Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Moderator
Testpilot

Tagan Nätdel

Goddagens...

Funderar lite på om jag behöver ny nätdel. Har en Chieftec 300W (tror det, sitter på jobbet )...

Köpte nya grejer precis = p4 2.8, PC3500OCZ, Radeon 9800Pro, Asus P4P800, 1 DVDROM, 1 DVDBrännare, 3 60GB Hdds...

Har en känsla av att mitt nätagg. inte riktigt pallar med trycket. Datorn är rätt ostabil när jag överklockar speciellt om jag överklockar Grafikkortet...

Har tittat lite på Tagan 480W. Har fått bra kritik i olika tester, men finns det kanske lika bra billigare alternativ?

Öppen för förslag...

PLZ, keep to subject...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Bra och billigt går inte ihop, tagan är nog rätt prisvärt alla fall. Om du vill ha ett riktigt bra nättagg ska det vara Antec Truepower.

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk

Om jag minns rätt så tillverkas Zalmans och Tagans nätdelar i samma fabrik(er). Så det är i princip samma nätaggregat. Vilket innebär att det är helt okej.

Permalänk
Moderator
Testpilot

OKi, läste en recension med både Tagan och Antec, och dem kom fram till att Tagan ändå var det bättre alternativet (höll voltvärderna stabilare bl.a.)...

Inga andra märken på marknaden som är värt att ta en flukt på?

Vad jag förstår så är Tagan OEM-tillverkare till Zalman...

Och visst det är sant att bra och billigt inte går ihop men brabilligast (slå upp det ordet)...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt Antec är bättre än Tagan oavsett vad den recensionen du läst säger.

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk

Andra prisvärda alternativ är Levicoms nätdelar. Mycket "bang for the buck". T ex detta: http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=LEV420XPE-...

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 64gb | Samsung 980 Pro | AMD Radeon RX 7900 XT | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk

Du vill helt enkelt ha det som är mest prisvärt, kanske står i fler ordböcker än "brabilligast".

Sen kan det nog vara svårt att sälja in att ett Tagan agg skulle vara bättre än Antec i ett forum som detta, men jag slog iaf till på ett Tagan 480w jag med.

Edit: Levicom verkar ju bra. stabilt och prisvärt, men det är inte precis diskret designat om man jämför det med t ex Tagan som är hur sexigt som helst enligt mig.

Visa signatur

My name is God, I hate you.

Permalänk
Medlem

du borde klara dig på ett 350W från Forton Source..
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=991&session=d2666b2...

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetage
du borde klara dig på ett 350W från Forton Source..
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=991&session=d2666b2...

Kör du själv med ett Forton? Skulle va kul att höra lite erfarenheter och inte bara "lös reklam".

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 64gb | Samsung 980 Pro | AMD Radeon RX 7900 XT | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Vet inte hur detta nätagg är.. men billigt är det iaf http://datorfixarna.interact.se/catalog/product_info.php?prod...

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Oki, tackar för feedback...

Angånde "Forton Source" är det nog inte intressant, billigt men inte intressant. Vill att 12V+ ska klara högre Ampere-tal...

Vad gäller "Levicom" är det ju garanterat billig men jag vill gärna ha spec. plus att jag HATAR "Datorbutiken"...

Förresten "Lector" här har du recensionen: Antec vs. Tagan http://www.hardwarezoom.com/viewcontent.jsp?ReviewID=186&Page...

"Wolfbane" vad säger du om ditt Tagan agg.? Stabila voltvärden? Varmt?

Bring it on!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Jag har en P4 2,4 @ 3,01, 3 hdd, 4 lysande fläktar, 2 neon rör, dvd brännare + lite mer saker.

Jag har en 350 w nätdel. Inget specillt. gick på 350kr ny för en månad sedan.

Permalänk
Medlem

Antec fanatiker, ta och lägg ner, man behöver inte köpa ett nätagg för 1000kr+ för att få en VANLIG dator att fungera.

Vilken jäkla HYPE. Hjärntvättade människor går och köper nätagg för såna pengar.

Visst Q-Tec nätagg är inte så heta direkt, men för den skull behöver man inte köpa det dyraste som finns. Det finns andra märken, inte bara Q-Tec och Antec.

Blir bara så jävla less när jag ser folk skriva att i princip alla nätagg suger förutom dom som kostar 1000kr+. Jag har då aldrig haft något problem med NÅT nätagg och jag har haft ett antal olika lådor +nätagg. Har aldrig hört talas om nån som har behövt köpa ett nätagg på över 350W för att driva sin dator.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizard1337
Om jag minns rätt så tillverkas Zalmans och Tagans nätdelar i samma fabrik(er). Så det är i princip samma nätaggregat. Vilket innebär att det är helt okej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Vad jag förstår så är Tagan OEM-tillverkare till Zalman...

Zalman gör inga egna nätdelar. Zalman nätdelar tillverkas av FSP utifrån Zalmans egna specifikationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoffe (AMDGuru)
Kör du själv med ett Forton? Skulle va kul att höra lite erfarenheter och inte bara "lös reklam".

ja jag har ett på 235w och kör:

xp2500+ (oklockad)
765 DDR
3 x hdd (80+40+13)
cd-rw
gigabyte ga-7va
gf4 ti 4600
sb live! 5.1
nätverkskort

och det är hur stabilt som helst..

du kan ju alltid kolla lite vad jag har gjort med det på:
http://hem.bredband.net/b113013/dator/index.html

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Antec fanatiker, ta och lägg ner, man behöver inte köpa ett nätagg för 1000kr+ för att få en VANLIG dator att fungera.

Vilken jäkla HYPE. Hjärntvättade människor går och köper nätagg för såna pengar.

Visst Q-Tec nätagg är inte så heta direkt, men för den skull behöver man inte köpa det dyraste som finns. Det finns andra märken, inte bara Q-Tec och Antec.

Blir bara så jävla less när jag ser folk skriva att i princip alla nätagg suger förutom dom som kostar 1000kr+. Jag har då aldrig haft något problem med NÅT nätagg och jag har haft ett antal olika lådor +nätagg. Har aldrig hört talas om nån som har behövt köpa ett nätagg på över 350W för att driva sin dator.

Håll dig till ämnet... Vill du bråka med folk kan du starta en egen tråd....

PLus att du kan ta och läsa på lite innan du tar fram stridsyxan...

Att det är viktigt att ha ett stabilt(håller voltvärdena) nätagg är a och o om du vill att saker och ting skall hålla en längre tid i din dator...

Tror du att det är många hårddisk-servrar som har 350W nätagg.? Allt har och göra med hur mycket det skall driva... En "standard" dator kan mycket väl klara sig alldeles utmärkt med ett 350W nätagg. men nu är det så att MIN dator inte är en standard utan innehåller en herrans massa komponeneter plus att jag vill kunna överklocka både processor, minne och grafikkort ganska ordentligt. Då räcker det inte med ett billigt 350W nätagg. "mark my words"...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Håll dig till ämnet... Vill du bråka med folk kan du starta en egen tråd....

PLus att du kan ta och läsa på lite innan du tar fram stridsyxan...

Att det är viktigt att ha ett stabilt(håller voltvärdena) nätagg är a och o om du vill att saker och ting skall hålla en längre tid i din dator...

Tror du att det är många hårddisk-servrar som har 350W nätagg.? Allt har och göra med hur mycket det skall driva... En "standard" dator kan mycket väl klara sig alldeles utmärkt med ett 350W nätagg. men nu är det så att MIN dator inte är en standard utan innehåller en herrans massa komponeneter plus att jag vill kunna överklocka både processor, minne och grafikkort ganska ordentligt. Då räcker det inte med ett billigt 350W nätagg. "mark my words"...

Det jag menar är att det är helt onödigt att säga att en vanlig användare måste köpa ett snordyrt nätagg för att få sin dator att fungera normalt. Ni 'experter' rekommenderar ap-dyra nätagg när användaren ifråga inte ens behöver ha något sådant.

När 'nybörjare' ska bygga en dator och kommer hit och frågar, så säger alla "köp det där agget på 550W så har du så att du klarar dig". Medans de kunde ha behållt sitt gamla 350W OEM nätagg. Det blir bara så missvisande så man spyr på det. Men det är väl i och för sig deras eget problem, om dom köper dyrare/nya saker i onödan.

Jag är inte helt blåst som du verkar tro, blir bara så sur när det känns som om hela forumet är försäljare av något slag som försöker packa på alla så dyra och extrema grejjer som möjligt.

Sorry att det inte var ontopic, shit happends.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk

Grejen är ju att välja rätt nätdel i förhållande till vad det ska användas till och i förhållande till köparens budget.
Givetvis är det bäst att köpa den största, stabilaste nätdelen om pengar inte spelar någon roll. Men många är inte intresserade av att klocka skiten ur grejorna, eller lägga ut en massa pengar på overkill, utan vill ha det billigaste i förhållande tills hans behov/pengar.
Det är där problemet ligger.
Jag kan ta mig själv som exempel. Jag vill ha en nätdel som garanterat räcker till mina behov och har rejält med extra kräm om jag vill uppgradera. Detta är värt ganska mycket för mig och därmed betalar jag gärna >1000kr för denna nätdel. Jag har egna, goda erfarenheter av Enermax och skulle köpt ett sådant om jag inte blivit så nyfiken på Levicoms 500 wattare. Så jag chansade och tog med i beräkningen att den kanske inte motsvarade mina krav.
Det har visat sig att denna nätdel överträffar mina krav med råge så jag är bara allmänt glad över det och rekommenderar gärna denna till övriga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv har jag provat både extrem budget nätagg samt dyra antec nätagg och jag vill påstå att denna nätaggs hysteri man ibland kan se känns ganska överdriven.

Jag har under en lång tid kört en dator med ett JNC 300W nätagg för 199kr och den har innehållit ganska många hårddiskar samt en klockad athlon prodcessor och ett TI 4200 Och jag har alldrig upplevt några som helst problem med det och har väldigt svårt att se varför någon ska behöva ett nätagg med mer än 350W till normala datorer.

Dock så har jag själv en Dual MP 2400+ med ett radeon 9800PRO en bunt hårddiskar och då finns det en klar anledning att köpa ett bättre nätagg iom att bara processorerna vid max belastning har en effekt på 170W samt att grafikkortet också är ganska strömslukande. Jag har i den ett Antec 430W som funkar kanonbra och är tyst.

Men för någon som kör med bara en processor anser inte jag det finns någon anledning att köra med något bättre än ett budget nätagg.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk

Det som skiljer ett dyrare/mer påkostat nätagg från dom billigare är väl att de levererar stabilare spänningar och oftast mera kräm. Sånt som kan spela roll för en entusiast, men inte kommer märkas för en som bara kör datorn som vanligt (om det inte helt enkelt är för klent så den blir instabil pga det).

Det är som med stereo/video utrusning, bilar etc etc... det som räknas för en audiofil eller en bilfrälst är bara onödiga pengar för en som bara ser på nyheterna eller kör till och från jobbet.

Så jag kan hålla med om att ämnet är en aning uppskruvat, men det blir nog lätt så om man frågar i ett forum där dom flesta är här just för att dom gillar att överklocka och modda.

Visa signatur

My name is God, I hate you.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Plus att dem flesta har väldigt stora problem med att hålla sig till ämnet av tråden...

Visa signatur