom i vanliga fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Ja!
Varför: Jo för tillverkarens drivrutiner är ofta bättre än referenserna man får med systemet

Skulle vilja påstå att det är både rätt och fel. Visst, prestandan kan må vara bättre då oftast driver versionerna är nya hos tillverkaren. Ser man på stabilitet så bör de signerade drivers som genom gått tester av MS vara bättre i den synpunkt.
Skulle jag kört VIA hade jag valt tillverkarens i första hand

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Via 4in1 slår oftast på UDMA'n på mobo's med Via's chipset... så svaret blir utan tvekan ett rungande JA!!!!! In me't bara...

Angående UDMA't... pilla gärna igång det i BIOS'et oxo...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Via 4in1 slår oftast på UDMA'n på mobo's med Via's chipset... så svaret blir utan tvekan ett rungande JA!!!!! In me't bara...

Angående UDMA't... pilla gärna igång det i BIOS'et oxo...

Det är igång i BIOSet. Vid uppstart av datorn rapporteras att båda diskarna är UDMA5, men Windows har ingen aning om någonting. Kabeln är också rätt.

Nu installerade jag iaf SP1 följt av 4-in-1 4.43 (VIAs hemsida rekommenderade dessa framför Hyperion för mitt gamla KT133-chipset). Nu vägrar dock nVidias senaste drivers att installera, den fastnar i textläget under installationen. Dessa drivers fungerade att installera på min föregående installation så sent som igår.

EDIT: Jag läser nu här i forumet att 5x.xx-serien inte är så bra till mitt gamla GF3Ti200, vad ska jag ha för drivers och var hittar jag dem?

EDIT2: Installerade Creatives officiella 44.nånting drivers, de fungerade.

Permalänk
Medlem

För mig ger 4-in-1 exempelvis ca 2000 poäng mer i 3dMax2002, så jag tvekar då inte att installera dem.

Visa signatur
Permalänk

Kanzetsu: 3x.xx drivers är bäst till ditt kort.

Jag skulle rekommendera dessa drivers (31.40) eftersom de är mest up-to-date av 3x.xx drivrutinerna och dessutom är WHQL.

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=487