Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Dåligt Minne?

Jag har spenderat de senaste 2 kvällarna till att försöka ta reda på så mkt som möjligt om överklockning på en CPU som möjligt..

Så jag satte igång nu ikväll med att börja höja lite CPU hastighet.
Eftersom jag har hört att det är bäst att höja FBS'n så gjorde jag det först.. Så nu ligger jag på 180. Samt 12 på multipeln
Orginal är 166 samt 12.5. Denna klockning ger en klockfrekvens av 2160mhz...

Eftersom jag även har läst att man ska fixa med RAMminnet också, så satte jag igång även där.. Jag började med att köra syncat 6/6 på minnena, och allt gick bra

Nu var det dags att ändra timingsarna på minnet efter som de låg på 7.3.3.2.5 (orginal.)

Och här tar även det roliga slut!

Jag ändrade till 6.2.2.2.2 och körde de i 2,7 volt (orginal är 2,6)..

I och med att jag gjorde detta så ville inte datan starta och jag var tvungen att clera CMOS..

Så nu har jag 2 frågor.

1. Så hur ska jag kunna få bättre timings på RamMinnet?
2. Hur högt kan man klocka innan man måste höja Vcoren? (på Processon)

Visa signatur

Jag når Örat, jag kör E20 norr, det är en stad i mitt hjärta av lycka och sorg!

Permalänk
Medlem

1. Kan jag inte svara på
2. Du får allt ta och testa dig fram det är aldrig någon som vet. Men blir systemet ostabilt när du clockar så får du höja lite och testa igen

Visa signatur

Intel P4 2.4@3.12 (260x12 1.6vcore) TT Bigwater . Mainboard Asus P4C800 Deluxe . 1xIbm 20gb . 2xSeagate 80gb . HIS 9800Pro 128mb ZM80C-HP . 2x256 OCZ Technology PC3500(2-2-2-8). Idle temp 27 . Full Load 40 . 3DMark 01SE - 12631 . Naruto Aeger !!

Permalänk
Medlem

Högre spänning till minnena, och sänk en siffra i taget.

Permalänk

Ju högre frekvens du kör minnena i desto sämre timings kan du ha och vice versa. Sen kan man ju alltid stabilisera med högre spänning om man känner för det och har koll på att det inte blir för mycket. Frekvensen spelar i regel större roll än timings så kör minnena synkat och sänk sedan timings så långt det går. Kolla sen om det är riktigt säkert i memtest. Att datorn bootar är ingen garanti.
Hur högt man kan klocka coh vilken Vcore man måste ha är väldigt varierande från processor till processor. Det går inte att ge något konkret svar. Det är bara att klocka och se hur långt man kommer.

Permalänk
Medlem

okok, så angåede fråga 2 så tycker ni att jag ska skita i att köra syncat och låta minnena gå i 333mhz.

För att istället koncentrera mig på att få ner timiningserna? samt kräma på lite mera ström på minnena?

Hm, men alla snackar ju att få upp FBS'n i 200 så att minnena körs i 400Mhz. är det bara bengalos-snack lr?

Visa signatur

Jag når Örat, jag kör E20 norr, det är en stad i mitt hjärta av lycka och sorg!

Permalänk
Medlem

Med AMD så ger det bättre prestanda att köra minnena i samma hastighet som bussen, t.ex. en AMD i 166MHz och med minne i samma frekvens presterar bättre än en AMD i 166MHz men med minnen i 200MHz fråga mig inte varför det är så men så är det
Men dra på spänningen du, och prova att sänka timingsen.

Permalänk
Medlem

ABE: Jag tror HerrEkberg menade att du klockar så högt du kan med syncat minne och sen ställer in så bra timings som dina minnen med den fsb:n.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basep
ABE: Jag tror HerrEkberg menade att du klockar så högt du kan med syncat minne och sen ställer in så bra timings som dina minnen med den fsb:n.

Just så menade jag