Permalänk
Medlem

Stickontakt - ledare

Kanske inte rätt tråd, men jag tyckte den passade bäst här.

Håller på med ett "eget bygge", skarvar lampsladd.
Tyvärr är mina elkunskaper inte särskilt bra och jag hoppas Ni kan hjälpa mig.

Jag använder en treledad lampsladd (fas, neutral och jord). I stickkontakten jag sätter i väggen finns det utmärkt ett hål för den jordade ledaren (mitt på kontakten) och sen är där två andra, höger och vänster om denna. På den ena står det S och N med en ring runt om, och på den andra FI, också här med en ring runt.

Saken är den att jag inte vet var jag ska koppla mina kvarvarande ledare. Pekar bokstäverna (N, S och FI) på standarder för dessa länder, eller betyder det något helt annat? Ska jag exempelvis sätta både fasledaren och neutralledaren på S, eller ska jag sätta dem i varsin och i så fall vilken sladd var?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Istället för frilägesutvisning dömde estländske rättskiparen Sten Kaldma - yrare än en LSD-påtänd och torktumlad professor Kalkyl - frispark som blev resultatlös" /Marjan Svab (HD-sporten)

Permalänk

Det kvittar hur du sätter dom andra, eftersom det är växelström.
Men det är en vanlig stickpropp med två metall pinnar som sticker ut? Isåfall ska bara ledarna sitta på varsin "pinne" N borde stå för Neutral, och F1 kanske för Fas 1 eller nåt, men S har jag ingen aning om

Visa signatur

If it aint't broke, you ain't trying hard enough

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sound of musarm
Det kvittar hur du sätter dom andra, eftersom det är växelström.
Men det är en vanlig stickpropp med två metall pinnar som sticker ut? Isåfall ska bara ledarna sitta på varsin "pinne" N borde stå för Neutral, och F1 kanske för Fas 1 eller nåt, men S har jag ingen aning om

Okej! Jo det är en vanlig stickpropp (jordad) med två metallpinnar.

Edit: Tack

Visa signatur

"Istället för frilägesutvisning dömde estländske rättskiparen Sten Kaldma - yrare än en LSD-påtänd och torktumlad professor Kalkyl - frispark som blev resultatlös" /Marjan Svab (HD-sporten)

Permalänk

S står för Semko. Semko är ett företag som bland annat kontrollerar elektrisk utrustning med avseende på säkerhet. S-märkningen innebär att produkten uppfyller deras krav. Detta hoppas jag att alla redan visste.
N och FI är motsvarande märkningar för Norge och Finland.

Fas och Nolla kopplas in på varsitt stift (inte samma, alltså). Vilket spelar ingen roll, eftersom man ändå kan vända stickkontakten hur man vill.

Det finns lagar som reglerar vad man får koppla som privatperson när det gäller el. Att byta stickkontakt på en sladd är ett exempel på något vem som helst får göra, förutsatt att man har nödvändig kännedom. Om du känner dig osäker föreslår jag att du ber någon annan som vet mer att kontrollera att du har kopplat rätt.

Permalänk
Medlem

Se oxå till att avlasta kabeln i kabelavlastaren ordentligt folk är ju lata å rycker i kabeln när de vill dra ut stickproppen.
Och att jordkabeln är ca 5cm längre än alla andra kablar
så att om man råkar slita ut kabeln ur stickproppen så ska jordkabeln lossna sist från sitt bleck. (skruv)