Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Vilken bärbar för KTH student?

Hej!
Jag har stora funderingar på att införskaffa mig en bärbar dator för studie bruk. Men, jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken som passar bäst.
De största användningsområderna är följande:
*Programmering i Matlab, Maple.
*En del Cad i framtiden.
*Presentationer. (ska enkelt kunna kopplas till projektor om så behöves)
*Dokumenthantering (typ word, excel osv).
*Lyssna på musik medans jag arbetar.

Min budget ligger runt 10 000:-

Batteritid är väldigt viktigt eftersom jag kommer använda den utan nätadapter större delen av tiden, men den ska även enkelt och snabbt kunna koppla upp sig till det trådlösa nätverket på Campus.

Jag vill även att den ska vara liten och smidigt med en låg vikt så att jag kan bära med mig den i min vanliga väska.

Jag har använt sök-funktionen men jag hittar ingen tråd där syftet med datorn är rent studiemässigt. Jag kommer tex inte spela på datorn då jag kan göra det på min stationära hemma.

Den största frågan är nog Mac(ibook) eller PC?
Har någon erfarenhet av vilken dator som passar studiebruk bäst?

MVH
C-Beat

Permalänk

Dell har rätt okej standby tid, och du kan utan problem byta ut dvd-enheten mot ett extra batteri.. titta på dem.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Du vill ha allt, ganska svårt att fixa det med "bara" 10k, titta på dell som tidigare talre sa.

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk
Medlem

Bra batteritid och låg vikt och under 10k? Du har inga små krav.

Skulle föreslå IBM Thinkpad X31. Välbyggd, liten och lätt (1,6kg), bra batteritid... men den kostar nog från 15k inkl.moms.

Enligt http://macworld.idg.se/tjanster/macbarometern/ibook.asp verkar det inte finnas några Macar under 10k. OBS priserna är exkl. moms.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem

Låter som du skall ha en ibook på applestore får du 10% rabatt dessutom.

Permalänk
Medlem

jo, en ibook får man ju för ca 10k, fast det skulle vara bra om man hade råd att trycka i minst 128mb extra i ibooken, för 256mb är lite på gränsen...

Permalänk
Medlem

Är det inga icke-OSX CAD-grunkor så låter ju ibook given
< http://www.apple.com/se/education/ >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Min budget ligger runt 10k, dvs jag kan nog klämma fram 13 om jag försöker.

Jag har tittat på Dells datorer, men jag tycker att dom är i största lagret.

Ska ta en titt på IBM igen dock.

Jag har 2 funderingar om ibook dock:
1) Stödjer det trådlösa nätverket på KTH macar? det borde göra det iofs...
2) Finns det Cad program till mac?

C-Beat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C-Beat
Tack för alla svar!

Min budget ligger runt 10k, dvs jag kan nog klämma fram 13 om jag försöker.

Jag har tittat på Dells datorer, men jag tycker att dom är i största lagret.

Ska ta en titt på IBM igen dock.

C-Beat

1. Det trådlösa nätverket ska det inte vara några problem med, så det är bara att köpa ett airport kort till ibooken så funkar det...

2. Ingen aning, jag vet att det finns 3Dprogram som maya, men ingen aning om cad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om de inte har något väldigt konstigt eget tjosan…
Är det 802.11b eller 802.11g så är det skitlugnt…

Citat:

C-Beat [/B]

Jo, men inte någon enorm sortering…
Du hittar några här: < http://www.apple.com/downloads/macosx/imaging_3d/ >
< http://www.sketchup.com/ > är jäkligt fräckt - även om det inte är CAD i egentlig mening…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Köper du en laptop med en Intel Centrino CPU får du med WLAN på köpet (inbyggt), och en bra batteritid (ung 5h, beroende på vad du gör naturligtvis). Men det spräcker nog din budget med minst 3-4000kr om du skall ta den billigaste modellen.

Fujitsu Siemens E4010
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e617317

EDIT: Okej...jag kollade priset: 17 274:- inkl moms, jag förmodar att det blir för dyrt för din plånbok.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Köper du en laptop med en Intel Centrino CPU får du med WLAN på köpet (inbyggt), och en bra batteritid (ung 5h, beroende på vad du gör naturligtvis). Men det spräcker nog din budget med minst 3-4000kr om du skall ta den billigaste modellen.

Fujitsu Siemens E4010
http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e617317

EDIT: Okej...jag kollade priset: 17 274:- inkl moms, jag förmodar att det blir för dyrt för din plånbok.

Min mor har en compaq med centrino å inbyggt wlan men det suger brutalt..
Jag har en ibook 12" G4 det är en väldigt trevlig burk.
Liten smidig grym täckning på wlan'et(inbyggt)
ca 4timmars batteritid om du bara sitter å skriver på burken så ska det inte vara några problem med att ha igång den i 4 timmar..

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Medlem

Kanon! Tack för alla svar!

Det låter som en ibook 12" är det bästa valet, och det verkar ju även finnas tillräkligt med mjukvara för att täcka alla mina framtida behov på skolan.

MVH
C-Beat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av entray
Min mor har en compaq med centrino å inbyggt wlan men det suger brutalt..
Jag har en ibook 12" G4 det är en väldigt trevlig burk.
Liten smidig grym täckning på wlan'et(inbyggt)
ca 4timmars batteritid om du bara sitter å skriver på burken så ska det inte vara några problem med att ha igång den i 4 timmar..

Det suger brutalt

Skulle du kunna vara lite mer specifik?, vad är det som "suger"?, jag kommer nämligen ha en laptop baserad på den tekniken inom kort och vill veta varför du tycker som du tycker.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Kolla HPs tablet-pc. Går att få tag i för ca 12000 den billigaste modellen med inbyggt wlan o sånt. minsta dator du kan få tag i.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

den är ball, men den har inte inbyggt cd vilken gör att jag inte kan köra cd bunden mjukvara, vilket tyvärr är ett krav.

Permalänk
Medlem

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501005520...

kanske lite dyr... men i samma prisklass som IBM X31

Permalänk
Medlem

skulle inte rekommendera en Mac för programvaran som man kan få låna på KTH (CAD, Matlab, Maple osv) är för mesta dels för windows och ibland för *nix. Men för Mac har jag inte stött på något program.

Sen tror jag att du kan ha svårt att kunna köra CAD (särskilt high-end program som CATIA V5, UG och ProE) bra, på en liten och smidig bärbar för under 10000 kr. Ok, man kanske kan leka lite, men några riktiga grejer blir det nog jobbigt att köra om inte rent ut sagt omöjligt.

Så enligt min erfarenhet skulle jag köpa en lätt och smidig bärbar PC som klarar presentationer, dokumenthantering, matlab, maple och lyssna på musik. Typ alla dator som säljs nu för tiden, fast matlab och maple kanske går långsamt om du gör riktigt krävande grejer.

Permalänk
Medlem

Matlab och Maple finns för både pc och mac att låna på KTH, cad vet jag dock ej eftersom det inte ingår på någon av cd skivorna.

Riktigt tunga programmerings grejer kommer jag nog ägna de stationära datorerna på skolan till, men en bärbar bör ju kunna hantera en del.

jag har svårt att se nackdelar med ibook gämfört med motsvarande pc datorer. ibooken är både smidigare och billigare med motsvarande prestanda. att ordna mjukvara är väl det största problem kan jag tänka mig. Det svåra med pc är att de flesta är så stora, och är de små så är de väldigt dyra.

Funderar på att även sälja min stationära dator men behålla skärmen så att jag kan använda den bärbara hemma, fast med stor skärm. Det enda spelet jag spelar kräver nämligen inte särskilt mycket och jag tittar inte på film eller liknande på datorn...

C-Beat

Permalänk
Medlem

Vad menas med motsvarande prestanda... ? en pentium m med 1.4 är väl rätt mycket snabbare än en g4 på 800, eller?

Men det är klart, Mac os X lockar ju en del kan jag tänka mig.. men frågan är som sagt om du kan köra programmen du vill åt på mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Matlab och Maple finns för både pc och mac att låna på KTH, cad vet jag dock ej eftersom det inte ingår på någon av cd skivorna.

Riktigt tunga programmerings grejer kommer jag nog ägna de stationära datorerna på skolan till, men en bärbar bör ju kunna hantera en del.

jag har svårt att se nackdelar med ibook gämfört med motsvarande pc datorer. ibooken är både smidigare och billigare med motsvarande prestanda. att ordna mjukvara är väl det största problem kan jag tänka mig. Det svåra med pc är att de flesta är så stora, och är de små så är de väldigt dyra.

Funderar på att även sälja min stationära dator men behålla skärmen så att jag kan använda den bärbara hemma, fast med stor skärm. Det enda spelet jag spelar kräver nämligen inte särskilt mycket och jag tittar inte på film eller liknande på datorn...

C-Beat

Om man tar en CAD-kurs eller frågar omkring lite (går bra att ringa förtagen oftast och bara presentera sig) så brukar man kunna skaffa CAD program som är gjorda bara för universitet (de är identiska som de vanliga förutom ett fåtal punkter). Jag lyckades sammla ihop ett helt gäng, genom att bara fråga runt lite .

Annars ser jag bara samma nackdel som dig med ibook, (jag vet inte hur väl den presterar mot en PC så det får någon annan upplysa oss om) svårt att få rätt programvara till den.

/T

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt får du mer maskin genom att köpa iBooken. Mac OS X är störtskönt. Bärbart föredrar jag klart iBooken. Du har 10% rabatt med med studentkortet så det kan bli en bra deal. Dock ett tips, maxa med minne, det är det värt fast köp det i vilken liten datorbutik som helst som är billiga...

Visa signatur

2x2Ghz PowerMac G5, 8GB Ram, 500 GB HD. Apple X-RAID 1,75 TB HP XW5000 P4 3.0 4GB Ram, 200 GB HD, PowerBook G4 17" 1,33 Ghz 2 GB Ram 80 GB HD, HP NW8000 PM 1.7 2 GB Ram 80 GB HD. HP IPAQ H5550 128MB BT POCKET PC 2003 Apple iPod 40GB Sony Ericsson Z600 Silver Night Apple iSight Webcam SONY Cybershot DSC-F828 Canon XM-2 videokamera mm

Permalänk
Medlem

Hur många års garanti är det på iBooken? Jag skulle nog minst skaffa 3års garanti. Bärbara är ju lite mer utsatta än vanliga stationära datorer.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem

ska du ha litet o smidigt med lång batteritid tycker jag att det är IBM som gäller tyvärr så är dessa ganska dyra och fula, jag har kört blandat med IBM, compaq och fujisu siemens och tycker att IBM har varit bäst när det gäller storlek vikt mm

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crose
Hur många års garanti är det på iBooken? Jag skulle nog minst skaffa 3års garanti. Bärbara är ju lite mer utsatta än vanliga stationära datorer.

Standard är två år enligt konsumentköpslagen. Du kan skaffa Applecare som ger en del andra förmåner samt du får specialnummer till supporten. För tre år har jag för mig det kostar 1000:-. Vi köper in det på alla våra bärbar, men de håller utan problem trotts de farit världen runt.

Visa signatur

2x2Ghz PowerMac G5, 8GB Ram, 500 GB HD. Apple X-RAID 1,75 TB HP XW5000 P4 3.0 4GB Ram, 200 GB HD, PowerBook G4 17" 1,33 Ghz 2 GB Ram 80 GB HD, HP NW8000 PM 1.7 2 GB Ram 80 GB HD. HP IPAQ H5550 128MB BT POCKET PC 2003 Apple iPod 40GB Sony Ericsson Z600 Silver Night Apple iSight Webcam SONY Cybershot DSC-F828 Canon XM-2 videokamera mm