Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Jo.. det är klart det är godkännt för webben ... men om man nu gör en logga så ska det ju göras ordentligt eftersom man antagligen någon gång vill göra någon tryckproduktion... sen är det bra att ha vector om den ska användas i flash !!

Godkänt? Av vem?
Det handlar ju bara om vad man ska ha loggan till.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Inaktiv

Okay, jag har syslat lite med design och det finns inga regler för hur man gör design. Arbetar man åt ett företag så gör man oftast grundidén i papp som man kan lägga på bordet och på så sätt förklara sin idé eller så visar man skisser.

Men skall man göra en logotype till en websida på kort tid så tar man de verktyg man har till hands och om det råkar vara PS och de efekter man får med detta program så använder man dem.

Givetvis skall man inte använda PS om man skall göra en logotype som kanske skall användas för att trycka 6x12 meters wallhangers för Disney. Men för att desigan en logotype till en amatör websida så duger allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej! Jag är grafisk designer ! Ingen utav loggorna är godkända som en riktig logga !! Tänk på att det måste vara vector.! En logga får inte göras i photoshop.. den ska göras i tex illustrator.! Och snälla... hoppa över alla lager effekter som tex Bevel and Emboss... detta ser bara billigt ut.!!

Sen ska hälst färgerna vara neutrala eftersom loggan måste kunna användas på allt möjligt, allt ifrån papper till t-shirtar med olika underlagsfärger.! Så jag skulle inte rekomendera den ljus gröna... det var lite tips från mig i alla fall!

edit: ingen bakgrund kan användas i en logo!

Vad är du, grafikpolis?

Jag håller med om att en logo helst ska vara skalbar, sen om man gör den i Illustrator, photoshop eller något annat program spelar mindre roll. Du kan göra skalbar grafik i photoshop, om du håller dig till text/shapes och lagereffekter etc utan rasterize, kan sedan sparas som pdf.

Ja gillar 3:an och 6:an, inte dom glansiga med för mycket 'inner bevel'

Permalänk
Medlem

Att göra en logo är mycket mer än att jobba visuellt. Därför finns det reklambyråer.

Om jag hade en firma och ville ha en logo, så hade jag nog mer använt ett forum som detta som bollplank och sen anlitat de som kan sin sak.

Vill du ha hjälp tar jag bara 1100:- i timmen!

Visa signatur

2x2Ghz PowerMac G5, 8GB Ram, 500 GB HD. Apple X-RAID 1,75 TB HP XW5000 P4 3.0 4GB Ram, 200 GB HD, PowerBook G4 17" 1,33 Ghz 2 GB Ram 80 GB HD, HP NW8000 PM 1.7 2 GB Ram 80 GB HD. HP IPAQ H5550 128MB BT POCKET PC 2003 Apple iPod 40GB Sony Ericsson Z600 Silver Night Apple iSight Webcam SONY Cybershot DSC-F828 Canon XM-2 videokamera mm

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna lägga ner lite tid på att fixa en men då vill jag veta vad som menas med "betala"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Okay, jag har syslat lite med design och det finns inga regler för hur man gör design. Arbetar man åt ett företag så gör man oftast grundidén i papp som man kan lägga på bordet och på så sätt förklara sin idé eller så visar man skisser.

Men skall man göra en logotype till en websida på kort tid så tar man de verktyg man har till hands och om det råkar vara PS och de efekter man får med detta program så använder man dem.

Givetvis skall man inte använda PS om man skall göra en logotype som kanske skall användas för att trycka 6x12 meters wallhangers för Disney. Men för att desigan en logotype till en amatör websida så duger allt.

Hoppas betoningen är på "lite"...

En logotyp rent produktionsmässigt gör i vektorformat. Även "svåra" logotyper som Tre och Sony Ericssons logotype är framtagen i Illustrator/freehand.

Det har INGEN betydelse om det är till en amatör eller till ett proffs. En logotype SKALL vara vektorbaserad. Allt annat är bara trams.

Jag har 15 års erfarenhet ifrån reklambyrå världen, jag vet vad jag talar om.

Visa signatur

2x2Ghz PowerMac G5, 8GB Ram, 500 GB HD. Apple X-RAID 1,75 TB HP XW5000 P4 3.0 4GB Ram, 200 GB HD, PowerBook G4 17" 1,33 Ghz 2 GB Ram 80 GB HD, HP NW8000 PM 1.7 2 GB Ram 80 GB HD. HP IPAQ H5550 128MB BT POCKET PC 2003 Apple iPod 40GB Sony Ericsson Z600 Silver Night Apple iSight Webcam SONY Cybershot DSC-F828 Canon XM-2 videokamera mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svaramig
Det har INGEN betydelse om det är till en amatör eller till ett proffs. En logotype SKALL vara vektorbaserad. Allt annat är bara trams.

Jag har 15 års erfarenhet ifrån reklambyrå världen, jag vet vad jag talar om.

Knappast, jag tror ditt problem är att du har haft 15 års erfarenhet inom reklambyrå världen.
Om man har klara mål på vad man ska använda loggan till behöver man inte alls alltid ha den i vektorformat.

Ta en titt på t.ex. loggan till world of warcraft, den tror jag dom inte har gjort i vectorformat.
Eller FILExts logga, tror inte dom har den i vektorformat heller.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej! Jag är grafisk designer ! Ingen utav loggorna är godkända som en riktig logga !! Tänk på att det måste vara vector.! En logga får inte göras i photoshop.. den ska göras i tex illustrator.! Och snälla... hoppa över alla lager effekter som tex Bevel and Emboss... detta ser bara billigt ut.!!

Sen ska hälst färgerna vara neutrala eftersom loggan måste kunna användas på allt möjligt, allt ifrån papper till t-shirtar med olika underlagsfärger.! Så jag skulle inte rekomendera den ljus gröna... det var lite tips från mig i alla fall!

edit: ingen bakgrund kan användas i en logo!

Trevligt med någon från Stenungsund, var jobbar du som designer?

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Knappast, jag tror ditt problem är att du har haft 15 års erfarenhet inom reklambyrå världen.
Om man har klara mål på vad man ska använda loggan till behöver man inte alls alltid ha den i vektorformat.

Ta en titt på t.ex. loggan till world of warcraft, den tror jag dom inte har gjort i vectorformat.

Ditt första exempel finns som vektorlogotype. Kollegorna på Blizzard jobbar mycket med Illustrator. Så där VET jag de kör med vektorer. På ditt andra exempel så är detta typiska amatörer. Men visst det kan vara en vektorlogga som används i grunden och lekt i PS.

En Logotypes användande kan du ALDRIG förutse. Jag har gjort logotyper som klätt flygplan, bussar samt funnits som minatyrer på websidor.

Ditt problem är att Du tror för mycket. Det handlar om att VETA. Problemet är då ett företag startas och expanderas. Så kommer de med en logotype som bara finns som en gif. Ganska kört, milt sagt.

har du läst Bo Bergströms bok "Effektiv visuell kommunikation"???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är mkt möjligt att dom visst är gjorda i vektorformat.. lite skuggor o sånt fixar man lätt.

Dock håller jag med om resten, svaramig verkar tro att det är microsoft som ska skaffa en ny logga.. Som om det spelar ngn roll om den är i vektorformat lr rasterformat när han ska ha den på sin sida. Antar att du tycker han ska regga .com, .net, .org, .nu oxå bara för att vara på den säkra sidan, vet ju aldrig om dom kan behövas

Och på tal om hur bra det e med reklambyråer, jo, Telia är ju ett bra exempel på hur det kan gå när man anlitar en dyr reklambyrå o fixa sånt åt en

Permalänk
Medlem
Citat:

Ditt första exempel finns som vektorlogotype. Kollegorna på Blizzard jobbar mycket med Illustrator. Så där VET jag de kör med vektorer. På ditt andra exempel så är detta typiska amatörer. Men visst det kan vara en vektorlogga som används i grunden och lekt i PS.

Jag menade inte om en liknande logga för samma produkt, jag menade just den loggan (inte just den kopian eftersom man lätt kan se att det är en gif, men den versionen).
Och även om du (och jag visserligen) tycker att FILExts logga är amatörmässig så är det ändå en logga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Det är mkt möjligt att dom visst är gjorda i vektorformat.. lite skuggor o sånt fixar man lätt.

Dock håller jag med om resten, svaramig verkar tro att det är microsoft som ska skaffa en ny logga.. Som om det spelar ngn roll om den är i vektorformat lr rasterformat när han ska ha den på sin sida. Antar att du tycker han ska regga .com, .net, .org, .nu oxå bara för att vara på den säkra sidan, vet ju aldrig om dom kan behövas

Och på tal om hur bra det e med reklambyråer, jo, Telia är ju ett bra exempel på hur det kan gå när man anlitar en dyr reklambyrå o fixa sånt åt en

Jag jobbar idag med en kund som för fem år sedan bestod av två anställda. De har växt till idag 170 personer. De har levt på att informationen har spridits ifrån kund till kund. Fast deras logo finns bara som en BMP bild och den ser för jäklig ut. Deras markandschef skäms och vill ändra, men det är svårt och dyrt då den finns överallt. En logo är en viktig investering. Så lägg ner ivarjefall några timmar hos ett proffs. Fast en reklambyrå gör ju så mycket mer och hjälper till med en massa annat. En bra logotype för ett litet företag kostar ca 5000:-. Det är småpotatis i investeringskostnad. En logotype är det visuella intryck som spelar in då en offert jämförs. Detta sker omedvetet.

Telia och SVT anlitade en formgivningsfirma i London. Alltså de har INGET med reklambyråverksamhet att göra. De är ökända för att vara dyra. Både SVT och Telia ville bli hippa och slippa den statliga stämplen. Jag tycker inte de lyckats. Telia som nu igen byter logotype kommer få lägga ner ca 100 miljoner igen i byte inom koncernen. Tur jag sålde mina Telia aktier andra dagen efter de kom ut på börsen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag jobbar idag med en kund som för fem år sedan bestod av två anställda. De har växt till idag 170 personer. De har levt på att informationen har spridits ifrån kund till kund. Fast deras logo finns bara som en BMP bild och den ser för jäklig ut. Deras markandschef skäms och vill ändra, men det är svårt och dyrt då den finns överallt. En logo är en viktig investering. Så lägg ner ivarjefall några timmar hos ett proffs. Fast en reklambyrå gör ju så mycket mer och hjälper till med en massa annat. En bra logotype för ett litet företag kostar ca 5000:-. Det är småpotatis i investeringskostnad. En logotype är det visuella intryck som spelar in då en offert jämförs. Detta sker omedvetet.

Fast det finns vissa saker som inte ska växa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast det finns vissa saker som inte ska växa.

Det finns ingen som vet vad som kommer ske om en vecka eller om fem år.

Som proffs på marknadsföring så gäller det att kunna analysera behov många år framåt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns ingen som vet vad som kommer ske om en vecka eller om fem år.

Självklart gör det det, inom vissa saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart gör det det, inom vissa saker.

Wow, du kan se in i framtiden???

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Istället för att käfta om huruvida företaget i fråga kommer växa eller inte så kanske ni ska fråga trådskaparen hur stort han tänkt att företaget ska bli? Det kanske bara är ett hobbyföretag som kommer vara han och en kompis och som bara ska operera på nätet, vad ska han då med en logo som ska tryckas på en tröja till?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

//GrillCliff//
Vilket program använder du till att designa logos i?
Andra får givetvis också svara!

Visa signatur

Amd64 3200+ (Zalman 7000B-AluCu)|Gigabyte K8NS Pro|1Gb Ram|Leadtek 6800Gt @ 380 / 1080|Antec LanBoy / Tagan 480w

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket pajkastande det blev då. Varför skulle inte denna logotyp gå att trycka, om det nu var någon som riktat inlägg mot mig, minns inte.

Servern går ner ikväll, bilden kommer då inte visas

Edit: Photoshop.

Permalänk
Medlem

För att klargöra.

En logo skall vara vektorbaserad för att kunnas dra upp och ner. From PS 7 så finns vektorfunktion i PS, men den är ganska undermålig och i 80% av alla rippar blir det strul. Nya level 3 rippar fixar det, men de är få...

Ett företag/förening etc som skaffar en logotype bör tänka på att den kommer leva länge. Den kommer inte försvinna i första taget. Att göra ett byte av logotype brukar innebära byta på brevpappar, visitkort, i telefonkataloger mm. Det är kostsamt. Telia offrade 100 miljoner för att dra en parallel.

Att TRO en sak är inte samma sak som att VETA. Ingen vet vad som sker med ett företag. Logotypen skall föra fram rätt budskap och vara budbärare kommunikativt för företaget. En logo skall kunna klara sig själv. Se på tex Nike, Apple och Ford för att nämna tre. Hög igenkänningsfaktor och har en massa värdebegrepp.

Om man nu inte vill lägga massor av pengar på en logo, se då till att få en som kan grunderna och som gått tex på Berghs somgör logon. ex på 99reklam.com kan man ställa en fråga och hitta rätt person med rätt kompetens.

Varumärke/logotyper kräver mer än bara göra något visuellt.

Sen självklart, de bästa verktygen är Freehand / Illustrator 99,9999% av branschen jobbar med de två...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men sluta tjata... jag tror du har glömt vad tråden hanlar om.
Vill du så gör dina loggor i vektor eller vad f** som helst...så gör det... man kanske måste köra en MAC för att DU ska godkänna? Eller måste man ha blomiga kalsningar? eh..
En person frågade efter hjälp, och fick väldigt snygg loggo, som tallar tydligt språk. Detta är avklarat, att du blev bitter för att den loggo var snyggare än du kunde fixa så får du ta den smäll ....

Visa signatur

I se the light in the end, but everytime I take a step it's get dim...

Permalänk
Medlem

ska man ha gått i skola för att göra en logga??? Inte undra på att det bara är pizzerior som fungerar att driva nuförtiden. 5000:- för en Proffslogga ihopskrapad på lunchrasten av nån grafikslyngel i rosa matchtröja är ju sjukt. Inte undra på att reklambyråerna har kontor i innerstan utan anledning.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Inaktiv

Vilket attans BS om att en loggo måste vara gjord i vektor och att 99,9999% skulle använda vektor för att skapa logotyper. BS BS BS och åter BS; framförallt när det gällar logotyper som är skapta får en websida.

Man kan göra huvudlogotypen i Lego och sedan göra denna i proffsverktyg när ens företag blivigt stort nog för att printa vektorgrafik.

Sedan kan man undra hur företag kunde göra logotyper innan 80-talet då vektorgrafik inte var så vanligt

Jag tror inte på att man måste göra en logotype i vektor och det finns ingen ligik i att utesluta alla andra metoder förutom vektorgrafik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Man kan göra huvudlogotypen i Lego och sedan göra denna i proffsverktyg när ens företag blivigt stort nog för att printa vektorgrafik.

Sedan kan man undra hur företag kunde göra logotyper innan 80-talet då vektorgrafik inte var så vanligt

Först tänkte jag skriva något liknande "Exakt!" eller "Precis!", men sedan insåg jag att citatet talar för sig självt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skulle dock inte rekommendera Lego..

Men kom inte vektorgrafik innan pixelgrafik? Eller du kanske syftade på typ ritade loggor, med sånna där pennor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vektorgrafik slutade man använda för många år sedan. Vektorobjekt går inte att skala upp i oändlighet eftersom de består av raka linjer. Numer används bezierkurvor.

Jag vet för jag arbetar som originalare.

Visa signatur

Jag har en anmärkning - länkade till en bild med naken snopp - swec har tydligen snoppförbud - Hej tjejer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gobo
Vektorgrafik slutade man använda för många år sedan. Vektorobjekt går inte att skala upp i oändlighet eftersom de består av raka linjer. Numer används bezierkurvor.

Jag vet för jag arbetar som originalare.

Jag tror man kallar all grafik som beskrivs med endast matematiska kurvor/linjer som vektorgrafik även om det inte bara är vektorer..

Och förresten används vektorgrafik (med bara vektorer dvs) fortfarande en hel del, de flesta nya spel som kommer kör med massvis av vektorgrafik. Även en del nya filmer använder vektorgrafik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WRC
ska man ha gått i skola för att göra en logga??? Inte undra på att det bara är pizzerior som fungerar att driva nuförtiden. 5000:- för en Proffslogga ihopskrapad på lunchrasten av nån grafikslyngel i rosa matchtröja är ju sjukt. Inte undra på att reklambyråerna har kontor i innerstan utan anledning.

5000:- är ju relativt överkomligt

Min syster jobbar på en reklambyrå med kontor stockholm city, 300'000:- tar dom för en vanlig webbsite, inga avancerade lösningar á la SEB inloggning utan en vanlig företags site med en grafisk profil. Av naturliga skäl har dom svårt att sälja sådana tjänster. För tio år sen kunde dom ta en mille.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilket attans BS om att en loggo måste vara gjord i vektor och att 99,9999% skulle använda vektor för att skapa logotyper. BS BS BS och åter BS; framförallt när det gällar logotyper som är skapta får en websida.

Jag tror inte på att man måste göra en logotype i vektor och det finns ingen ligik i att utesluta alla andra metoder förutom vektorgrafik.

Ja, vill du inte lyssna på någon som jobbar med logotyper, branding dagligen så gör inte det då.

Fakta är att en logotype är vektoriserad för att kunna dras upp och ner i storlek.

Logotyper skapas inte för i vilket medium det skall användas, logotyper används i print, web, vidoe, screenprint, etc. Logotypen skall fungera i alla dessa medium annars är det ingen logotype. En symbol kan däremot skapas för ett medium.

I jobbet som Art Director är arbetsgången skissning. Pappers skisser. Sen efter ett tag tas de in i datorna för att på börja jobbet emot slut produkten.

På den gamla goda tiden innan datorstödet så jobbade grafiker med att förstora och förminska med hjälp av reprokameror. Grunderna var stora ritade logotyper. De är idag lätta att vektorisera för de är så pass stora i storleken. En känd logotype som fått liv efter många år är Koppartrans.

Så lille vän. När du jobbet 15 år i reklamsvängen, då kan du komma med påståenden!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, vill du inte lyssna på någon som jobbar med logotyper, branding dagligen så gör inte det då.

Sluta skryt om att du har varit i branchen 15 år, börjar bli drygt.

Citat:

Fakta är att en logotype är vektoriserad för att kunna dras upp och ner i storlek.

Det är ingen som säger att det är någon annan anledning till att göra dom vektoriserade, men däremot är det några som säger att dom inte absolut måste vara vektoriserade.

Citat:

..annars är det ingen logotype. En symbol kan däremot skapas för ett medium.

Det där är fel, iaf enligt mitt lexikon.

Citat:

Så lille vän. När du jobbet 15 år i reklamsvängen, då kan du komma med påståenden!

Fast, gamle vän, detta är inte i reklambranchen, detta är på ett diskussionsforum på internet där olika personer har olika behov av eventuella logotyper.

Visa signatur